A diszlexia definíciója
A diszlexia viszonyfogalom: diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások, az olvasás-írás tanítására szánt idő és a gyakorlási mennyiség, valamint az eredmény között.
A diszlexia tünetei
I. az olvasás írásban fellépő tünetek
• Az olvasás hibái:
- Betűtévesztések
- Betűkihagyások és betoldások
- Szótagkihagyások és betoldások
- Reverzió
- Rossz kombináció
- Elővételezések
- Perszeveráció
- Szóroncsok
- Ismétlések
- A betűk összeolvasásának súlyos megkésése kezdőknél
- A szó olvasásának megtagadása
• Az olvasás tempójának lassúsága
Az olvasás tempójának lassúsága két okból következhet be:
• A szövegértés zavara
• A diszlexiások gyakran a jó olvasástechnika mellett sem, vagy alig értik meg a szöveg tartalmát.
II.A beszéd területén megnyilvánuló tünetek
- Sokuknál későn indul meg a beszéd, a diszlexiások 20-30%-a később kezd beszélni.
- A diszlexiásoknak gyenge a szájtérben való tájékozódásuk, több közöttük pösze, vagy akit pöszeséggel kezeltek korábban. A pöszék 20%-a lesz diszlexiás.
- Gyenge a szókincsük. Kevés az aktívan használt szókészletük, szótalálási nehézségeik vannak. Ez az iskolai lecketanulást is nehezíti.
- Szegényes mondatalkotás, mondataik rövidek, egyszerűek.
III. A magatartásban megnyilvánuló tünetek
A diszlexiások 90 % -nál fordulnak elő magatartási zavarok. A gyermekek dekoncentráltak, fáradékonyak, teljesítményük változó.
A magatartási zavarok lehetnek elsődleges tünetek, amikor a gyermek adottságaiból következnek, és másodlagosak, amikor a sok kudarcélmény nyomán alakulnak ki.
IV. Egyéb tünetek
- Az esetek nagy részében fejletlen a ritmusérzék.
- A gyermekek egy részénél dominancia zavarok állnak fenn.
- Nehezen alakul ki a testséma.
- Ügyetlenek a finommozgások.
- Rossz a tájékozódás térben és időben.
A diszlexiások pedagógiai vizsgálata
Olvasás vizsgálat
Az olvasási teljesítmény idejét másodperccel, a hibák számát hibaponttal jelöljük
A 3.osztály elejétől már összefüggően, önállóan mondják el az olvasott szöveg tartalmát, természetesen az előzetesen megadott instrukció alapján.
Az olvasás vizsgálatánál jelöljük a hangadás tónusát (halk-hangos), betűtévesztéseket, reverziókat, hangátvetéseket, kihagyásokat, betoldásokat, szóvégi lehagyásokat, "komfabulálást" (mást olvas, találgat), nevekre való emlékezést, technikai kivitelezés és tartalom megfigyelése közötti összefüggéseket, szövegemlékezetet.
Írás vizsgálat
Az írásvizsgálatot mindig diktálással végezzük. A tanulót nem engedjük radírozni, vagy átfirkálni a hibát. Ha javítani akar, a hibás szót tegye zárójelbe.
Az írás hibái: grafomotoros hibák, görcsös ceruzafogás, nehézkes vonalvezetés.
Betűtévesztések: betűkihagyások- betoldások, szótagkihagyások- betoldások, reverziók. Egybeírási és különírási hibák. A tanuló nem tudja megjegyezni a diktált szöveget. Kihagy vagy megváltoztat szavakat, mondatrészeket, megváltoztatja a szórendet. Írás tempójának lassúsága.
Szókincs vizsgálat
Diszlexiára utaló jelek: hallási hasonlóság alapján elkövetett hibák, vizuális hasonlóság alapján elkövetett hibák, főfogalmon belül elkövetett cserék, képsorozaton kívüli szót használ, főfogalmat definiál, használattal definiál, szósaláta, hangátvetések.
A diszlexiaprevenciós-, és diszlexiareedukációs terápia
A diszlexiaprevenciós-, és diszlexiareedukációs terápia bevezetése hazánkban Meixner Ildikó nevéhez kapcsolódik. Meixner Ildikó iskolát teremtve dolgozta ki az olvasáspszichológiai és gyógypedagógiai módszereket érvényesítő terápiás rendszert.
A diszlexiaprevenciós terápia legfontosabb elve a sokoldalú készségfejlesztés, az olvasás- és írástanítás előkészítése, az olvasási kedv felébresztése, majd ezek alapján az olvasás tanítása. Itt nem célunk az 1. osztályos anyag megtanítása, hanem egyszerűen az olvasástanításhoz (ami a diszlexiások esetében több időt vesz igénybe) szükséges hosszabb idő biztosítása. A diszlexiaveszélyeztetett gyermekek egy év alatt tanulják meg az egy-, illetve kétjegyű kisbetűket, és iskolába már ezzel a tudással kerülnek.
Az alapvető fejlesztő gyakorlatok közé tartoznak a mozgás-, téri tájékozódás-, percepció-, beszédkészség fejlesztését szolgáló feladatok, melyek segítségével megteremtjük a betűtanulás feltételeit.
A diszlexiások reedukációjának alapelvei
- Az aprólékosan felépített fokozatosság.
- A diszlexiás gyermek számára kisebb lépcsőfokokat, aprólékos módszertani lépéseket kell beépítenünk az olvasás tanításának a folyamatába, hogy elérhessük vele a tanítási célt.
- A betűtanításnál a hármas asszociáció követése.
A betűtanításnál nem a közismert kettős asszociációt alakítjuk ki a hang és az azt jelölő betű között, mint az általában szokás, hanem hármas asszociációt. E hármas asszociáció a hallott hang akusztikus képe, a betű vizuális képe, és a hang beszédmotoros emlékképe. Ennek kialakításához rendszeresen, és tudatosan meg kell figyeltetnünk a tanulókkal az egyes beszédhangok kiejtése közben végzett artikulációs mozgásokat. Az ajak mozgásait, zöngés vagy zöngétlen hangot ejtünk, később a nyelv mozgásait.
- A Ranschburg-féle homogén gátlás kialakulásának megelőzése
- A homogén gátlás azt jelenti, hogy az azonos ill. hasonló elemek gátolják a tanulás folyamatát. Nehezebben tanulhatók meg, könnyebben téveszthetők össze és könnyebben felejthetők el. A homogén gátlás kialakulását a betűtanítás megfelelő sorrendjével kerülhetjük el. Az egymáshoz vizuálisan vagy akusztikailag hasonló betűket kellő távolságban tanítjuk meg.
- A gondolkodás merevségének oldása
A diszlexiás gyermekek között soknál számítani lehet a gondolkodás merevségére, rigiditására. A gondolkodása nem hajlékony, egyik tárgyról vagy gondolatmenetről nem tud könnyen egy másikra átváltani. - A sok egyforma gyakorlás lemerevíti a funkciót, a gyerek csak úgy tudja megoldani a feladatot, ahogy eddig tanultuk, gyakoroltuk. A több gyakorlást tehát sokoldalúan kell megoldani.
- A diszlexiás gyermekek emlékezetébe engramként vésődik be a saját maga által ejtett hiba. Ezért a hibákat próbáljuk megelőzni, ha már javításra kerül a sor, azt azonnal el kell végezzük.
Összeállította: Juhászné Gáspár Dorottya