Boeing 737-800 MCP panel építése (1. rész)
Üdvözlők mindenkit, aki a Boeing 737-800 MCP vezérlő paneljét szeretné megépíteni és ehhez az általam leírtakat is szeretné felhasználni a megvalósítás érdekében.
Az elején kiszeretném hangsúlyozni, hogy a vállalkozás nem egyszerű, ezért sokan fel is adják az első pár órás, napos próbálkozás után. Mi nem így teszünk, hanem a cél érdekében mindent elkövetünk, hogy panelünk a legjobban szolgálja a szórakozásunkat.
A leírás több részből fog állni, hiszen többfajta megvalósítás is lehetséges. Természetesen, a különböző Online áruházakban lehetőségünk van csomagban és készre szerelve is várásolni. Aki nem tud, nem ért hozzá, annak ez egy alternatíva. Sajnos, mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, hiszen ez a panel készre szerelve 700-1000 euró között mozog.
Kezdjünk neki!
Első lépés kockáspapír és ceruza segítségével összegezni, hogy mi van otthon, mit kell beszerezni, mit tudunk megépíteni, mit kell (esetleg) a továbbikaban beszerezni.
A legfontosabb első eszközünk egy Arduino Mega 2560 beszerzése lesz, mert nélküle szinte semmit nem tudunk kipróbálni és használni.
Interneten rákeresve a panel dimenziós rajzát könnyedén megtaláljuk és az ügyesebbek ebből egy a CNC gépünk számra használható alakzatot tud készíteni. Ha otthon van lézervágónk, akkor még jobb, hiszen szebb, minőségibb munkát lehet vele végezni.
Itt még nem tartunk, hogy rohanjuk vásárolni ilyen gépet!
Ha sikerült beszerezni egy Arduino fejlesztő eszközt, akkor szükségünk lesz még próbapanelre és hozzá próbapanel vezetékekre.
Az első kijelző megépítéséhez az alábbiakra lesz szükségünk az ábra alapján:
1. 1 db Arduino Mega 2560
2. 3 db 74HC595 IC
3. 3 db 7 segmens kijelző (SA52-11) (közös anód), a véglegeshez majd közös katódodost fogunk használni.
4. 1 db próbabanel
5. Próbapanel vezetékek
6. Lelkesedés!
Az első dolgunk az lesz, hogy a próbapanelre felhelyezzük a kijelzőket, meghajtó IC-ket. Ezeket az ábra alapján kössük össze.
Az ábrán a kijelzők és a meghajtó IC-k nem a próbapanelre kerültek, hanem külön tettem a jobb átláthatóság kedvéért.
Vigyázzunk a VCC és GND vezetékekre, főleg az IC esetében, hiszen könnyedén tönkre mehetnek, ha rossz lábra kötjük a feszültséget vagy a földelést. Mielőtt az Arduino eszközünket a számítógépünkre dugjuk és ezzel feszültséget adunk a própanelen elhelyezett elektronikai alkatrészeknek, ellenőrizzünk minden végig az elejéről.
Ha minden meg van és bekapcsoltuk az Arduino eszközünket, akkor a 7 segmenses kijelzőn az összes szegmensnek világítani kell.
Ne ijedjünk meg, egyelőre mást nem tudunk vele csinálni. Ahhoz, hogy a megfelelő értékeket megjelenítsük, ahhoz az X-Plane 11-ben engedélyeznünk kell az eszköz használatát.
Mi kell hozzá!?
A https://simvim.com oldalon a Configurator menüpont alatt válasszuk ki a Boeing 737x menüt.
Körülbelül középen az egeret mozgatva, megtaláljuk az MCP panelt. Ha meg van, akkor kattintsunk rá.
Jobb oldalon egy oszlopot kell látnunk, amely üres. Kattintsunk a 36. sorba. Megjegyzem, hogy az ábrán a 36 PIN helyett másikat is meg lehet adni, de ebben az esetben az ábrán látható 36 PIN-ben levő vezetéket az általunk megadott PIN-re kell csatlakoztatni. Rossz csatlakozási pontot a konfigurátor nem enged megadni, ezért ne ijedjünk meg, ha kérésünket elutasítja.
Válasszuk ki a „Connect 7-Segment Display” menüpontot. Példa esetében 74HC595 IC-ket használunk, ezért kattintsunk az utolsó felsorolásra és jelöljük be a „Common Anode” jelölő négyzetet.
Utána vigyük az egerünket a bal szélső kijelző fölé, ahol megjelenik a HSI_Course felírat. Erre kattintva válasszuk ki a 7-seg Display: Value (+optional text) menüt. Ha ez meg van, akkor a 36. sorra kattintva Kattintsunk a <--New Entry sorra. Nem kell beírnunk semmit, kattintsunk a Done menüpontra.
Ha ez meg van, akkor mentsünk el és a data.cfg fájlt másoljuk a x:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\X-Plane 11\Resources\plugins\SimVim\ könyvtárba. Az X értelemszerüen azt a meghajtót jelöli, amelyre a programunkat telepítettük, ezért ennek megfelelően írjuk át.
Indítsuk el a programot. A Plugins menüpont alatt csatlakoztassuk az eszközöt (Arduino) ha ezt még nem tettük meg. Majd a Status menüpontban ellenőrizve a csatlakozást töltsük be a konfigurációs fájlt.
Ha mindent jól csináltunk, akkor az egér segítségével mozgatott forgató gomb elmozulásával a monitoron és az általunk megépített próbapanelen egyforma értéket kell látnunk.
Cikkhez tartozó galléria:
{phocagallery view=switchimage|switchheight=300|switchwidth=300|basicimageid=273|phocagallery|view=category|categoryid=2|detail=0|displayname=0|displaydetail=0|displaydownload=0|imageshadow=shadow1|enableswitch=1}