Utazótanári hálózat működése
A SNI-tanulók nevelésében oktatásában részt vevő gyógypedagógus, terapeuta:
-
segíti a pedagógiai diagnózis értelmezését
-
részt vesz pedagógiai diagnózis elkészítésében, ennek megfelelő pedagógiai környezet kialakításában, speciális segédeszközök kiválasztásában
-
javaslatot tesz gyógypedagógiai specifikus módszerek, módszerkombinációk alkalmazására
-
együttműködik a többségi pedagógusokkal, nyomon követi a tanulók haladását,
-
javaslatokat fogalmaz meg az egyéni fejlesztési szükségletekhez igazodó módszerváltásokra
-
közreműködik az integrált nevelés, oktatás keretein belül a tanítási órákba beépülő rehabilitációs tevékenység tervezésében, ezt követően a konzultációkban
-
egyéni fejlesztési tervet készít
-
terápiás fejlesztő foglalkozásokat végez a tanulóval való közvetlen foglalkozásokon - egyéni fejlesztési terv alapján, a kötelező rehabilitációs órakeretben
-
programokat, programcsomagokat állít össze
-
vezeti a foglalkozási dokumentumokat
-Tü. 357. sz. Egészségügyi és pedagógiai célú habilitáció, rehabilitáció- egyéni fejlődési lap- Betétív
-Tü. 358. sz. Forgalmi napló, Csoportnapló vagy Logopédiai napló vezetése, (Ez választható)
- kapcsolatot tart a családdal
A sajátos nevelési igényű tanulók részére a tanórai foglalkozásokon túl kötelező egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozásokat kell szervezni.
A tanuló annyi egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozáson vesz részt, amennyi a sajátos nevelési igényéből eredő hátránya csökkentéséhez szükséges.
- A kötelező egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozások megszervezésének heti időkerete az évfolyamra meghatározott heti tanítási óra:
- tizenöt százaléka értelmi fogyatékos tanuló,
- tizenöt százaléka - az autista kivételével - többi fel nem sorolt fogyatékos tanuló,
- harmincöt százaléka a gyengénlátó tanuló,
- negyven százaléka a mozgásfogyatékos, a vak, a nagyothalló, a beszédfogyatékos tanuló,
- ötven százaléka a siket és az autista tanuló esetén.
- A heti időkeretet abban az esetben, ha a tanulót külön osztályban tanítják osztályonként kell megállapítani.
Ha a tanulót a többi, nem fogyatékos tanulóval közösen - egy osztályban tanítják -, a heti órakeretet nyolc fős csoportokra kell meghatározni oly módon, hogy az azonos ellátásra jogosult tanulók számát elosztják nyolccal. (alsó tagozaton ez: - A csoportra jutó időkeret akkor is felhasználható, ha az osztás alapján a csoportban nincs nyolc tanuló. Ennél a számításnál a tanulói létszámot a tényleges létszám alapján kell számításba venni. A fejlesztős csoportokat problématerületekre osztva lehet meghatározni (diszlexia, diszgráfia...)
- Ha az iskolában az osztályt több különböző évfolyamra járó tanulóból szervezik meg (a továbbiakban: összevont osztály), és az egyes évfolyamokra a bekezdés eltérő mértékű heti kötelező tanórai foglalkozást állapít meg, a habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozás heti időkeretét a magasabb évfolyamra megállapított heti kötelező tanórai foglalkozás mértéke alapján kell meghatározni.
Az egyéni és csoportos foglalkozások helyszíne lehet a speciális iskola vagy a befogadó intézmény megfelelő helyiségei.
A habilitációs, rehabilitációs tevékenység közös céljai és feladatai
Ø A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd- és egyéb fogyatékosságból, az autizmusból fakadó hiányzó vagy sérült funkciók kialakítása/fejlesztése
Ø A meglévő ép funkciók bevonása a hiányok pótlása érdekében
Ø A különféle funkciók egyensúlyának kialakítása
Ø A szükséges speciális eszközök elfogadtatása és használatuk megtanítása
Ø Az egyéni sikereket segítő, a társadalmi együttélés szempontjából kívánatos egyéni tulajdonságok, funkciók fejlesztése
Összeállította: Juhászné Gáspár Dorottya
gyp/fejl.ped.