121. § (1) 29. a) értelmében megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd
· organikus háttér bizonyítása gyermek-neurológus vagy gyermek- és ifjúságpszichiáter orvos
· bármely intelligencia övezetben szórt IQ képességprofil- pszichológus
· - hangsúlyos tanulási zavarok izoláltan vagy kevert előfordulás: dyslexia - az olvasási készség zavara, dysgraphia - az írás-helyesírás zavara, dyscalculia – a számolási készség zavara, kevert zavar, kevert specifikus fejlődési zavarok - gyógypedagógus
· integrált oktatás / nevelés
· pedagógiai célú rehabilitációs, gyógypedagógus által
· heti kötelező óraszám 15 %-ában
- kötelező tanórai foglalkozásokon túl szervezhető (közoktatási törvény 52. § 6. bek.).Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottságnál kötelező felülvizsgálat
Az ellátáshoz szükséges gyógypedagógiai / fejlesztőpedagógiai végzettség
· Tanulási zavarok: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia ,kevert specifikus fejlődési zavarok, iskolai képességek kevert zavar § Kizárólag gyógypedagógus (tanár/terapeuta) logopédia vagy tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos (esetleg pszichopedagógus)
· Beilleszkedési zavarok: aktivitás és figyelemzavar, hiperkinetikus magatartászavar :
· Kizárólag gyógypedagógus (tanár/terapeuta) pszichopedagógia szak
· Beszédfejlődési zavar, vagy beszédfogyatékosság talaján kialakult tanulási zavar:
· Kizárólag gyógypedagógus (tanár/terapeuta), logopédia szak
1993.évi LXXIX. tv. a közoktatásról 121.§ 28.) sorolja fel az SNI neveléshez, oktatáshoz szükséges
Mindegyikhez társulhat - szükség esetén - pszichés gondozás!
121. § (1) 29. b) értelmében a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd:
· organikus háttér hiányának bizonyítása gyermek-neurológus vagy gyermek- és ifjúságpszichiáter orvos
· bármely intelligencia övezetben szórt IQ képességprofil – pszichológus
· hangsúlyos tanulási zavarok izoláltan vagy kevert előfordulás: - gyógypedagógus
• dyslexia - az olvasási készség zavara
• dysgraphia - az írás-helyesírás zavara
• dyscalculia – a számolási készség zavara
• kevert zavar
• kevert specifikus fejlődési zavarok
Az „SNI-b” tanulók iskolai fejlesztő foglalkoztatásának tervezését, szervezését, dokumentálását a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994.(VI.24.) MKM rendelet 26/B §-a [1] szabályozza ([1] 2008. augusztus 21-től hatályos szövegét a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet módosításáról szóló 22/2008. (VIII.6.) OKM rendelet állapította meg):
- a heti időkeretet nyolc fős csoportokra kell meghatározni oly módon, hogy az ellátásra jogosult tanulók számát elosztják nyolccal
- a csoportra jutó időkeret akkor is felhasználható, ha az osztás alapján a csoportban nincs nyolc tanuló;
- a foglalkoztatás egyéni fejlesztési terv alapján történik.
· integrált oktatás, nevelés
· fejlesztő foglalkoztatásra jogosultság: fejlesztőpedagógus vagy gyógypedagógus
· fejlesztő foglalkoztatás a heti kötelező óraszám 15 %-ában (közoktatási törvény 52. § 6. bek.)
· kötelező tanórai foglalkozásokon túl
· az ellátást a területileg illetékes nevelési tanácsadó segíti
· a fejlesztő foglalkozások megszervezéséért az intézmény vezetője a felelős
· Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottságnál kötelező felülvizsgálat
Az ellátáshoz szükséges gyógypedagógiai / fejlesztőpedagógiai végzettség
(Az „SNI-b” tanulók fejlesztő foglalkoztatásának ellátására – amennyiben ezt a szakértői vélemény javasolja, vagy lehetővé teszi – a gyógypedagógus mellett más, a megfelelő kompetenciákkal rendelkező szakember - pl. pszichológus, fejlesztő pedagógus, a fejlesztési cél megvalósításához szükséges kompetenciákat szakirányú továbbképzés keretében elsajátított pedagógus stb.- is megbízható.)
· Tanulási zavarok: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, kevert specifikus fejlődési zavarok, iskolai képességek kevert zavara:
· Fejlesztő foglalkoztatás: fejlesztőpedagógus és/vagy gyógypedagógus
· Beilleszkedési zavarok: aktivitás és figyelemzavar, hiperkinetikus magatartászavar:
· Fejlesztő foglalkoztatás: fejlesztőpedagógus és/vagy gyógypedagógus
Mindegyikhez társulhat - szükség esetén - pszichés gondozás!
· tanulási nehézség …… különböző tantárgyakból
· integrált oktatás, nevelés
· fejlesztő foglalkoztatás
· a fejlesztő foglakozások szakvéleményekben megfogalmazottak szerinti szervezéséért az intézmény vezetője a felelős
· ezt a nevelési tanácsadó ellenőrzi
· tantárgyi mentesítés az értékelés, minősítés alól
· nevelési tanácsadónál kötelező felülvizsgálat
Az ellátáshoz szükséges gyógypedagógiai / fejlesztőpedagógiai végzettség
· - Fejlesztő foglalkoztatás:
· fejlesztőpedagógus
· 1993.évi LXXIX. tv. a közoktatásról30.§ (9) BTM tanulók felmentése tantárgy értékelés és minősítés alól
· Nev. Tan. szakértői véleménye alapján
· az iskola egyéni foglalkozás keretében,
· egyéni fejlesztési terv alapján felzárkóztatja
1993.évi LXXIX. tv. a közoktatásról III. Melléklet 3. pontja rögzíti, hogy a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló az osztály, csoport létszámának a számításánál kettő főnek számít!
Tanulási gyengeség ≠ BTMN
· többségi pedagógiai eszközökkel kezelendő
· nincs fejlesztés, hanem korrepetálás, differenciált segítségadás
Mindegyikhez társulhat - szükség esetén - pszichés gondozás!
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátását érintő változások – A szakértői vizsgálat iránti kérelem
A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenessége, vagy enyhe értelmi fogyatékosság vélelmezése esetén a nevelési- oktatási intézmény a szakértői és rehabilitációs bizottság által történő vizsgálatra csak abban az esetben tehet javaslatot, ha a gyermek, tanuló vizsgálatára a nevelési tanácsadás keretében már sor került. (14/1994.(VI.24.) MKM rendelet 12. § (3) bekezdés)
Közoktatási kiegészítő hozzájárulás
Költségvetési törvény 3. számú melléklet 16.2.1. Gyógypedagógiai (konduktív pedagógiai) nevelés, oktatás az óvodában és az iskolában: létszám alapján biztosított kiegészítő támogatás, melynek fajlagos összege: 240 000 Ft.
· A hozzájárulás 160%-a (384 00 Ft) jár a testi, érzékszervi, középsúlyos értelmi fogyatékos, autista, halmozottan fogyatékos;
· A hozzájárulás 80%-a (192 000 Ft) jár a beszédfogyatékos, enyhe értelmi fogyatékos, a megismerő funkció vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra visszavezethetően tartós és súlyos rendellenessége miatt sajátos nevelési igényű tanulók után;
· A hozzájárulás 60%-a (144 000 Ft) jár a megismerő funkció vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra vissza nem vezethetően tartós és súlyos rendellenessége miatt sajátos nevelési igényű tanulók után.
A Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről szóló 2007. évi CLXIX. törvény 3. számú melléklete, „Kiegészítő szabályok” 10. c) pontjában foglaltak alapján a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátásában részt vevő intézmények alapító okiratainak áttekintése szükséges.
A közoktatási célú hozzájárulások jogszerű igénylésének feltételei között megjelenik, hogy az a sajátos nevelési igényű tanulók után akkor igényelhető, ha 2008. szeptember 1-jéig az alapító okirat meghatározza az ellátott gyermekek, tanulók sajátos nevelési igényét megalapozó fogyatékosság típusát is.
1993.évi LXXIX. tv. a közoktatásról 121.§ 28.) sorolja fel az SNI neveléshez, oktatáshoz szükséges feltételeket. 1993.évi LXXIX. törvény a közoktatásról: szétválik a rehabilitáció és a fejlesztés!
30.§ (7) - megállapítja a BTM és az SNI - b gyermek fejlesztő foglalkozásra való jogosultságát.
A fejlesztő foglalkoztatás a nevelési tanácsadás, az óvodai nevelés, az iskolai nevelés és oktatás, a kollégiumi nevelés és oktatás keretében valósítható meg.
Visszahelyezett gyermekek, tanulók – 1.
A hozzájárulás 60%-a jár azon tanulók után, akik esetében a rehabilitációs bizottság a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet [a továbbiakban: 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet] 17. §-ának (3) bekezdése alapján megállapította, hogy az áthelyezés indokoltsága (a sajátos nevelési igény) megszűnt, és a 2008/2009. tanévet, illetve a 2007/2008. tanévtől visszahelyezett tanuló a 2008/2009. tanévet is a kötelező felvételt biztosító vagy a választott általános iskolában kezdte meg, feltéve, ha az áthelyezés (tan)évében az oktatási és kulturális miniszter által kiadott pedagógiai rendszer szerint szervezik meg az oktatását. Ez a hozzájárulás jár azon tanulók után is, akiknek folyamatos figyelemmel kísérését a rehabilitációs bizottság - a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet 13. §-ának (5)-(7) bekezdése alapján - rendelte el. A hozzájárulás kizárólag a visszahelyezéstől számított második tanév végéig igényelhető
11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről 39/E. § (7) Ha az áthelyezés indokoltsága a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet 12. §-ának (2) bekezdése alapján kezdeményezett, illetve 20. §-ának (4) bekezdésében foglalt felülvizsgálat eredményeként megszűnt, a kötelező felvételt biztosító, vagy a választott általános iskolába visszahelyezett tanuló nevelése és oktatása tekintetében a 39/D. § (4) bekezdésében foglalt pedagógiai programot kell alapul venni.
Készítette: Thén Zsolt