Ma már természetes, hogy az óvodákban gyermek-méretű bútorok találhatók, és fejlesztő játékokkal játszhatnak a gyerekek. Tudtad, hogy mindezt már az 1900-as évek elején alkalmazni kezdte egy olasz orvosnő? Maria Montessorinak hívták. Módszereit ma már szerte a világban használják a kisgyerekek nevelésében.

Miután Maria Montessori megkapta diplomáját, első munkahelyén, Rómában értelmi fogyatékos gyerekekkel kezdett foglalkozni. Új módszereivel olyan sikereket ért el, hogy a gyerekek többsége hasonló eredményekkel végezte el az iskolát, mint egészséges társaik. A kérdés, melyet Maria Montessori feltett ezek után, logikus volt: mit csinálunk rosszul a "normális" gyerekekkel, ha a fogyatékosok felülmúlják őket? (Ismerős a szituáció? Doman is hasonló helyzetbe került módszerei kapcsán.)

Montessori ezután elfogadott egy új állást, melyben egy különösen szegény negyedben kellett óvodát indítania. Lehetőséget kapott arra, hogy elméletét a kicsi gyerekek tanulási módszereiről tesztelhesse. A "Casa dei Bambini" (a gyerekek háza) névre hallgató intézményben dolgozta ki azokat az elveket, melyek aztán annyira sikeresnek bizonyultak, hogy ma már a világ nagyon sok országában alkalmazzák őket.

Egy pár Montessori elvei közül:

  • A gyermek folyamatos növekedés és változás állapotában van, és ezen változások mikéntje nagyban befolyásolható az őt körülvevő környezet által.
  • A kicsi gyerekek tanulni akarnak. Az őket szerető és tisztelő felnőttek feladata az, hogy bátorítsák őket, lehetőséget adjanak a tanulásra, és engedjék, hogy a gyermek magától, magában tanuljon. (A szülő feladata a gyermeket megtanítani az önálló evésre, öltözködésre, mosdásra stb., és bár ez nyilván nagyobb türelmet igényel, mint a gyermeket öltöztetni, etetni, mosdatni, mégis előbbi a tanító felemelő munkája, míg utóbbi csak alantas szolgai munka.)
  • Az élet legfontosabb periódusa Montessori szerint az első, születéstől hat éves korig terjedő időszak.
  • A gyermek minden tudást a környezetéből "szív fel". Épp ezért a környezetét úgy kell kialakítani, hogy szabadon választhasson azon tanulási tevékenységek közül, melyre kifejlődött benne a késztetés.
  • A kisgyermek nagyon sokat tanul a mozgáson keresztül, ezért nem szabad korlátozni benne, feltéve, ha nem fenyegeti saját biztonságát, vagy mások jogait. Lehetőséget kell biztosítani arra, hogy minden érzékszervével tanulhasson.
  • A gyermek fejlődése során különböző fázisokon megy keresztül, melyekben könnyebb elsajátítania bizonyos feladatokat, mint máskor.
  • A szenzomotoros (érzékszervekre és mozgásra is ható, a kettőt összekapcsoló) tevékenységek fontos szerepet játszanak a gyerekek fejlődésében.
  • A gyerekek legjobban olyan környezetben tanulnak, melyben szabadon mozoghatnak, követhetik saját érdeklődésüket, és az általuk választott tevékenységeket végezhetik. Természetesen vannak korlátok, melyek vonatkoznak az önfegyelemre, és mások jogainak védelmére.
  • Minden gyermek a saját tempójában, a saját fejlettségi szintjének megfelelő feladatokat tanuljon. A pedagógus nem kényszerítheti akaratát a gyermekre, "katalizátor", segítő szerepet tölt be.
  • Lehetőséget biztosít a gyermeknek a sikerélmény megszerzésére, az önbizalom kifejlődésére, és a további tanulás vágyának kialakulására.

Ennyit a "száraz" elvekről, nézzük hogyan alkalmazhatod ezeket otthon, a gyermekeddel.

  • Tanítsd gyermeked valódi tárgyakkal. Mutasd meg neki, hogyan bánjon óvatosan a különböző anyagokkal, eszközökkel, meglátod, többre képes, mint gondolnád.
  • Ha egy új tevékenységet szeretnél a gyermeknek tanítani, tervezd meg előre, hogyan csináljátok, bontsd részfeladatokra. Mi érdekelheti abban a tevékenységben a gyermeked? Hogy lehet a hibákat magával a cselekvéssel javítani és nem szóbeli utasításokkal? (Cipőpucolásnál, például tegyél egy fehér papírt a cipők alá, azonnal látszik, ha a cipőpaszta nem a cipőre kerül.)
  • Mindig lassítsd le a mozdulataidat, amikor tanítod a gyermeket. Használj minél kevesebb utasítást. Hagyd, hogy a cselekvés vezesse a szemét. (Ha például azt tanítod neki, hogyan kell az ollót használnia, mutasd meg, hogyan kell biztonságosan felvenni, másnak átadni, és egyenesen vágni vele. Aztán engedd, hadd gyakoroljon, vágjon a papírból szélesebb, majd vékonyabb csíkokat, majd hullámokat, alakzatokat és végül vágjon körül képeket.) Ne erőltesd rá a módszereidet, csak mutasd meg neki a sikeres módok egyikét. Ha másképp szeretné csinálni, engedd meg neki. Viszont ismerni fog legalább egy olyan biztos módszert, amelyre számíthat.
  • Ha egyedül is meg tud csinálni egy feladatot, ne segíts neki.
  • Ha megengedheted, rendezd be úgy az otthonotok, hogy a gyermek számára is kezelhető legyen. Lehet kis asztala, széke, a játékok elérhetőek legyenek számára a polcon, a ruháit tehesse a neki megfelelő magasságba. Ne tégy meg semmi olyat, amit már ő is meg tud tenni.
  • Adj időt neki, hogy egy-egy cselekvést elvégezzen anélkül, hogy siettetnéd. A gyerekek lassabban dolgoznak, mint a felnőttek, és szükségük van arra, hogy egy-egy tevékenységet többször is megismételjenek, még akkor is, ha úgy tűnik, már elsajátították őket.
  • Tégy lehetővé számára minél több önálló tanulási lehetőséget.
  • Ne erőltess rá semmilyen új feladatot, ha ő nem érdeklődik iránta.
  • Vond be a fegyelmezést a gyermeket érdeklő játékba. Mondhatod például: "Nézzük, milyen halkan tudod becsukni az ajtót." vagy "Meg tudod-e vajazni a kenyeret egészen a széléig?"
  • Soha ne vedd el tőle az önállóan végzett munka sikerének élményét. Ha például nehézségei vannak a kancsóval, amikor vizet akar önteni belőle, ne vedd ki a kezéből, hanem adj neki könnyebb anyagokat, például rizst vagy cukrot, amelyet egyik dobozból másikba öntögethet.
  • Óvd meg attól, hogy félbeszakítsák gyermeked, amikor egy-egy fontos tevékenységre koncentrál, még akkor is, ha az értelmetlennek tűnik számodra és már sokszor elismételte.
  • A Senguin-féle hármas lépcső a tanításban: ha például a színeket tanítod, tégy három különböző színű tárgyat a gyermek elé egy sorban. Először mutass a pirosra, és mondd, "Ez piros.", majd a többire is mutass és mondd, "Ez kék." aztán "Ez sárga." Majd mondd gyermekednek "Mutass a kékre.", "Mutass a sárgára.", "Mutass a pirosra." A harmadik lépcsőben pedig a sorrendet megváltoztatod, majd a tárgyakra mutatsz, és megkérdezed, "Ez milyen színű?"


Montessori-s cikksorozatunk első részében megismerhetted azokat a nevelési elveket, amelyek Maria Montessori nevéhez fűződnek, és ötleteket kaphattál ezek otthoni alkalmazására. A folytatásban otthon (is) elkészíthető játékokat ígértem. Íme!

  • Mozgás fejlesztésére:Rajzolj a padlóra krétával egy kört vagy oválist. A gyermek próbáljon meg a vonalon sétálni úgy, hogy közvetlenül a jobb lába elé helyezi a balt, majd az elé a jobbat stb. (Te is csinálhatod vele!) Addig játsszatok így, amíg jól nem megy neki, majd megpróbálhatja ugyanezt úgy, hogy egy pohár vizet visz a kezében (feladat: ne loccsanjon ki a víz), vagy egy babzsákot a fején (ne essen le!).
  • Érzékelés fejlesztésére:
    Különböző anyagdarabokat (bársony, selyem, kord, műselyem, krepp stb.) vágj le úgy, hogy mindből két darab legyen. Ha már tapintással és a színek, minták alapján ügyesen összepárosítja a gyermek, kösd be a szemét, hogy csak a tapintás segítségével próbálkozzon.
  • Egyszerű tárgyakat egy papírzacskóba vagy vászontáskába teszünk, a száját összefogjuk annyira, hogy a kicsi kézzel bele tudjon nyúlni. Kérjük meg, hogy azonosítson minden tárgyat, mielőtt kiveszi a zsákból.
  • Festékboltból szerezhetünk két egyforma tábla festékmintát, melyeket kartonra ragasztunk, hogy színpárosítást játszhassunk vele. Egyforma színű cérnaspulnikkal is játszhatunk hasonlót. Két éves korban csak a három alapszín párosításával kezdjük, majd később újabb árnyalatok hozzáadásával nehezíthetjük a játékot. Ha már így is ügyes, a világosabbtól a sötétebbig sorba lehet rendezni a színeket. Játszhatunk memória-játékot is: megmutatunk a kicsinek egy árnyalatot és a másik szobában lévő teljes kupacból megkérjük, hogy válassza ki emlékezetből az adott színt.
  • Egy nagy csomagolópapírt a földre fektetünk, megkérjük a kicsit, hogy feküdjön rá, körberajzoljuk. A "portré" befejezése már az ő dolga.
  • Megfigyelési játék: Engedjük, hogy a kicsi az ablaküvegre rajzoljon zsírkrétával. Próbálja lemásolni a mit lát kint. Utána az ablak tisztítását, letörlését is élvezni fogja.
  • Különböző méretű csavarokat és rájuk csavart anyákat egy kis dobozba vagy tálkába teszünk. A kicsi lecsavarhatja az anyákat (finommozgást fejleszti), majd jobbra teszi a csavart, balra az anyát (lehet fordítva is :). Ezután megpróbálhatja újra összepárosítani és -csavarozni őket.
  • Kicsi cseppentős orvosságos üvegekbe citromlét, ecetet, cukros vizet és higított szörpöt teszünk. Minden üvegből egy picit a gyermek nyelvére cseppentünk, és megkérjük, azonosítsa, hogy édes vagy savanyú ízt érez-e. Hasonló érzékeléssel kapcsolatos párosító játékot lehet játszani különböző fűszerek szagolásával (minden dobozkából kettő kell).
  • Kis, üres sószórókat vagy kis kartondobozokat párosával különböző anyagokkal megtöltünk (pl. homok, rizs, lencse, apró kavics, gyöngyök), mindegyik más hangot adjon, ha megrázzuk a tartályt. Először párosítjuk a hangokat, majd később sorba is rendezhetjük a szerint, melyik a hangosabb.
  • Kis kártyákat is használhatunk párosításhoz, melyeken különböző kategóriájú tárgyak, élőlények vannak (levelek, fák, dinoszauruszok, virágok, rovarok, madarak, geometriai formák stb.). Később párosíthajuk a képet a névvel, melyet szintén kártyákra írunk, majd rendezhetjük a kártyákat különböző kategóriák szerint (pl. élőhely).

forrás:

www.okosbaba.hu

 


Dokumentumok

dokumentumokDokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!

Témakörök

temakorokA honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.

Segítségnyújtás

segitsegHa kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!

Fórum

forumfórum az a hely, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Mindenkit várunk oda, akinek kérdése van vagy segítséget szeretne nyújtani másoknak.