A gyermekkor a mesék világa. Már ebben a korban is nagy figyelmet kell szentelni a lelki fejlődésnek. Hiszen a társadalomba való beilleszkedés első állomása az óvoda, ahol különböző elvárásoknak kell megfelelnie az Ön gyermekének is. Ez sajnos nem megy zökkenőmentesen, s kialakulhat az Ön gyermekében is a szorongás. A dadogás és a szorongás pedig szorosan kapcsolódnak egymáshoz.

 

Miért akad meg a gyermek beszéd közben?

 

Az óvodába lépéskor - 3 éves kor körül - nagyot ugrik a gyermekek beszédfejlődése. Napról napra új szavakat, kifejezéseket tanulnak. A 2-3 szavas mondatokat egyre hosszabb mondatok váltják fel. Gyermeke igyekszik minél pontosabban kifejezni kívánságait, kéréseit, elmondani érzéseit. Ehhez egyre könnyebben találja meg a megfelelő szavakat. Ahhoz, hogy ez ilyen nagyszerűen sikerüljön neki, sok mindent egyeztetnie kell. Meg kell találnia a megfelelő szavakat, helyesen ragozva mondatba illeszteni ezeket, jól kiejteni, hogy a környezete is megértse, mit is akar mondani valójában. Figyelnie kell a gondolatai rendezésére, hiszen követhetetlenné válik, ha össze-vissza rakosgatja a mondatokat. Természetesen mindezt szeretné gyorsan elmesélni. (Biztosan tapasztalta már, hogy gyermeke szinte levegőt sem vesz, csak sorolja-sorolja, mi minden is történt vele aznap az óvodában. )

 

Ebben az életkorban jellemző, hogy a gyermek lehetőleg azonnal, késedelem nélkül szeretné új élményeit és felfedezéseit megosztani másokkal. Ehhez azonban még ügyetlenek, fejletlenek azok az izmai, amelyek a beszéd kivitelezéséért felelősek. Ráadásul akármilyen gyorsan gyarapodik is a szókincse, mégsem mindig találja mondanivalójához a megfelelő szavakat. Ezért fordulhat elő, hogy egy-egy szót addig ismételget, míg a másik eszébe nem jut.

 

Az ilyen típusú "dadogás" élettani dadogás. Azaz ebben az életkorban gyakran fordul elő. A logopédiai terápia elsősorban a szülőnek szóló tanácsadásból áll. Szerencsés esetben óvodáskor végére a megakadások megszűnnek.

 

Mit kell szem előtt tartani megakadások esetén?

Hogyan viselkedjen megakadások esetén?

 

Döntő a család pozitív magatartása. Fontos, hogy legyen ideje gyermekére. Ha beszél Önhöz, minden figyelmét szentelje neki, hallgassa végig türelmesen. Hagyjon neki elég időt a mondanivalója átgondolására. Előfordul, hogy épp abban a pillanatban nincs elég ideje végighallgatni gyermekét? Ez - sajnos - szinte már természetes mai rohanó világunkban. Nevezzen meg egy olyan időpontot, amikor csakis rá fog figyelni. Például: "Elintézem ezt az átutalást, aztán megbeszélhetjük, amit szeretnél." Teremtsen kellemes légkört, nézzen végig gyermekére. Még akkor se nézzen félre, ha Ő akadozik, vagy szünetet tart. Mindig forduljon felé, legyen Önök között bizalmas légkör. Tehát jelezze gyermeke felé, hogy milyen fontos Önnek. 

Hogyan beszéljen gyermekével?

 

Elsődleges a jó beszédpélda mutatása. Azaz a gyermekével lehetőleg lassan, nyugodtan, helyes hangsúlyozással beszéljen. Próbáljon meg egyszerű, rövid mondatokat használni, ne magyarázza túl a dolgokat.

 

Fogadja el a hibás beszédet, ne javítsa gyermeke beszédmódját. Hagyja őt, ne ismételgesse megakadásait.

 

Próbáljon igazi beszélgetést kialakítani. Ne csak kérdezgesse gyermekét, mert akkor kihallgatás jellege lesz az egésznek. Ön is mesélje el saját élményeit gyermekének. Ettől még bizalmasabbá válik a légkör.

 

Beszéljen-e gyermekével a megakadásokról?

 

Az élettani dadogás időszakában (nagyjából óvodás korban) gyermeke a beszéd tartalmára figyel, nem veszi észre saját beszédmódját. Ezért nem is kell vele erről beszélni addig, amíg zavartalanul mesél, s nem zavarják saját megakadásai. Ha a szomszédok, barátok, vagy az idegenek nem hozzák szóba a megakadásokat, vagy akár Ő maga nem kérdez ezzel kapcsolatban, ne bolygassák a témát. Ha ugyanis gyermeke szándékosan elkezd beszédére figyelni, bizonytalanabbá teheti őt. Hiszen azon fog fáradozni, hogy folyamatosabban beszéljen. Ennek következtében aztán egyre többet fog megakadni.

 

Akkor van értelme gyermekével a "dadogásról" beszélni, ha Ő maga kérdéseket tesz fel ezzel kapcsolatban, ha megakadásai miatt kinevetik, vagy kicsúfolják. Ha magától hozza szóba saját beszédproblémáit gyermeke, s emiatt haragos, ingerült, s beszédét rossznak ítéli, nem szabad hitegetni. Nem szabad a gondot a szőnyeg alá söpörni. Beszélni kell vele a problémákról, és szükség esetén tanácsadásra menni.

 

Tudatosítsa gyermekében, hogy a beszédkészség csak egy az adottságok közül, s mindenkinek, így neki is vannak nagyon jó, átlagos és gyengébb adottságai. Hívja fel figyelmét saját jó adottságaira.

Hogyan segíthet a Varázsbetű?

 

Az élettani megakadások egyik okozója, hogy gyermeke nem tudja kellő gyorsasággal előhívni "lexikonából" a mondanivalójához szükséges szavakat. Elképzelhető, hogy az Ön gyermeke is rengeteg szót ismer - az ún. passzív szókincs (azon szavak, melyeket ismerünk, de nem használunk mindennapi beszédünkben) azonban nem azonos az aktív szókinccsel, amit bizonyos helyzetekben használni is tudunk. Ezen segít a Programcsalád Képnézegető játéka.  A hatalmas képmennyiséget szabályozható sebességgel sorakoztatja egymás után a program. Ha elidőznének egy-egy képnél - azt is megtehetik: válasszák a "kézi váltás" gombot a Beállításokban.  S hogy mennyire sikerült "aktivizálni" gyermeke szókincsét? A Programcsalád Keresztrejtvény nevű játékával azonnal ellenőrizheti. A képernyő bal oldalán lévő képek nevét kell beírni a jobb oldalon lévő hálóba - óvodások esetében szükség van egy nagyobb testvér vagy valamelyik szülő segítségére. Ha sikerült megfejteni valamennyi kép nevét, megfejtésül egy új szó a jutalom.

Játékötlet otthonra

A beszéde közben megakadó gyermekeknek elég sok bajuk van a levegővétellel. Ha kevés a levegő, akkor beszéd közben meg-megállnak, kapkodnak. Ha meg túl sok, akkor a maradék levegő a következő belégzést zavarja. Ezen különböző légzőgyakorlatok végzésével lehet segíteni. Például a következővel:

Szöveges légzőgyakorlat a hét napjaival

Próbálják meg egy kilégzésre elmondani  a következő  szöveget:

Hétfőn elmegyek,
kedden visszajövök,
szerdán elmegyek,
csütörtökön visszajövök,
pénteken elmegyek,
szombaton visszajövök,
vasárnap otthon maradok.

Ha gyermeke már biztosan, jól tudja mondani önállóan is a szöveget - próbálják ki a következő módon: Ön vele egy időben épp az ellenkezőjét sorolja:

Gyermeke
Ön
Hétfőn elmegyek, Hétfőn visszajövök,
kedden visszajövök, 
kedden elmegyek,
szerdán elmegyek, szerdán visszajövök,
csütörtökön visszajövök, csütörtökön elmegyek,
pénteken elmegyek, pénteken visszajövök,
szombaton visszajövök, szombaton elmegyek,


vasárnap otthon maradok.

 

A szöveghez képi segítséget ITT talál.

 

A gyakorlat segítségével a figyelem is fejlődik. Sok kisgyermek ugyanis nem tud saját beszédére figyelni, ha mások is beszélnek a szobában. Ezzel a játékkal ezen a problémán lehet segíteni.

 

Kellemes "egymásra-hangolódást" kívánok!


Üdvözlettel:
Dudáné Driszkó Adrienn