REFERÁTUM
AZ
OKTATÁSI ÉS GYERMEKESÉLY KEREKASZTAL
SZÁMÁRA
Tartalom
1) SNI – Szakmai, statisztikai, finanszírozási vagy jogi kategória?
2) Jogi és finanszírozási kérdések
3) Az SNI, mint szakmai feladat
a. Diagnosztikai rendszer
b. Fejlesztő módszerek – kiválasztás, gyakorlat, minőségbiztosítás
c. Gyermekkövetési rendszer
4) Az SNI ellátási feltételei Magyarországon
5) Összefoglalás
6) NFT2-ben finanszírozásra javasolt feladatok
1.) Sajátos Nevelési Igény (SNI) - szakmai vagy jogi kategória?
a.) Az SNI fogalom keletkezése
1) Fizikai képességek zavara
2.) Érzékszervi zavarok, károsodások
3.) Súlyos tanulási zavarok
4.) Az érzelemszabályozás zavarai
b.) SNI- összecsúszó jogi és szakmai kategória
A HHH és az SNI két külön kategória, az SNI-hez vezető környezeti hátrányok egyébként is külön szabályozódnak. A kettő együtt azonban egy új és tágabb, a szakmai ellátás protokolljait befolyásoló kategóriát, a különleges közoktatási szolgáltatásokhoz való jogot érinti.
HHH
- 1993.évi LXXIX törvény/ 14. pont: hátrányos helyzetű gyermek, tanuló az, akit családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, illetve aki után rendszeres gyermekvédelmi támogatást folyósítanak (nincs konkrét tartalom, a besorolás alapja a jegyző tevékenysége, illetve az ellátási besorolás).
- 11/1994 (VI.8.) MKM rendelet 39/D §-ában szempontként megjelenik a szülő iskolázottsága (8 általános vagy kevesebb)
- SNI
- 1993.évi LXXIX törvény / 121.§ 29 pont: sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló az, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján a felsorolt kategóriákba sorolható (a besorolás alapja a bizottság szakvéleménye, van konkrét tartalom, ez azonban szakmailag vitatható már a bevezetéskor is). A kategóriák:
a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
b) pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar) A jogi, ellátási, finanszírozási és szakmai (a fejlődési zavar terminológiája) fogalmak rendszere már az első törvényi szabályozásnál összecsúszik és a mai napig változatlan. Egyetlen törvénymódosítás sem csökkenti a hibrid rendszerből adódó félreértéseket, szakmai kompetenciaütközéseket, sőt időnként ezeket még tovább is növeli. A közoktatási törvény 2007-re tervezett módosítása megpróbálja (2007. május 23-án úgy tűnik, hogy múlt időben) a törvényi szabályozás kereteit módosítani, mindenekelőtt a finanszírozás szempontjait figyelembe véve. A finanszírozás-szempontú módosítások előrehozatala ugyan vitatható, a jelen rendszerhez képest azonban szakmaidefiníciók újrafogalmazásával kívánja a finanszírozás-típusokat jobban árnyalni, a forráshiányos rendszert újraszabályozni. Bár szakmai oldalról azonnal látható, hogy csak a törvény módosítása nem hoz megoldást, úgy tűnik, a kezdeményezések nem a hibrid rendszer hibái, hanem szakmák és fenntartók érdekütközései miatt buknak meg. Az SNI ma Magyarországon tehát a szakterminológiának részben megalapozott jogi, finanszírozási és statisztikai célú felhasználása.
b.) Az SNI , mint jogi kategória
A jogi szabályozásnak tehát világos fogalmakat kell használnia (pl. jeleznie, hogy az OECD-A, -B és –C kategóriák statisztikai kategóriák és nem diagnosztikaiak), ezekhez az igénybe vehető és garantált szolgáltatásokhoz egyértelműen kell hozzárendelnie a jogi eszközöket (ösztönzések és szankciók rendszere). Ilyen szabályozásnak azonban akkor van értelme, ha az állam mindezt a saját ellátórendszerein belül szabályozza, azaz bevonja a közigazgatás rendszerébe. Az SNI jelenlegi, azaz fenntartói körben történő kezelése jelentős részben felelős a kialakult helyzetért, a finanszírozás céltévesztése törvényi eszközökkel nem tűnik korrigálhatónak.
c.) Az SNI statisztikai célú kategóriái és forrásfelosztási modelljei
Az OECD statisztikai célú (az egyes országokban a finanszírozás kereteinek súlyozásához használt) kategóriái (a kategóriákhoz a statisztikai cél hangsúlyozása miatt az OECD- formátumot használom):
OECD-A : súlyos képességzavarok (disabilities – a magyar kategória erre a fogyatékosságot használja, ezzel kívánva jelezni a tipikus fejlődéstől való súlyos eltérés organikus eredetét, ennek finanszírozsáa körül nincs a jogalkotók részéről nézetkülönbség)
OECD-B: nehézségek (difficulties – a magyarban nehézség kifejezés szerepel, azaz olyab súlyos fejlődési eltérések, amelyeknek megjelenését ismert szervi vagy környezeti ártalmak nem valószínűsítik).
OECD-C: hátrányok (disadvantages – a magyarban a hátrányos helyzet szerepel, amely általában a szociális és kulturális hátrányokra szűkíti a fogalmat, ennél azonban tágabb a kategória)
Az OECD finanszírozási modellek az utóbbi években egy negyedik kategória bevezetését szorgalmazzák (OECD-D), ez pedig a tehetséggondozás, a kiemelkedő tehetségek emelt finanszírozásának és oktatási feltételeinek megteremtése (Németországban a Bajor Szövetségi Állam a közelmúltban vezette be ezt a rendszert). Magyarországon a finanszírozási modellnek ez a fajta bővítése eddig nem került napirendre.
Valamennyi statisztikai célú kategória összemosódott és összemosódik a gyógypedagógia, a pszichiátria és a neuropszichológia terminológiájával, miközben egy újfajta, ebben a formában egyetlen országban sem létező nevezéktan születik meg. Így alakult ki az időközben szerencsére helyére kerülő fogyatékosság-fogalom és eltűnt a ’más fogyatékosság’, így folyt össze és vált szakmai viták tárgyává, hogy mi a nehézség, mi a zavar, mi a sérülés, mik a pszichés funkciók és mik a kognitívak, SNI-e a HHH, finanszírozandó e normatíva szintjén a kulturális eltérésekből következő másfajta fejlődési út. Finanszírozási szempontból különleges eszköz- és szakemberigénye van minden atipikusan fejlődő gyermeknek, ezért a közoktatás általános infrastruktúra- és szakemberigényén felüli oktatási és nevelési szükséglet áll fenn, ez pedig speciális (azaz különleges és nem sajátos!) oktatást igényel (Magyarországon ezt a gyógypedagógia szinonimájának tekintik, holott nem feltétlenül az mindenütt).
d.) Az SNI-fogalom szakmai tartalma
2.) Jogi és finanszírozási kérdések
A közigazgatási feladatkörbe átkerülés jogi feltételeinek és megvalósíthatóságának felmérése háttértanulmányt igényel.
3.) Az SNI, mint szakmai feladat
A ma használt diagnosztikai kategóriák egy része szakmailag pontatlan, más része pedig elavult, nem használt. Ezen nem segítenek azok az úgynevezett protokollok, amelyek a HEFOP keretében az egyes tárcák kereteiből készültek (beszédzavarokról legalább két tárca készíttetett ilyet).
a.) Diagnosztikai rendszer
A diagnosztikai eljárások közül nem csupán szakmai, hanem jogi szempontból is aggályos, hogy az intelligencia mérésére használatos eszközök nem standardizáltak (NFT1 keretből a WISC-IV adaptálására került sor, feltehetően normaértékei még 2007-ben lesznek). Ez annál is inkább problematikus, mert az enyhén értelmi fogyatékosok integrált nevelése komoly szakmai vitákat gerjeszt. Nem véletlen, hiszen nem csupán oktatási, hanem méréséi problémáról is szó van, azaz határértékek alapján akkor lehet megalapozott döntéseket hozni, ha a mérőeszköz pontos és megbízható.
A jelenlegi diagnosztikai rendszer felülvizsgálatra szorul, az ellátó rendszerek feladatrendszerének tisztázását követően szükséges az alapvető, nemzetközileg bevált eljárások adaptálása, standardizálása. Ehhez független szakértő (előnyösen nem hazai) szakember által készített olyan háttértanulmány szükséges, amely a fogyatékosság, illetve valamennyi különleges oktatási szükséglettel járó fejlődési zavar diagnosztikájához alapvetően szükséges eljárást áttekinti. Az áttekintést követően a legfontosabb teszteket, tesztrendszereket magyarra adaptálni és standardizálni kell. Pszichológiai és neuropszichológiai tesztek hazai bevezetésének munkálatait csak az adott nyelven magas szintű szakmai munkára alkalmas hazai szakember vezethet. A tesztrendszer bevezetését megelőzően szakmailag (nem csupán a feljogosított intézmény szintjén) szabályozni kell az eredmények interpretálásra feljogosított szakemberek (gyógypedagógia, pszichológia, stb.) és az ellátható feladatok körét (pl. pszichológia esetében azt, hogy pszichológiai tesztet csak pszichológus értelmezhet, tekintettel arra, hogy ma Magyarországon a pszichológusok szakmai jogállását csak az egészségügy szabályozza).
Az NFT2-ben mindenképpen szükséges és egyben az egyik legégetőbb feladat a diagnosztika áldatlan helyzetének megoldása (lehetőség szerint több tárca, de legalább az oktatási és egészségügyi bevonásával). A két-három év alatt megoldható felzárkóztatással Magyarország, ha késéssel is, de változtathat az SNI statisztikai kategóriáiba sorolt fogyatékosságok és képességzavarok diagnosztikájának elmaradott és jogilag is támadható rendszerén.
A diagnosztika eszközeinek kialakítása, karbantartása, a módszertani képzések és továbbképzések szervezése, kivitelezése akkor sikeres, ha a szűrésért, diagnózisért, után- és felülvizsgálatért felelős intézményhálózattól független, szolgáltatói viszonyban álló, azaz állami feladatot ellátó, ezért államilag finanszírozott intézmény feladata (ez csaknem minden EU-országban létezik). Az ilyen intézmény a minőségbiztosítási rendszer egyik meghatározó résztevője.
b.) Fejlesztő módszerek – kiválasztás, gyakorlat, minőségbiztosítás
A fejlesztő módszerek egy része adott szakmák (pl. logopédia) jól bevált gyakorlata szerint folyik. A tanulási zavarok egyes kategóriáiban azonban számos, gyakran ellenőrizhetetlen, esetleg szakmailag megkérdőjelezhető módszer van használatban. Szükséges lenne a fejlesztő módszerek áttekintésére, rendszerezésére, elemzésére, a leggyakrabban használtak hatásvizsgálatára. A fejlesztésben résztvevő szakemberek köre, minősítése minimálisan elemzést, ideálisan felülvizsgálatot igényelne. A módszerek hatásvizsgálata, a fejlesztők szakmai feladatainak áttekintése nélkül a minőségbiztosítás rendszere sem dolgozható ki.
c.) Gyermekkövetési rendszer
A hazai SNI-szabályozásba jelenleg nem fér bele a beteg gyerekek különleges oktatáshoz való jogának kérdése (Finnországban ez SNI-kategória). Ez igen kritikus olyan estekben, amikor a gyermek tartósan kórházban (pl. leukémia), vagy gyerekközösségtől elszakadva (közösségben nem oktathatónak minősített), otthon van. Ezeknek a kérdéseknek a szabályozása, mindenekelőtt pedig ellátása tárcaközi feladat-összehangolást igényel.
A gyermekkövetési rendszerből alapvetően hiányzik a rendszerszemlélet. Ez különösen szembetűnő a HHH statisztikai kategóriában, ahol az esteleges környezeti ártalmak a miatt a szociális, egészségügyi és SNI-típusú problémák együtt vannak jelen.
Az NFT2 közoktatási és esélyegyenlőségi feladatpreferenciáinak kialakítása tárcaközi összehangolt munkát igényel. A fenti feladatok nem terhelhetők egyedül az oktatási ellátórendszerre.
a.) Diagnosztika-fejlesztés-ellenőrzés-követés
b.) SNI integráció
A program célja az volt, hogy nőjön azoknak a tanulóknak az aránya, akiket a többségi óvodákban nevelnek, általános középiskolákban oktatnak. Kiemelt cél volt a befogadó iskolahálózat kialakítása, megszilárdítása, az SNI kategóriáiba sorolt tanulók fejlesztése, úgynevezett nyitott közoktatási intézmények kialakítása.
A SNI-integráció meghatározó pedagógiai modellje a Sulinova programjaiban együttnevelés. Az együttnevelés kérdése azonban nem kizárólag oktatási kategória, és maga a modell sem az egyetlen lehetséges. A HEFOP programok kiemelt 2.1 intézkedéseinek kerete (7. 7 milliárd Ft az A és B komponensre) programokat és szolgáltatásokat kínált a pályázóknak. A Magyarország célba ér programban a Sulinova Kht vezetésével folyt programként a 2.1 (hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlősége program) is.
A pályázatokhoz kapcsolódó központi intézkedések elsősorban pedagógus alap -és továbbképzések, akkreditált pedagógiai programok fejlesztését, kidolgozását, program-adatbankok létrehozását tűzték ki célul. Jelenleg az interneten számtalan jó hangzású integrációs program érhető el. Sajnos az integrálandóknak (SNI) a fejlesztését differenciáltabban megalapozó diagnosztikai eljárásai közül a nemzetközi standardok szerinti adaptálása csak egyetlenegynek esetében valósult meg az „Új módszerek kidolgozása az idő előtti iskolaelhagyás megelőzésére és a lemorzsolódás kockázatának korai felismerésére” programban.Ez nevezetesen a WISC-IV túlfinanszírozottnak nem nevezhető adaptálása és standardizálása. Miközben a WISC-IV adaptálása az elmúlt évtizedek legnagyobb előrelépése a diagnosztikában, kérdés hogy ez miként kapcsolódik a fenti elnevezésű program eredeti célkitűzéseihez.
A Sulinova Kht kiadványa (7/211/B/pros) szerint egyébként 2007-2008-ban folyik a „Minden gyermek számára egyenlő esélyt biztosító, korszerű képességvizsgáló teszt standardizálási folyamata”. Szerencsés lenne, ha ennek a korszerű képességvizsgáló tesztnek a munkálatait az érintet szakmák szélesebb köre is ismerné, bővebben publikus információ azonban nem elérhető.
5.) Összefoglalás
(a) Az SNI jelenlegi, azaz fenntartói körben történő kezelése jelentős részben felelős az ebbe a statisztikai kategóriáiba sorolt fogyatékosságok és képességzavarok ellátási anomáliáiért, a finanszírozás céltévesztéséért. A diagnosztika, ellátás törvényi eszközökkel nem szabályozható, a jogi és finanszírozási kérdések törvényalkotási és –módosítási eszközökkel csak részben korrigálhatók.
(b) Az OECD statisztikai kategóriái finanszírozási modellek kialakítását szolgálják, éppen ezért nem diagnosztikai kategóriák.
(c) Az SNI ma Magyarországon a vegyes szakterminológia, a jogi szabályozás, a finanszírozási modell és a statisztikai célú felhasználás hibrid fogalomegyüttese.
(d) Az SNI-be sorolt diagnosztikai kategóriák nem az emelt norma megszerzését szolgálják, hanem a fejlesztést és szakember-kijelölést.
(e) A finanszírozásnak a fejlesztéshez szükséges infrastruktúra- és humánerőforrás-szükséglet, illetve ezek forrásainak államilag garantált kielégítésére illetve megteremtésére kell irányulnia.
(f) A forrást közvetlenül a gyermeket ellátó iskolához eljuttató rendszerben lesz kialakítható a független szakértői és hatósági feladatokat is ellátó ellenőrző rendszer.
(g) Államigazgatási körben garantált ellátás akkor lehetséges, ha biztosított a szűrést, diagnosztikát és fejlesztést ellátó intézmények munkaeszközzel történő ellátása. Jelenleg ez a diagnosztikára, illetve annak felülvizsgálatára kötelezett, forráshiányos intézményekre hárul.
6.) NFT2-ben finanszírozásra javasolt feladatok
(a) Szükséges a diagnosztika áldatlan helyzetének megoldása (lehetőség szerint több tárca, de legalább az oktatási és egészségügyi bevonásával). Erre az NFT2-ben mindenképpen forrást kellene biztosítani. A két-három év alatt megoldható felzárkóztatással Magyarország, ha késéssel is, de változtathat az SNI statisztikai kategóriáiba sorolt fogyatékosságok és képességzavarok diagnosztikájának elmaradott és jogilag is támadható rendszerén.
(b) A hazai SNI-szabályozás jogi és finanszírozási helyzete, intézményi háttere felülvizsgálandó. Megvizsgálandó az ellátás közigazgatási feladatrendszerbe történő bevonásának lehetősége.
(c) A jelenlegi törvényben a tartósan beteg gyerekek különleges oktatáshoz való joga alig érvényesül. Ezekneka kérdéseknek a szabályozása, mindenekelőtt pedig ellátása tárcaközi feladat-összehangolást igényel.
(d) A gyermekkövetési rendszer nem működik, alapvetően hiányzik a rendszerszemlélet. Ez különösen szembetűnő a HHH statisztikai kategóriában, ahol az esteleges környezeti ártalmak a miatt a szociális, egészségügyi és SNI-típusú problémák együtt vannak jelen.
(e) A gyermekkövetési rendszerből hiányzik a kisgyermekkor (védőnői adatok), az óvodáskor és iskoláskor fejlődéskövető rendszere. Az érintett ellátó rendszerek között nincs érintkezés.
(f) A védőnői adatszolgáltatás modern rendszerének kialakításával (lásd az OKA 2007. május 15-i javaslatát) a diagnosztikában, fejlesztésben dolgozók a szülői anamnézisnél objektívebb adatokra támaszkodhatnának.
(g) Az NFT2 közoktatási és esélyegyenlőségi feladatpreferenciáinak kialakítása tárcaközi összehangolt munkát igényel. A fenti feladatok nem terhelhetők egyedül az oktatási ellátórendszerre.
(h) A fogyatékosságok és képességzavarok alap- szak- és speciális ellátásának teljes rendszere felülvizsgálandó, és új világos szerkezetű, követhető intézményi rendszerré alakítandó, szervezendő. A rendszer kialakítása gondos előkészítést (nemzetközi szakértők bevonásával), NFT-finanszírozást, és többéves, tárcák közötti összehangolt munkát igényel.
Budapest, 2007. május 23.
forrás: http://oktatas.mholnap.digitalnatives.hu