Magyarországon a legtöbb család a nyár utolsó hetére hagyja a tanévkezdéshez szükséges felszerelések, eszközök beszerzését. Ez az időszak átmenet a nyári szabadságból, kikapcsolódásból az év közbeni tanulás és mindennapi munka világába. A legtöbb gyermek nehezen éli meg ezt az időszakot. De valljuk meg őszintén, a szülőknek szintén nehéz! Mindenképpen javasolt, hogy tanévkezdés előtt beszéljünk, találkozzunk a leendő pedagógussal és beszéljük át gondjainkat, problémáinkat. A pedagógus hasznos tanácsokkal tudja ellátni a szülőket, megoldásokat tud javasolni az esetleges problémák elhárítására.

Az alábbiakban megpróbáljuk 5 pontban összeszedni, hogy mit érdemes átbeszélni a tanévkezdés előtt.

1. Mi motiválja, mi érdekli gyermekét?

Van-e valamilyen gyűjteménye (pl. bélyeg, matrica, állatok, stb.) Az első napokban a pedagógus ezt az információt is felhasználva segítheti a beilleszkedést. Mondjuk el, hogy mit szeret csinálni, mi iránt mutat nagyobb érdeklődést.  A pedagógus számára bármilyen információ fontos lehet, ami egy szülőnek megszokott a gyermekéről.

2. Történt-e változás a gyermek életében a nyári szünidő alatt?

Mi változhatott? (Pl.: alvási szokások, étkezési szokások, a korábban kapott fejlesztések hatásai, bármi más felé tett előrelépés/ek vagy akadályozó tényező/k.)

3. A nyár folyamán milyen szokás- szabályrendszer szerint töltötte szabadidejét?

A szokások, szabályok minden gyermeknek érzelmi biztonságot adnak. Ha például a nyár folyamán azt szokta meg, hogy 8.30 a reggeli időpontja, akkor ez a tanévkezdés után kizökkenti megszokott életritmusából, hiszen tanév közben más a gyermek napirendje. Ennek ismeretében a pedagógus enyhíteni tudja ezt a fajta változást egy pici szendvics vagy gyümölcs elfogyasztásának engedélyezésével. Így a tanévkezdési napirendváltás áthidalása könnyebbé válik a gyermek számára.

4. Mit engedjünk meg?

A gyermeket minden nap új kihívások érik. Különböző csoportos tevékenységekben vesznek részt, önálló feladatokat kell megoldaniuk. A kérdés, mennyire terhelhető a gyermek egy-egy ilyen tevékenységben? Mennyire engedje a pedagógus háttérbe húzódni a gyermeket vagy domináns személy esetében mennyire fogja vissza? 

5. Hogyan tudja segíteni a szülő ezt az átmeneti időszakot?

Ott tud-e maradni egy kis időre az intézményben (ha szükséges)? Milyen információs csatornán keresztül tud kapcsolatba lépni, kapcsolatot tartani a pedagógussal (internet-email, telefon vagy személyes találkozás)?

 

A fenti pontok átgondolásával a tanévkezdés szülőnek, gyermeknek, pedagógusnak is könnyebb, egyszerűbb; a gyermek fejlődését, előrehaladását pozitív irányba segíti.

 


Dokumentumok

dokumentumokDokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!

Témakörök

temakorokA honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.

Segítségnyújtás

segitsegHa kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!

Fórum

forumfórum az a hely, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Mindenkit várunk oda, akinek kérdése van vagy segítséget szeretne nyújtani másoknak.