Sokan vannak, akik arra esküsznek, hogy a nyelvtanulást nem lehet eléggé korán kezdeni. Ők azt vallják, hogy ha valaki tökéletesen meg akar tanulni egy idegen nyelvet, azt már óvodás korában el kell kezdenie.

 

Vannak azonban, akik úgy vélik, hogy az idegen nyelv csak összezavarja a kisgyermeket, s felesleges túlterhelésnek tartják.

 

Vajon kinek van igaza? 

 

Pszichológusok véleménye

 

A pszichológusok fontosnak tartják, hogy az óvodáskor a játékról szóljon, és elképzelhetetlen számukra, hogy ebbe beleférjen a nyelvtanulás. Illetve csak abban az esetben fér bele, ha a nyelvoktatás figyelembe veszi a csemeték teljes szellemi és lelki igényeit. Az óvodáskorban alakul ki az anyanyelvi szabályrendszer - erről az előző hírlevelekben bővebben olvashattak. Ezért teljesen reménytelen ebben a korban az idegen nyelv szabályszerűségeit belesulykolni az apróságokba, úgysem fogják megérteni. Ezért tartják fontosnak a pszichológusok, hogy az idegen nyelv tanulását csak 7-8 éves korban kezdjék el, amikorra az anyanyelvi tudás biztossá válik, és a gyermeknek sikerült elsajátítania az írást-olvasást. Mivel a spontán utánzási hajlam még ebben az életkorban is jelen van, ezért az anyanyelv tanulásához hasonló típusú nyelvtanítási módszer sikeres lehet.

 

Nyelvtanárok véleménye

 

A pszichológusok álláspontjával szemben ők azt vallják, hogy a nyelvtanulást nem lehet elég korán elkezdeni. Példát is hoznak rá: a kétnyelvű (más anyanyelvű az apa, mint az anya) családban felnövő gyermekek ugyanolyan jól beszélik mind a két nyelvet, és a személyiségük is egészségesen fejlődik. A titok nyitja: a spontán nyelvtanulási környezet. A nyelvtanárok azt vallják, hogy ugyanezt a helyzetet kell megteremteni az óvodában is, így értelmet nyer a kisgyermekkori idegen nyelv tanítás. Erre a kétnyelvű óvodát látják a legalkalmasabbnak, ahol nemcsak hetente párszor fél órában tanítanák az idegen nyelvet, hanem a foglalkozások legalább fele idegen nyelven folyna. Az további előnyt jelentene, ha ugyanaz az óvónéni tartaná az anyanyelvi és az idegen nyelvi foglalkozásokat is. Napjainkban erre sajnos csak a magánóvodákban vagy a nemzetiségi óvodákban van példa.

 

Mit tegyen? Kinek higgyen?

 

Mielőtt válaszolnék a feltett kérdésekre, összefoglalom az érveket és az ellenérveket.

 

A nyelvtanulás korai kezdése mellett szól, hogy a spontán utánzási készségnek köszönhetően ebben az életkorban a gyerekek pontosabban sajátíthatják el az anyanyelvi szintű kiejtést. Nyitottá válnak az idegen nyelv, az idegen kultúra befogadására.

 

Ellene szól az, hogy a gyermek túlterheltté válhat, elvész a gyerekkora. Ha nem kellően felkészült a pedagógus, akkor az utánzási készségnek köszönhetően a gyermekében a rossz kiejtés rögzülhet, s ezt később már nagyon nehéz lesz kijavítani. Ha nem a megfelelő módszerrel tanulja a nyelvet óvodáskorban, ez egész életére elriaszthatja a nyelvtanulástól.

 

Ha alaposan áttanulmányozza ezeket az érveket és ellenérveket, látni fogja, hogy azok a tényezők, amelyek a negatív "serpenyőbe" kerültek, befolyásolhatók. Azaz, ha körültekintően választja ki a nyelvtanulási módszert, és nem esik túlzásokba az elvárásokat illetően, az gyermeke javát szolgálhatja. Tehát, ha hetente néhányszor német (vagy bármilyen nyelvű) verseket, mondókákat hallgat gyermeke, az nem válik kárára. Ugyan nem lesz tökéletesen beszélő "német", de nem lesz neki idegen az "idegen" nyelv. Ha mégis nyelvtanárra szeretné bízni csemetéjét, győződjön meg róla, hogy tökéletesen felkészült pedagógussal áll-e szemben. Látogasson el egy órájára, s döntsön utána. A játékos forma is nagyon fontos. Ma már léteznek olyan módszerek, amely "meseszerűen" tanítják az apróságokat. Bábok, állatkák segítségével különböző kalandokat élhetnek át, miközben észrevétlenül fülükbe mászik az idegen nyelv.

 

Mikor NE kezdje tanulni az idegen nyelvet gyermeke?

 

Ha óvodáskorban nem tanult nyelvet gyermeke, akkor várjon vele másodikos-harmadikos koráig. Miért? A nyelvészek és a pszichológusok is egyetértenek abban, hogy az anyanyelvi írás-olvasás és az idegen nyelv tanulása összezavarhatja a kisiskolás gyermeket.

 

Nyelvtanulás a Varázsbetű Programcsalád segítségével.

 

A Programcsalád nagy előnye, hogy a kiegészítő angol nyelvi csomagnak köszönhetően a játékok többsége angolul is játszható. Hiszen akinek az anyanyelv elsajátítása során nehézségei vannak, annak az angol nyelvtanulás során is meg kell küzdenie ugyanazokkal a problémákkal.

 

Például, aki összekeveri a betűket a szóban - a nem megfelelő sorrendészlelés miatt - , annak kiváló gyakorlási lehetőséget nyújt a Betűkeverő játék. A képernyő bal oldalán lévő kép neve a jobb oldalon többször is megjelenik, de csak egy esetben van helyesen írva. Ezt kell kiválasztani a felsoroltak közül. A beállítások menüpontban állítani lehet a szóban előforduló betűk és a választási lehetőségek számát. S mindössze egy kattintással angol szavakat "varázsolhatunk" a magyar szavak helyére. Hatékony segítség az angol szavak leírásának gyakorlására.

 

Játékötlet otthonra

 

Lottójáték - nyelvtanulás játékosan

 

Kellékek:

 

Töltse le innen és nyomtassa ki az alábbi játéktáblákat! A képeket és számjegyeket tartalmazó 3 táblát vágja szét, a többit (angol vagy német szavakat tartalmazókat) hagyja egészben!

 

Játékosok:

 

1 számhúzó, 2-3 "szerencsét próbáló"  (Ha ketten játsszák, akkor a számhúzó szerepét átveheti a két játékos - felváltva húzzanak)

 

A játék menete:

 

Minden játékos tegyen maga elé egy táblát! Vigyázzon! Mindenkinél más-más szócsoport legyen!  (pl. az egyik játékosnál a foglalkozások - angolul vagy németül, a másiknál a számok - angolul vagy németül, a harmadiknál a színek - angolul vagy németül).

 

A számhúzó pedig jól keverje össze a szétvágott képeket, majd kezdje kihúzni egyesével. Akinek a tábláján lévő szóhoz tartozó képet húzta ki, annak ki kell mondania a szót. Ha helyesen mondta, elveheti a képet és rárakhatja a tábláján a megfelelő szóra. Ha nem helyes a megoldása, akkor nem kapja meg a képet. Az győz, akinek a táblája legelőször megtelik a képekkel. Hívja fel gyermeke figyelmét, hogy ebben a játékban a szerencsének is döntő szerep jut. Ne keseredjen el, ha legjobb igyekezete ellenére is alulmarad a játékban.

 

Szerencsés képvadászatot kívánok!

 
 

Üdvözlettel:

 

Dudáné Driszkó Adrienn


Dokumentumok

dokumentumokDokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!

Témakörök

temakorokA honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.

Segítségnyújtás

segitsegHa kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!

Fórum

forumfórum az a hely, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Mindenkit várunk oda, akinek kérdése van vagy segítséget szeretne nyújtani másoknak.