A fejlődéses diszlexia agyi sérülés következtében létrejövő beszéd-, olvasás-, írási zavar. Minél korábbi a sérülés, annál nagyobb az esély a javulásra.
Az agysérülés okai
A magzati agyra káros hatással lehet a környezetszennyezés, a stresszes életforma, helytelen táplálkozás, betegségek, gyógyszerek, a dohányzás, alkohol, drogok.
A szülési sérülések a szülőcsatornán való áthaladáskor, fogós, vákuumos szüléseknél érhetik az újszülöttet. Sokszor előfordul a köldökzsinór nyakra tekeredése miatti oxigénhiányos állapot is, mely agysejtek pusztulásával jár.
Kora gyermekkorban a lázas eszméletvesztés, az agyhártya-, agyvelőgyulladások nagyon veszélyesek.
Az agysérülés az agyhullámok finom vizsgálatával kimutatható, ez az úgynevezett EEG vizsgálat. A gyermek fejére kis elektródákat erősítenek, és egy műszer görbét rajzol egy hosszú papírra. A gyermekideggyógyászok a ritmusok, görbék eltéréseiből tudnak következtetni az agy rendellenes működésére. Ha EEG-vel nem mutatható ki agyi sérülés, de a tünetekből diszfunkció tűnik ki, akkor minimális agyi sérülésről beszélünk (MCD).
A fejlődéses diszlexia tünetei
Amennyiben a beteg egyáltalán nem tud olvasni, akkor alexiáról, ha nem tud egyáltalán írni, akkor agráfiáról, ha tárgyakat nem tud megnevezni, anomiáról beszélünk.
A nyelv e három területe nem egyformán érintett, egyes esetekben jobb a beszéd, de az olvasás, írás gyengébb, és lehet az olvasás vagy írás megtartott, és a beszéd nehezített. Olyan eset is van, hogy csak az egyik, vagy csak a másik sérül. Az agy kifürkészhetetlensége miatt a terápia prognózisa előre nehezen határozható meg. A gyógyulást ígérő tényezők közül az egyik talán az életkor lehet, hiszen minél fiatalabb az egyén, annál képlékenyebb lehet az agy az újratanulásra, új idegpályák kiépülésére. A másik a kiterjedés nagysága, minél kisebb agyterület érintett a sérülés, annál jobb a prognózis.
A halántéklebeny sérülése megértési zavarokat okozhat, mind beszédbelit, mind az írott nyelv megértését. A homloklebeny a beszéd kivitelezéséért felelős. Az agy más területeinek sérülésekor különféle képességek veszhetnek el, ezek a térbeli tájékozódás, az irányok, a test térbeli helyzetének felismerése, a bal-jobb megkülönböztetésének képtelensége, ábrák vizuális emlékezete. Előfordul, hogy a diszlexiás a kéz ujjait nem tudja megnevezni, ha megérintem, nem tudja megmondani, melyiket érintettem (ujjagnózia). Ez lehet a diszkalkulia kialakulásáért is felelős, hiszen az ujjak, mint számképek nem használhatók ilyen esetben.
Előfordul, hogy a sérülés miatt szóképesen tud olvasni, de hangokra bontani, betűkből összeállítani szavakat képtelen. Sérül az analízis-szintézis folyamata, mely az olvasástanítás alapja az iskolában. Írás-, helyesírási zavarok társulnak az olvasási zavarokhoz.
Motoros nyugtalanság
Finommozgásuk szintén ügyetlenséget mutat. Az ábramásoló, rajzos tesztekben (Bender) még magasabb életkorban is sok hibát vétenek. Írásuk diszgráfiás.
Fejlődési késés
Nehezen tisztul le, hogy a jobb vagy a bal kezét használja-e inkább a gyermek. A jobb-bal irányok megkülönböztetése, a tájékozódási képesség is sok évig nehezített, de a korral azért javul. A látási, hallási megkülönböztető képesség, a sorrendiség szintén évek alatt, nagyon lassan fejlődik. Még 13-14 éves korban is primitív az emberalakok rajza, zavart a hallási megkülönböztetés, beszédzavarok lehetnek, mozgásproblémák, csúnya írás. Ebben az esetben már elgondolkodtató, hogy ez még mindig fejlődési késés, vagy inkább már maradandó károsodás következménye.
Azoknál a diszlexiásoknál, akiknél agyi sérülés következménye az olvasás, írás zavara, mindig számolni kell maradványtünetekkel. Legsúlyosabb problémaként a helyesírás nehézsége szokott fennmaradni.
Ha a személyiség éretlensége is társul a fejlődési késéshez, akkor a gyerekek (iskolás koruk ellenére) iskolába lépéskor még nem rendelkeznek ösztönzéssel a tanulási folyamatokra. Ha megvárjuk a képességeik kifejlődését, akkor eredményesebb lesz az olvasástanulás. A fejlesztést a lehető legkorábban meg kell kezdeni.
Örökletes hajlam
Egyes szerzők a nemek megoszlását is vizsgálták, és sokkal több fiúnál találtak diszlexiát, mint lánynál. A diszlexiás fiúk közül többen fizikailag is éretlenek, hat éves fiúk csontozatfejlődése 12 hónappal elmaradt a lányokénál. A fiúk kevésbé verbálisak is, mint a lányok, kevésbé érdeklődőek a nyelvi tevékenységek iránt.
Varázsbetű már a betűtanulás pillanatától
Játékötlet
Ha semmilyen játékunk nincs éppen, akkor a földre rajzolt ugróiskolával és egy darab színes üvegcseréppel vagy lapos kaviccsal is jót lehet játszani. Ha elfelejtettük volna, az ugróiskola ablakai: három egyes (fél lábon ugrálható), aztán kettes (két lábbal ugrunk bele), újra egyes, majd végül kettes ablakból áll. Egyesével dobjuk el a kavicsot, megcélozva az ablakokat sorban egymás után. Ha beledobtuk, akkor fél lábon ugrálva elindulhatunk, a végén páros lábbal visszafordulunk, és a végén vesszük föl a kavicsot. Addig haladhatunk, amíg le nem tesszük véletlenül a lábunkat, vagy nem dobjuk mellé a kavicsot. Akkor a másik játékos következik. Ha ő is hibázik, ott folytathatjuk a játékot, ahol elrontottuk. Az a győztes, aki hibátlanul végig tudja szökdécselni, és fölvenni mind a nyolc ablakba beleejtett kavicsát.
A játékot lehet nehezíteni, hogy ha valaki kijárta az iskolát, hátat fordítva eldobja a kavicsát, és ahová leesik, azt az ablakot megjelöli, az az ő háza. Újra kezdődik számára a játék, de most már a házában mindkét lábát letéve pihenhet, az ellenfeleinek viszont át kell ugraniuk, ők még fél lábbal sem érinthetik.
Kellemes játékot a szabadban!
Üdvözlettel:
Bartók Erika