Pedagógiai és logopédiai vizsgálatok
A nyelvi fejlődés zavara következtében kialakuló olvasás-írás problémáknál beszélünk diszlexia-diszgráfiáról, mely szinte mindenkor tünetegyüttesként jelentkezik az iskolai teljesítményekben (pl. betűk, számjegyek vizuális tévesztése, szerialitási zavar; szótagcserék, helyi érték ismerétének hiánya, gyenge verbális emlékezet, szövegmegértés zavara - szöveges példák megoldásánál is stb.).
Az olvasás-írás-számolás vizsgálata esetén csak akkor diagnosztizálhatunk diszlexiát-diszgráfiát-diszkalkuliát, ha előzőleg tisztáztuk az intelligencia struktúráját - természetesen - a részképesség-gyengeségek feltárásával.
Ép intellektus mellett vezető tünetnek a beszédfogyatékosságot, beszédben akadályozottságot, nyelvi zavarból eredő olvasás, írás, számolás zavart tekintjük elsődleges problémának, illetve diszlexia-diszgráfia-diszkalkuliának.
Az olvasás (diszlexia) vizsgálata
Általános szempontok
- Tanulási szokások, mióta vannak tanulási problémái?
- Vizsgálat alatt tanúsított magatartás megfigyelése (pótcselekvések, tremor, tick, kézizzadás stb.).
- Az olvasási teljesítmény idejét másodperccel, a hibák számát hibaponttal jelöljük. (Megjegyzés: a stoppert lehetőleg ne helyezzük az asztalra a vizsgált személy elé!)
- Kisiskolásoknál a szöveges résznél néma olvasásra adjunk lehetőséget (belső olvasás), ha hangos olvasásra nem képes.
- Pontos instrukciókat, célkitűzéseket adjunk. Bátorítással folyamatosan motiváljunk. Így pl. 1 osztályosoknál (félévkor) - "Melyik betűt tanultad már?" A mondatok elolvastatásánál szóbeli válaszok adása is elegendő. 2. osztálytól célkitűzés a szöveg olvastatása előtt: - "Figyeld meg, hogy miről szól a történet!" Előbb verbálisan fogalmazza meg a felolvasott kérdésekre a választ és csak utána töltse ki írásban a szöveg utáni szereplő kérdéseket.
- 2. osztály végétől és 3. osztály elejétől már összefüggően, önállóan mondják el az olvasott szöveg tartalmát, természetesen az előzetesen megadott instrukció alapján.
- Az olvasás vizsgálatánál jelöljük a hangadás tónusát (halk-hangos), betűtévesztéseket, reverziókat, hangátvetéseket, kihagyásokat, betoldásokat, szóvégi lehagyásokat, "komfabulálást" (mást olvas, találgat), nevekre való emlékezést, technikai kivitelezés és tartalom megfigyelése közötti összefüggéseket, szövegemlékezetet.
Az olvasás vizsgálatához ajánlott olvasólapok:
Meixner Ildikó olvasólapjait használva osztályfokok szerint az alábbiakban:
- 1. osztály: "Cica" c. olvasólap,
- 2. osztálytól: "Mihály" c. olvasólap,
- 3. osztálytól: "Zsolt" c. olvasólapról mindkét szöveggel,
- 3. osztály évvégétől 4. osztály elejéig: "Pipitér utca" c. olvasólap.
Az olvasás vizsgálata a Meixner-olvasólapok betűsorainak, szótagoszlopainak, szavainak olvastatása után - 3. osztály év elejétől - kiegészülhetnek rövid mesék, felső tagozattól történetek olvastatásával is. Az ilyen esetekben is a szövegmegértésről mindig győződjünk meg először szóbeli megfogalmazás útján, majd csak aztán kérjük a kérdések néma elolvastatása után az írásban történő válaszadást.
Írás (diszgráfia) vizsgálata
Általános szempontok
- Az írás technikai jellemzőinak megfigyelése, rögzítése: kézhasználat, ceruzafogás, vonalvezetés nyomatéka, lendületessége, íráskép olvashatósága, betűkötés dinamizmusa, betűk-szavak tagolása, képes-e az írott vonalvezetésre, kapcsolásra vagy csak nagybetűket tud vázolni.
- Az írás tartalmi szempontok szerinti megfigyelése, rögzítése: betűtévesztések, betűkihagyások, -betoldások, zöngés-zöngétlen mássalhangzók cseréje, rövid-hosszú hangzók jelölésének differenciálása, szótagcserék, szóvégek lehagyása, (hallás?) tagolási problémák; egybeírás-különírás, helyesírási hibák jellemzői (lehetséges, hogy csak helyesírás gyengeséggel állunk szemben - diszortográfia).
Vizsgálati lehetőségek:
- 1. osztályosoknál: szavak, tőmondatok diktálása
- 2. osztályosoknál: rövid mondatok diktálása 2-szeri ismétléssel, maximum 3 tagú szavak másolása szótagolva
- 2-3. osztálytól: kis történet diktálása mondatonként kétszer elismételve ("A varjú az ágon ült...," "Két kacsa totyog ...")
Szótagoló másolás megfigyelése. - 3-4. osztályosoknál: diktálás: ("Két kacsa totyog...", "Sütött a pék..." stb.)
Szótagoló másolás megfigyelése. - Felső tagozatosoknál: "A katonák tűzzel vassal ..." diktálás után
Grammatikai felmérőlapok kitöltése (nyelvtani elemzések)
Önálló írásproduktum: rövid fogalmazás, spontán írás (pl. életrajzból, kedvenc időtöltésről vagy továbbtanulási szándékról stb.)
Továbbá felhasználhatók a Logopédiai vizsgálatok kézikönyvéből a "diszlexia vizsgálatok" címszó alatt található vizsgáló anyagok.
A nyelvi zavarokból eredő diszlexiások-diszgráfiások pedagógiai-pszichológiai vizsgálatát célszerű, ha szakorvosok (neurológus, fül-orr-gégész, szemész) vizsgálatával is kiegészítjük.
A matematikai készség felmérése
Iskolásoknál a diszkalkulia megállapítása - az intelligenciaszint tisztázása mellett - matematikai szakmetodikai ismeret nélkül nem diagnosztizálható!
Logopédus ilyen ismeretekkel ritkán rendelkezik, ezért a logopédus egy jelzett tünetegyüttesként - egységben - mérheti csak fel a tanulót.
Így pl. a matematikai készségek, képességek felmérése: globális mennyiség felismerés, mechanikus számlálás egyesével, kettesével, hármasával, négyesével történő felfelé majd visszafelé, tízes átlépése, helyi értékes írásmód (leírás, olvasás, értelmezés), műveleti eljárások: szóbeli (+, -, *, :, /), írásbeli (műveleti algoritmusok ismerete, eljárások), mértékegységek átváltása (tömeg, hosszúság, űrtartalom).
Egyszerű (egy lépésben megoldható) feladatok szöveges értelmezése, egyszerű (kettő vagy több lépésben megoldható) feladatok szöveges értelmezése. (LÁSD: A számolási zavar vizsgálata, Pedagógiai segédletek)
Következtethetünk a dominancia lassúbb ütemű kialakulására, a készségek alacsonyabb szintű működésére utaló téri tájékozottság gyengeségére, a helyi viszonyok rossz értelmezésére is. A készségek gyengeségét jelzi továbbá a fogalomalkotás, a szimbólumok felismerésének nehezítettsége, a figyelem és az emlékezet terjedelmének korlátozottsága. Amennyiben a gondolkodási stratégiák nem megfelelően működnek, az analízist-szintézist igénylő műveletek elvégzése akadályozott.
A beszédhibák csoportosítása szerinti ajánlott komplex logopédiai vizsgálatok összefoglalása
- Megkésett beszédfejlődésnél:
- hallásvizsgálat
- anamnézis felvétele
- De Gangi-Berk: szenzoros integrációs teszt
- Brunet Lezine: mozgás-szenzomotoros koordinációt, beszédet és szociabilizációt vizsgálja
- beszédszervek megfigyelése
- artikulációs mozgás, hangutánzás megfigyelése
- beszédállapot felmérése (beszélőknél)
- passzív szókincs Peabody (nem beszélőknél)
- Pöszeségnél, diszfáziánál
- hallásállapot vizsgálata
- anamnézis felvétele
- beszédészlelés-beszédmegértés (GOH-GMP)
- hallási figyelem vizsgálata
- beszédszervek- hangszín, artikulációs mozgás megfigyelése
- beszédvizsgálatok
- passzív-aktív szókincs vizsgálata (Peabody, PPL, LAPP)
- Token-teszt
- Általános tájékozottság
- Snijders Oomen non-verbális intelligencia-vizsgálat
- Tanulási nehézség veszélyeztetettség; részképesség-gyengeségek feltárása:
- mozgáskoordináció
- grafomotoros érettség
- auditív észlelés
- vizuális észlelés, vizuomotoros koordiáncó (lateralis dominancia; testséma; irányismeret; Bender A; Frostig)
- beszédállapot, verbális emlékezet
- ritmus, szerialitás (MSSST, Sindelar, Inizán, KTK, DPT, Snijders Oomen non-verbális intelligenciateszt, Színes Raven)
- Orrhangzós beszéd:
- orvosi vizsgálatok eredményei (műtétek?)
- speciális anamnesztikus adatok
- beszédszervi állapot felmérése, beszédszervek működésének vizsgálata
- organikus állapot felmérése: beszédszervek működése (orr, ajkak, nyelv, szájpadlás, uvula, mandula, fogak, állkapocs mozgása)
- beszédhangok ejtésének vizsgálata (tükörpróba)
- beszédvizsgálat (szókincs, hallási differenciálás, verbális emlékezet)
(ld. bővebben a Logopédiai vizsgálatok kézikönyvében)
- Dadogás és hadarás:
- orvosi kiegészítő vizsgálatok
- pszichológiai vizsgálatok
- speciális anamnesztikus adatok (familiáris adatok!)
- légzéstechnika megfigyelése
- beszédritmuszavar tüneteinek megfigyelése
- szókincs és nyelvi fejlettség vizsgálata
- mozgásvizsgálatok
- Diszlexia, diszgráfia vizsgálata mint nyelvi fejlődési elmaradásból eredő tanulási zavar:
- anamnézis felvétele
- kiegészítő orvosi vizsgálatok (szemészet, neurológia, audiológia)
- GOH-GMP-GMP plusz tesztfelvétel
- intelligencia vizsgálata (korcsoporttól függően)
- olvasás vizsgálata, diszlexiás tünetek megfigyelése, szövegmegértés vizsgálata
- írás vizsgálatánál: diszgráfia tüneteinek megfigyelése: írás technikai kivitelezése, írás tartalmi jegyeinek megfigyelése
- Diszkalkulia vizsgálata - amennyiben mint tünetegyüttes jelentkezik (l. számolási
zavar vizsgálata)
(Forrás: freeweb/zenit)