Magyarországon a legtöbb család a nyár utolsó hetére hagyja a tanévkezdéshez szükséges felszerelések, eszközök beszerzését. Ez az időszak átmenet a nyári szabadságból, kikapcsolódásból az év közbeni tanulás és mindennapi munka világába. A legtöbb gyermek nehezen éli meg ezt az időszakot. De valljuk meg őszintén, a szülőknek szintén nehéz! Mindenképpen javasolt, hogy tanévkezdés előtt beszéljünk, találkozzunk a leendő pedagógussal és beszéljük át gondjainkat, problémáinkat. A pedagógus hasznos tanácsokkal tudja ellátni a szülőket, megoldásokat tud javasolni az esetleges problémák elhárítására.
Az alábbiakban megpróbáljuk 5 pontban összeszedni, hogy mit érdemes átbeszélni a tanévkezdés előtt.
1. Mi motiválja, mi érdekli gyermekét?
Van-e valamilyen gyűjteménye (pl. bélyeg, matrica, állatok, stb.) Az első napokban a pedagógus ezt az információt is felhasználva segítheti a beilleszkedést. Mondjuk el, hogy mit szeret csinálni, mi iránt mutat nagyobb érdeklődést. A pedagógus számára bármilyen információ fontos lehet, ami egy szülőnek megszokott a gyermekéről.
2. Történt-e változás a gyermek életében a nyári szünidő alatt?
Mi változhatott? (Pl.: alvási szokások, étkezési szokások, a korábban kapott fejlesztések hatásai, bármi más felé tett előrelépés/ek vagy akadályozó tényező/k.)
3. A nyár folyamán milyen szokás- szabályrendszer szerint töltötte szabadidejét?
A szokások, szabályok minden gyermeknek érzelmi biztonságot adnak. Ha például a nyár folyamán azt szokta meg, hogy 8.30 a reggeli időpontja, akkor ez a tanévkezdés után kizökkenti megszokott életritmusából, hiszen tanév közben más a gyermek napirendje. Ennek ismeretében a pedagógus enyhíteni tudja ezt a fajta változást egy pici szendvics vagy gyümölcs elfogyasztásának engedélyezésével. Így a tanévkezdési napirendváltás áthidalása könnyebbé válik a gyermek számára.
4. Mit engedjünk meg?
A gyermeket minden nap új kihívások érik. Különböző csoportos tevékenységekben vesznek részt, önálló feladatokat kell megoldaniuk. A kérdés, mennyire terhelhető a gyermek egy-egy ilyen tevékenységben? Mennyire engedje a pedagógus háttérbe húzódni a gyermeket vagy domináns személy esetében mennyire fogja vissza?
5. Hogyan tudja segíteni a szülő ezt az átmeneti időszakot?
Ott tud-e maradni egy kis időre az intézményben (ha szükséges)? Milyen információs csatornán keresztül tud kapcsolatba lépni, kapcsolatot tartani a pedagógussal (internet-email, telefon vagy személyes találkozás)?
A fenti pontok átgondolásával a tanévkezdés szülőnek, gyermeknek, pedagógusnak is könnyebb, egyszerűbb; a gyermek fejlődését, előrehaladását pozitív irányba segíti.