SINDELAR (5-7 ÉVESEKNEK)
A tanulási zavart okozó részképesség-gyengeségek felismerése
és terápiája óvodáskorban és iskolát kezdő gyermekeknél
Cél: A tanulási zavar megelőzése, illetve kisiskoláskorban a zavar elmélyülésének megakadályozása.
Aktivitás: A program két részből áll.
I. Az egyéni vizsgáló eljárás: - a gyermek megismerését szolgálja a képességek minőségi elemzése által
- a feladatok az Affolteri-koncepcióra épülve az észlelési szintek fejlettségét mérik, jelzik.
- modalitásspecifikus szint
- intermodális szint
- szeriális integráció
A vizsgálóeljárás feladatai
- Vizuális differenciálás
- Vizuális diszkrimináció
- Verbális akusztikus differenciálás
- Verbális akusztikus diszkrimináció
- Intermodális integráció
- Vizuális szeriális emlékezet
- Verbális akusztikus emlékezet
- Intermodális szeriális emlékezet
- Beszédmotorika
- Vizuomotoros koordináció
- Vizuális figyelem
- Akusztikus figyelem
- Testséma téri orientáció
II. Gyakorlóprogram: - egyéni
- kiscsoportos formában
A gyermek képességeinek feltérképezése után a gyengén működő részképességekre irányul a fokozatosság elvére épülő játékos fejlesztőprogram.
Indikáció: a részképesség-gyengeség okozta tanulási zavar, illetve a később, vagy kísérő tünetként jelenlévő magatartásproblémák javítására indikált.
Időtartam: napi rendszerességgel 10 percig végezhető. A fejlesztés ajánlott időtartama 1 év.
Ki végezheti/végzettség: A konkrét fejlesztést gyermekhez közel álló személy (szülő, nagyszülő stb.) végzi. Ezt a munkát a program használatában jártas pedagógus/pszichológus rendszeresen kontrollálja és tanácsot, segítséget ad.