2000 áprilisában alakítottuk meg munkaközösségünket A Boldog Iskolás Évekért Munkaközösség néven, melynek célja, hogy a fejlesztő szakemberek, a pedagógusok és a szülők összefogásával együtt segítsünk a tanulási nehézségekkel, a részképesség zavarokkal küszködő kisgyermekeken és családjaikon.
Munkaközösségünk tagjai a részképesség zavarokkal küzdő gyermekek szülei, az őket tanító óvónők, tanítónők, logopédusok, gyógypedagógusok. Tudjuk, hogy a tanulási zavarok leküzdése, enyhítése megfelelő terápiás segítség, a szülői ház, a nevelési tanácsadó és az iskola szoros együttműködése nélkül nem tud megvalósulni. Tapasztalatainkat, megélt élményeinket, az ilyen gyermekek tanításában sikeresen alkalmazott módszereket szeretnénk átadni segítő szándékkal. Ezért vállalunk továbbra is intézményvezetők, kollégák és szülők felkérésére előadásokat óvodákban, iskolákban - vidéken is -s ebből a célból jelentettük meg első kiadványunkat Gyermeknek lenni jó?! címmel 2001 februárjában.

Ezen, most megjelent könyvecskénknek Játékban a tudás! címet adtuk. Közös játékra hívjuk a szülőket, a barátokat, az óvó nénit, a tanító nénit s az egész osztályt. Olyan játékokból, feladatokból állítottuk össze ezt a képesség fejlesztő játékgyűjteményt, amelyek nem igényelnek igazán eszközt, s játszva fejlesztik az eredményes tanuláshoz szükséges különböző megismerő - szellemi képességeket: figyelem, gondolkodás, emlékezet, számfogalom, helyesírási készség. Játszhatóak otthon és az iskolai órákon, csupán vállalkozó kedvű szülőket, tanítókat, s a játékra mindig kész gyermekeket igényelnek. Játszhatóak szobában és szabadtérén, játszhatóak akár utazás közben is!
S ami nagyon fontos egyaránt fejlesztik a problémamentes gyermekek képességeit, s nagyon hasznosak a tanulási zavarral, részképesség gyengeséggel küzdő gyermekek terápiájában.
A játékokat az általuk fejlesztett képesség területek és korosztályok szerint bontottuk le. Az iskolások játékainál időnként különbséget teszünk a kisiskolások (különös tekintettel első és második osztály) valamint idősebb gyerekek (9-10 éves kortól, s felső tagozat) között. Külön fejezetben gyűjtöttük össze az iskolára készülő nagycsoportos óvodások számára ajánlott játékokat, fejlesztő feladatokat. (Mi az iskolába készülő óvodásokon olyan gyermeket értünk, akik a tanévkezdés előtt betöltik 7. életévüket. )
Kellemes tanulást és jó szórakozást kívánunk!

Noé Krisztina
Szerkesztő
Paks Nevelési Tanácsadója címén Tel: 75 / 510 - 077

Hogyan játszunk?

 

Valamennyi játék játszható családban és csoportban, de akár két személy is játszhatja. Egyetlen eszközként általában egy labdát javaslunk használni, de pld. "autóban" ez akár el is maradhat. (Amennyiben más eszköz is szükséges azt feltüntetjük a játék leírásánál.)
Körjáték formájában ülve vagy körben állva játszhatóak. A játékvezető indítja a kört a labda dobásával. Haladhatunk szabályos körben, de nehezíthetjük úgy a játékot, hogy megszakítjuk a láncot, változtatunk a sorrenden, így jobban kell mindenkinek figyelni. Természetesen a játékok játszhatóak az osztályteremben a padban ülve is. Ekkor is haladhatunk sorban, s össze - vissza rámutatással, illetve a helyesen válaszoló játékos mond gyorsan egy nevet, aki utána következik.
Majd látni fogjuk, hogy sok játéknál szükség van egy személyre, aki a feladatokat adja. Ez általában a tanító, vagy a szülő, de természetesen maguk a gyerekek is találhatnak ki feladatokat, indíthatnak el újabb láncokat.
Játékra felkészülni, rajt!

A figyelem fejlesztése

Valamennyi játékunk azáltal, hogy aktív gondolkodásra, gyors válaszra, folyamatos koncentrálásra késztet, fejleszti a szándékolt figyelem képességét, amely a taníthatóságnak nagyon fontos feltétele.

 

A játék adta öröm motivál magára tanulásra, az aktívan eltöltött - esetleg egyre növekvő idő - fejleszti a figyelem koncentrációt. Ennek különös jelentősége a kisiskolásoknál, valamint figyelemzavarral küzdő gyermekek esetében van.


A figyelem fejlesztésének jelentősége abban áll, hogy szinte egyetlen intellektuális (értelmi) képesesség sem működhet nélküle hatékonyan, s nélküle elképzelhetetlen hatékony tanulás.


Melyek a figyelemnek azon elemei, melyek fejlesztése különösen fontos a tanulási képességek javításához?


  • A figyelem terjedelme: hány tárgyra, hány különböző szempontra, tulajdonságra tudunk egyszerre egy időben figyelni. (olvasásban b-d betű megkülönböztetése)
  • A figyelem tartóssága: mennyi ideig vagyunk képesek figyelni, mennyi ideig vagyunk képesek egy dologgal foglalkozni (vers, lecke tanulása, gyakorlás.)
  • A figyelem megoszlása: hogyan tudjuk váltogatni a figyelmünket egyik dologról a másikra (pld. észreveszik a gyerekek a dolgozatban, hogy az összeadások közé kivonások is kerültek)


Majd látni fogjuk, ahogy a figyelem fejlesztése minden játékunkban benne van, így alkalmasak az ebben a fejezetben bemutatott játékos feladatatok a figyelem mellett, a gondolkodás, az emlékezet egyes területeinek fejlesztésére is.

Találd ki, hogy ki vagyok!

Szükséges eszközök: székek, kendő
Kétféleképpen is játszható a könnyebb változata a kisiskolások játéka.
Kört alkotva ülünk, egy széket a kör közepére helyezünk. A játékvezető azt mondja, mindenkinek van egy perce, hogy jól megnézzük egymást! Majd kiválasztjuk az első játékost, akit kiküldünk a szobából. Közben egy jelentkezőt leültetünk a székre. Aki leült a székre annak a székét a játékvezető székével szembe helyezzük át, ide fogjuk majd bevezetni a bekötött szemű játékost. Az ő feladata lesz kitalálni, hogy ki ül a székén. Kérdéseket tehet fel, melyekre csak a játékvezető válaszolhat. Pld. Szemüveges? Hosszú haja van?
Felső tagozatosok úgy játsszák, hogy csak igennel és nemmel lehet válaszolni. (Tehát nem kérdezheti ezt pld: Milyen színű a haja?)

Alsósok, s iskolára készülő óvodások kezdetben játszhatják úgy, hogy csak az arcot kell figyelni, vagy csak a ruhát, illetve lehet haj, szem színére rákérdezni.
Nehezebb változata felsősök és összeszokott közösségek számára: A kör közepén ül, akit ki kell találni, nem szólalhat meg senki, s a játékosnak érintés segítségével, kell, kitalálni ki ül ott. Ha végképp nem sikerül az illető segítségül elváltoztatott hangon sziszeghet, köhöghet.

Figyeld a szabályt!

Körben állunk. A játékvezető elindít egy ritmikus sort: rózsa, tulipán, rózsa, tulipán. Mondja, mondja, majd egyszer csak, rózsa tulipán, rózsa szegfű. Aki hallja a hibát leguggol. Aki nem tud leguggolni, vagy legutoljára guggol le kiesek. Majd folytatjuk tovább más - más ritmikus sorokkal, lehetnek egyre nehezebbek is:
piros - kék - sárga.. piros - kék - kék!
elefánt madár síp... elefánt síp madár!
három öt kilenc...három öt kettő!
virág - labda - rózsa... virág - labda - virág!


Dokumentumok

dokumentumokDokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!

Témakörök

temakorokA honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.

Segítségnyújtás

segitsegHa kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!

Fórum

forumfórum az a hely, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Mindenkit várunk oda, akinek kérdése van vagy segítséget szeretne nyújtani másoknak.