Az olvasás, írás, helyesírás elsajátításának egyik alapvető feltétele az ép beszéd, tehát a megfelelő szintű beszéd és beszédmegértés.
Ahogy a gyermek növekszik, szoros kapcsolatban fejlődik a beszéd, a szavak hibátlan kiejtésének képessége, és a mások által kiejtett szavak, mondatok megértésének képessége. A kettő együttműködése eredményezi a beszéd és a beszédmegértés fejlődését és életkornak megfelelő működését.
Amíg a gyermek beszédében jelentkező hibák jól észrevehetők (pl. pösze, dadog, hadar), addig - főleg, ha a gyermek értelmes - a beszédmegértés problémái sokáig rejtve maradhatnak. A következmények közül a leggyakoribb és a legtöbb gyereket érintő gond az olvasási és írási nehézség.

A beszédmegértési zavar felismerése

Gyakran találkozom mindennapi munkám során olyan gyerekekkel, ahol a viselkedésproblémák hátterében a beszédmegértés zavara áll. Az Ön gyermekének viselkedése is sok mindent elárulhat.

Mire érdemes figyelni?

Valószínűleg az Ön gyermekének is nehézséget okoz a beszéd megértése, ha azt veszi észre, hogy gyakran visszakérdez, és megerősítést vár az elhangzottakkal kapcsolatban, vagy ha a többieket figyeli, hogy mit kell csinálni, ha a mese nem köti le, és nem tudja elismételni a hallottakat. Szintén erre utalhat, hogy gyermeke a verseket, dalokat nem, vagy csak lassan képes megtanulni, hogy nyelvtanilag helytelen mondatokat használ, rosszul toldalékol, és hosszabb, nehezebb szavakban sokszor cseréli fel a hangokat (karalábé helyett karabálé).

Egy viszonylag rövid (1-2 órás) vizsgálattal ki lehet deríteni, hogy van-e a gyermeknek a beszédmegértéssel problémája. Ha a teszt problémát jelez, fejlesztő foglalkozással, akár otthoni segítségnyújtással is, jelentősen javítható a zavar, és ennek köszönhetően a tanulásban, és a gyermek viselkedésében döntő változás következhet be.

Fontos: A beszédészlelési beszédmegértési problémák az életkor előrehaladtával nem rendeződnek, nem oldódnak meg maguktól. A fejlesztés elmaradása rengeteg iskolai kudarcot okoz. A tökéletes beszédmegértés az alapja a későbbi jó szövegértésnek.

Terápia

A beszédmegértés fejlesztése nagyon fontos feladat. Ehhez nem feltétlenül szükséges szakember, elegendő hozzá egy kis "plusz" idő, egy kicsivel több közös beszélgetés. Például beszélgessenek minél többet a gyereket érdeklő témákról. Találjanak ki együtt meséket, a közismert meséket adják elő közösen. Tanítson minél több új szót a gyermeknek. Például a színházban megmutathatja a páholyt, az állatkertben az elefántot, a vidámparkban a hullámvasutat, akár ki is próbálhatják. Itt is fontos szempont a fokozatosság. Ne akarjon egyszerre mindent pótolni!  Eleinte elég egy-egy új szó, s ha azt tapasztalja, hogy azt már érti, s használja a gyermek, akkor tanítson neki újat.

Ellenőrizze, hogy gyermeke megértette-e az elmondott mesét, a történetet. Kérdezzen rá néhány dologra, ami a mesében szerepelt, így megbizonyosodhat arról, hogy gyermeke megértette-e a hallott történetet.

Varázsbetű a beszédészlelés és beszédmegértési zavarok javítására

A Varázsbetű gazdag játéktárában ezek javítására, leküzdésére is találunk megfelelő feladatokat. A Betűkirakó csoportjában szinte minden játék alkalmas ennek a problémának a javítására is. A rendkívül nagyszámú kép- és szóanyag már önmagában is ezt a célt szolgálja, bővíti a szókincset. A Helykereső játékban egy megadott hang helyét kell megkeresni a szóban, ezzel játékosan "ösztönözve" a keresgélőt, hogy a szót hangokra bontsa. Szívesen játszanak ezzel a gyermekek, hiszen a program "türelmesen" megvárja a jó megoldást, s egy-egy dicsérő mondattal jutalmazza is a helyes választást..

A Bábel csoport "Széna-szalma" elnevezésű játékában a két, egymástól teljesen különböző képhez kell megkeresni a hozzá kapcsolódó szavakat. Például szét kell válogatni a "hús, nemes, díszítés, szel" szavakat aszerint hogy a henteshez, vagy a címerhez kapcsolódnak. A játékok nehézségi foka szabadon állítható, így a játék pontosan a gyermek képességeihez igazítható. A csoportosítás befejezése után - a szócsoportokat újraolvasva - önálló, rövid kis fogalmazványok készülnek, ezzel segítve az önálló szövegalkotás kialakulását.

Játékötletek otthonra

Óvodásoknak, kisiskolásoknak

Verselős-színező

Rajzoljunk egy lapra gyümölcsöket, s tegyük a gyermek elé az asztalra. Majd mondjuk el a következő versikét:

"Saláta-bokorba
terem a kis udvarba.
Méz-körte, vaj-alma
terem a hegyoldalba.
Gyere, tartsad kicsi sapkád,
adok érett, piros almát.
Gyere, tartsad kicsi kendőd,
adok édes, puha szőlőt."
 
A vers elmondása után, kérjük meg a gyermeket arra, hogy színezze ki azokat a gyümölcsöket, amelyek a versben szerepeltek. Ha nehezen boldogul, mondjuk el újra a versikét, ezúttal soronként. Ha így is azt látjuk, hogy tanácstalan, akkor az újbóli elmondás során kissé nyomatékosan mondjuk a gyümölcs nevét, s álljunk is meg egy pillanatra.

Hasonlóképpen lehet játszani több ismert gyermekdallal, gyermekverssel. Például énekeljék el a "Háp, háp, háp" kezdetű gyermekdalt, és közben rajzolják le az állatokat.

 "Háp! Háp! Háp!
Jönnek a kacsák!
Hű, de éhes,
hű de szomjas
ez a társaság!

Bú! Bú! Bú!
Boci szomorú.
De hogy feszít
tyúkjai közt
a Kukurikú!

Röf! Röf! Röf!
Orra sárba döf:
Sonka-lábán
Kucu néni
fürödni döcög.

Gá! Gá! Gá!
Szalad világgá
Liba mama,
ha a csacsi
rábőg, hogy: i-á!

Rút! Rút! Rút!
Föl is, le is út:
mérges pulyka
te szereted
csak a háborút!

Bú! Röf! Háp!
Sípok, trombiták:
víg zenével
így köszönt e
díszes társaság!"
 
A kifestőket ide kattintva nagyobb méretben is letöltheti.

Iskolásoknak

Kakukktojás

Soroljunk szavakat a gyermeknek, s kérdezzük meg, vajon melyik nem illik az elmondott sorba? Például: banán, meggy, rádió, alma, eper)

Szótaláló

Mondjon egy szót, és gyermekének rokon értelmű szavakat kell keresnie. Például a szülő hívószava: megy. A gyermek lehetőségei: jár, sétál, halad, bandukol, ballag, lépeget, ..stb. Vigyázat! A kimegy, bemegy, elmegy, ment, menni fog válaszok nem helyesek! Természetesen ne ezen a módon közöljük a gyermekkel, hanem próbáljuk meg rávezetni a helyes válaszokra.

Felső tagozatosoknak, középiskolásoknak, felnőtteknek

Félreértelmező szótár

Az előző feladatnak egy nehezebb, ám annál mulatságosabb változata. A furcsa meghatározások eredménye egy új szó, aminek előfordul, hogy semmi köze nincs a feladványhoz. Fontos, hogy minden esetben megbeszéljük a szó jelentését! Eleinte felírhatjuk a megfejtéseket egy lapra, s arról kell kiválasztani a megfelelőt. Később már segítség nélkül, önállóan kell a szót kitalálnia.

Íme, néhány példa a meghatározásokra:

Emberi felső végtaggal ellátott fiatal juh (kezesbárány)
Lebombázott tömegközlekedési eszköz (rombusz)
Állóvíz nem szűk (tótágas)
Házikómat veri az eső (lakomázik)
Megáradt az olaszok legnagyobb folyója (nagyapó)
Gyarapszik legfőbb testnedvem (nővérem)
Tulipán - ízlelőszerv (virágnyelv)
Labdaalakú evőeszközöm (gömbvillám)
Egészen szép paci (pazarló)
Pacicet  (lóbálna)
Folyó melletti kirándulás (partitúra)

Tartalmas együttlétet, jó játékot kívánok az egész családnak!

Üdvözlettel:
Dudáné Driszkó Adrienn


Dokumentumok

dokumentumokDokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!

Témakörök

temakorokA honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.

Segítségnyújtás

segitsegHa kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!

Fórum

forumfórum az a hely, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Mindenkit várunk oda, akinek kérdése van vagy segítséget szeretne nyújtani másoknak.