"A Waldorf-pedagógia annak művészete, hogy az emberben felkeltsük azt, ami megvan benne. Alapjában véve nem is nevelni akar, hanem felébreszteni...
Életnek és tudásnak kellene lennie, nem ügyességnek,
hanem művészetnek, életteljes tevékenységnek..."
Waldorf pedagógia alapvető célja:
Fejlődési fázis |
Jellemzője |
Fontos |
Képességek kibontakoztatása |
0-7 év: a születéstől a fogváltásig
|
a testi fejlődés, a kritika nélküli utánzás a tapasz-talás ideje |
ingergazdag környezet, pozitív példa, érzelmi biztonság |
Utánzás által |
7-14 év: fogváltástól a serdülésig
|
példakövetés „Én” tudat kialakulása |
Intellektus fejlesztése érzelmi ráhatás |
Tekintély által |
14-21 év: serdülőkortól az ifjúkorig |
Valódi fogalmi gondolkodás
|
Értékrend kialakítása |
Közvetlen emberi kapcsolatok által |
-
Az első hat vagy hét év során a gyermek testi fejlődése a legfontosabb.
-
Az óvodai csoport tagjai vegyes életkorúak.
-
Oktatásra nincs szükség.
-
Az óvodáskorra jellemző az utánzáson alapuló tanulás. Mintául az óvónők tevékenysége szolgál, alapja a szabad játék.
-
A játékszerek legyenek egyszerűek, elkészíthetőek. A játékba beletartozik a dalok és a versek tanulása, az egyszerű népmesék hallgatása, eljátszása, ünnepi készülődések.
-
A témakörök, tevékenységek, művészeti foglalkozások, munkák, ételek, mesék, verses-dalos ritmikus játékok évi, havi, heti és napi ritmusokban zajlanak. Így biztosítják a gyermekeknek az érzelmi biztonságot.
-
Lépést tart a gyermekkor és a kamaszkor legfontosabb fejlődési fázisaival,
-
Az oktatás-nevelés harmonizáló hatást fejt ki, mely kihat az egész szervezetre, a test ritmusaira és működésére is.
-
Ösztönöz a fejlődéshez elengedhetetlen tapasztalatok megszerzésére, a gyermeket a mindenkori érettségének megfelelő kihívások elé állítja. Ezért:
-
Nemcsak a gyermeken belüli erőket egyensúlyozza ki, hanem másokhoz és a világhoz való viszonyát is.
-
Törekszik arra, hogy minden egyes gyermekben a lehető legoptimálisabb mértékben bontakoztassa ki a benne rejlő lehetőségeket. Ez minél kevesebb korlát és a lehető legnagyobb tudatosság együttes fennállása mellett érhető el.
-
Hangsúlyt fektet arra, hogy
-
A gyermek fejlődésének kulcsfontosságú szakaszait figyelembe véve jelentős mértékben megváltoznak az oktatás fő hangsúlyai, új tanulási módszerek és tevékenységek kerülnek bevezetésre.
- felgyorsítsa vagy visszafogja a tanulás tempóját,
- megváltoztassa az értelmi, érzelmi és akarati tényezők egymáshoz viszonyított hangsúlyát,
- külön egyénre szabott anyagokat használjon, differenciált feladatokat adjon.
A redszerváltozáskor (1989) lehetőség nyílt arra, hogy újból alakuljanak Waldorf-iskolák.
Ma már 15 iskola és több mint 30 óvoda, Waldorf óvónő- és tanárképző, gyógypedagógus-képző intézet működik Magyarországon.
- másrészt a gyermek nem rendelkezik elég ismeretanyaggal, ezért több területen el lehet maradva társaitól (amit ő a már említett fejlődéspedagógiai alapelvekből kiindulva a Waldorf-iskola magasabb évfolyamain tanulna),
- viszont azok a területek (pl. művészetek, mitológia), amelyeken ő van előnyben, az új környezetben nem biztos, hogy különösebben értéknek számítanak,