A sikeres tanulás alapfeltétele az azonosságok és különbözőségek, az apró eltérések felismerése. Az írás és olvasás elsajátítása lehetetlen e folyamat zavartalan működése nélkül.

Az olvasás tanításában az ép, jó érzékszervi működés elengedhetetlen feltétel. Mivel az emberi tanulás nagy részben a látásra épül, e terület fejlettsége kihat más pszichikus funkciókra is, és végső soron a tanulás eredményességét is jelentősen befolyásolja.

Miért felelős az alak- és formaállandóság képessége?

Ha nem ismeri fel gyermeke a már megtanult formákat (betűket), ha azok más nagyságúak, vagy más színűek, az az alak- és formaállandóság fejletlenségéből adódik. Erre már óvodáskorban oda kell figyelnie, hiszen a betűtípusok és színek nagyon eltérőek lehetnek. Fontos, hogy ez az iskolában már ne jelentsen számára gondot, biztosan ismerje fel az egyes betűket a betűtípustól függetlenül.

Hogyan fejlesztheti gyermeke ezen képességét?

Első lépésként ismertessen meg minél többféle formát gyermekével. Például síkidomokat (kör, négyzet, háromszög, téglalap) és egyéb formákat (szív, csillag, kereszt). Egy-egy formát körberajzolhatnak akár az ujjukkal, akár ceruzával, majd ki is tölthetik, festéssel vagy apró magvak ragasztásával. A kész formákat azután vágják szét több darabra, majd gyermeke rakja össze őket újra.

Nagyon jó móka rajzos ábrákon elrejtett formákat keresni. Ekkor válasszanak színeket az egyes formákhoz (például a kör piros, a négyzet kék legyen) és így színezzék ki az elrejtett alakzatokat.

A formaészlelés kialakításának fontos lépcsője az elemző-képesség fejlesztése, amit össze lehet kötni a síkban megismert formák térbeli érzékelésével. Például a már megismert alapformák szerint osztályozhatják a körülöttük lévő tárgyakat. Mégpedig úgy, hogy tudatosítja gyermekében a gyakran látott tárgyak jellemző vonásait. Keressen az adott formához hasonló tárgyakat a szobában (például kör - óra, téglalap - ajtó), ha tudják, rajzolják körbe őket, és beszéljék meg, miért is mondjuk azt, hogy kör alakú az óra, vagy a tányér (egyetlen görbe vonallal körül tudjuk rajzolni).

A síkbeli formák térbeli érzékelését elősegítheti még a puzzle-, mozaik-, fakocka- és építőjátékokkal foglalatoskodva.

Ha vizuálisan már jól meg tudja különböztetni gyermeke a formákat, akkor nehezítheti a feladatát. Kérje meg, hogy bekötött szemmel, csak a tapintására hagyatkozva ismerje fel és nevezze meg a síkidomokat.

Üdvözlettel:

Dudáné Driszkó Adrienn


Dokumentumok

dokumentumokDokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!

Témakörök

temakorokA honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.

Segítségnyújtás

segitsegHa kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!

Fórum

forumfórum az a hely, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Mindenkit várunk oda, akinek kérdése van vagy segítséget szeretne nyújtani másoknak.