- Részletek
- Írta: Szerkesztő
- Kategória: Módszerek
- Találatok: 100880
Leonardo da Vinci
A kooperatív tanulási forma a tanulók kiscsoportos tevékenységén alapszik. Szerepet játszik a tanulók intellektuális képességeinek, valamint a szociális- és együttműködési képességeinek kialakulásában és fejlődésében.
A konstruktív tanulási elméletre épül, vagyis az ismeretek elsajátítása nem befogadó, hanem alkotó módon történik.
A kooperáció nem azt jelenti, hogy a tanulók csoportokba rendeződnek, és a saját feladatukkal foglalkoznak. A hangsúly a közös munkán, az együttműködésen van.
A szociális készségek területén képzetlen tanulók nem tudnak közösen együttműködni. Meg kell nekik tanítani azokat a technikákat, melyek az együttműködéshez szükségesek.
A csoportok általában heterogének. A gyengébben teljesítő tanulók esélyt kapnak, hogy ne maradjanak le, a jobb képességűek tanítva tanulhatnak, így tudásuk mélyebbé válik.
Mivel a tanulás tevékenységhez kötődik, a motiváció erős.
A diákok megtanulják, hogyan viszonyuljanak egymáshoz. Ez növeli önbizalmukat, erősíti kritikai érzéküket, elősegíti a szocializációt.
Teljes cikk megtekintése
- Részletek
- Írta: Szerkesztő
- Kategória: Módszerek
- Találatok: 50723
A projekt közösen végzett tevékenységek sorozata. Középpontjában egy gyakorlati jellegű probléma áll, melyet a diákok és tanárok közösen, több szempont szerint elemezve, komplex módon dolgoznak fel. A projektmódszer legfontosabb értéke maga a munkafolyamat. Az egyéni munka mellett megjelenik a csoportos tevékenység, az együttműködés (kooperativitás).
Mindenki saját képességei, egyéni tapasztalatai alapján járul hozzá a csoport munkájához.
A munkafolyamat eredménye a produktum, amely lehet:
modell (minta a valóság tanulmányozásához, terv, pl. szabásminta stb.),
makett (gép, eszköz, kicsinyített alkotás),
előadás, színdarab, magnófelvétel, videofelvétel, fénykép,
írásmű, művészeti alkotás, kiállítás, összetett alkotások,
bemutató, tabló, diagram, elméleti megoldás,
rendezvény, ünnepély,
egyéb
A projektmódszer alkalmazásával kilépünk a hagyományos időbeosztásból és a tantárgyi keretekből. Az ismeretszerzés a különböző tevékenységek során alkotó módon történik. Nem a pedagógus adja át az ismereteket, hanem a tanulók szerzik meg azokat a tevékenységek során. Tanítás, ismeretátadás, ismeretfelhalmozás helyett a tanulás, az ismeretszerzés, és a képességfejlesztés kerül előtérbe.
A projekt megvalósítása során a hangsúly az együttes munkálkodáson, egymás segítésén, elfogadásán, a kommunikációs készségek, technikák elsajátításán van. Ha ez valóban sikerül, akkor érvényesülhet a projekt didaktikai hármas alapelve: átélés – ismeretszerzés – megértés.
A leggyakoribb tanítási projektek
- Technikai projekt (technikai folyamat megvalósítása, kipróbálás, elméleti ismeretek) Célja valamilyen tárgyi produktum megalkotása,
- Művészeti projekt pl.előadás, kiállítás, összetett alkotások. A produktum esztétikai kivitelezése nagyon fontos szempont,
- Környezeti projekt pl. erdei iskola, a folyó, erdő stb. élővilága,
- Gazdaságismereti projekt pl alma projekt,
- Kutatási projektek pl. új anyagrész feldolgozása.
a valós életet integráló és reprezentáló tanulási tartalommal, a komplex szemléletmódot segítő,
tevékenységközpontú, feladatorientált tanulói tevékenységet biztosító szervezési formákkal, módszerekkel, technikákkal, eszközökkel, az iskolai keretet kitágítva természetes tanulási környezetben valósítja.” (Kováts, 2008.)
A projektoktatás metodikai lépései
Tervezés, témaválasztás
- Az adott (projekt) probléma megoldásához vezető cél felismerése, megértése,
- További konkrét problémák, részcélok megfogalmazása,
- Egyéni vagy önkéntes alapon csoportok kialakítása,
- Választás a megfogalmazott problémákból,
- Megoldási terv készítése, konkrét feladatok megfogalmazása,
- Tanári együttműködés, segítség a célok megfogalmazásába, csoportok szervezésében, a terv elkészítésében.
Kivitelezés
- Feladatelosztás megszervezése, az adatgyűjtés színhelyeinek kiválasztása, megállapodás az adatközlők személyében,
- Aktív kivitelezés az egyéni, páros vagy csoportos munka során. Együttműködés, a szükséges eszközök, különböző munkatechnikák, közösségi, kommunikációs és tevékenységi formák kialakítása, tantárgyi ismeretek integrációja, önálló kutatás,
- Differenciált segítség adása szükség szerint
Felülvizsgálat
- A produktum bemutatása a csoportok előtt
- A projekt értékelése:
- A szükséges javítások elvégzése
A projekt közzététele.
- Az eredmények, a produktum nyilvánosság elé tárása ( a termék bemutatása, beszámolók, viták, bemutatók, kiállítások, előadás stb.)
- a felvetődő kérdések (az értékelés, bírálat, visszajelzések tükrében) megbeszélése, esetleg új projektek tervének megfogalmazása
A projektmódszer pozitívumai:
- A tanulók kezdeményező, aktív szerephez jutnak.
- Saját érdeklődésük vezeti őket, így a motiváció igen erős.
- Fejleszti a kommunikációs és szociális képességeket, a kreativitást, az ismeretszerzési képességet, a problémamegoldó és analitikus gondolkodást, az önállóságot, a kooperációt, a tervezést, az alkalmazkodást, az időbeosztást, az információk megosztását.
- Az ismeretek, jártasságok, szokások elsajátítását indirekt úton biztosítja.
- Saját képességeiknek megfelelően tudnak részt venni egy-egy probléma megoldásában.
- Konkrét, hasznosítható, gyakorlati tudást nyújt.
- Lehetőség nyílik újfajta tanár-diák kapcsolat kialakítására.
- Örömteli, stresszmentes együttműködést biztosít.
- Előmozdítja a pedagógusok szakmai együttműködését, így javítja a tantestület összetartását.
- Megvalósul az egymástól történő tanulás elve.
Nehézségek a módszer alkalmazásakor
- A kiváló tanulók egyéni kognitív teljesítménye nem biztos, hogy mindig összhangban áll a csoport által vállalt célokkal, feladatokkal
- Nehezen tervezhető a munka
- Nagyobb az alapzaj
- Jól felkészült pedagógusok együttműködése szükséges
- Nagy létszám esetén nem alkalmazható
Új technikák bevezetésének feltételei
El kell fogadni, hogy
- újfajta tanár-diák viszony kialakítására van szükség (tanulói döntések, választások, demokratikus légkör),
- a projekt megvalósítása során felborul a hagyományos iskolai tanítási rend: változik az időbeosztás, a tantárgyak között elmosódnak a választóvonalak, gyakran az osztálykeretek is felbomlanak,
- a projekt - és egyéb kooperatív tevékenység - hagyományos osztályzattal nehezen értékelhető.
- A projekt megtervezésekor a pedagógusoknak alkalmazkodni kell egymás igényeihez
Juhászné Gáspár Dorottya
gyógypedagógus
- Részletek
- Írta: Szerkesztő
- Kategória: Módszerek
- Találatok: 87330
"A Waldorf-pedagógia annak művészete, hogy az emberben felkeltsük azt, ami megvan benne. Alapjában véve nem is nevelni akar, hanem felébreszteni...
Életnek és tudásnak kellene lennie, nem ügyességnek,
hanem művészetnek, életteljes tevékenységnek..."
Waldorf pedagógia alapvető célja:
|
Fejlődési fázis |
Jellemzője |
Fontos |
Képességek kibontakoztatása |
|
0-7 év: a születéstől a fogváltásig
|
a testi fejlődés, a kritika nélküli utánzás a tapasz-talás ideje |
ingergazdag környezet, pozitív példa, érzelmi biztonság |
Utánzás által |
|
7-14 év: fogváltástól a serdülésig
|
példakövetés „Én” tudat kialakulása |
Intellektus fejlesztése érzelmi ráhatás |
Tekintély által |
|
14-21 év: serdülőkortól az ifjúkorig |
Valódi fogalmi gondolkodás
|
Értékrend kialakítása |
Közvetlen emberi kapcsolatok által |
-
Az első hat vagy hét év során a gyermek testi fejlődése a legfontosabb.
-
Az óvodai csoport tagjai vegyes életkorúak.
-
Oktatásra nincs szükség.
-
Az óvodáskorra jellemző az utánzáson alapuló tanulás. Mintául az óvónők tevékenysége szolgál, alapja a szabad játék.
-
A játékszerek legyenek egyszerűek, elkészíthetőek. A játékba beletartozik a dalok és a versek tanulása, az egyszerű népmesék hallgatása, eljátszása, ünnepi készülődések.
-
A témakörök, tevékenységek, művészeti foglalkozások, munkák, ételek, mesék, verses-dalos ritmikus játékok évi, havi, heti és napi ritmusokban zajlanak. Így biztosítják a gyermekeknek az érzelmi biztonságot.
-
Lépést tart a gyermekkor és a kamaszkor legfontosabb fejlődési fázisaival,
-
Az oktatás-nevelés harmonizáló hatást fejt ki, mely kihat az egész szervezetre, a test ritmusaira és működésére is.
-
Ösztönöz a fejlődéshez elengedhetetlen tapasztalatok megszerzésére, a gyermeket a mindenkori érettségének megfelelő kihívások elé állítja. Ezért:
-
Nemcsak a gyermeken belüli erőket egyensúlyozza ki, hanem másokhoz és a világhoz való viszonyát is.
-
Törekszik arra, hogy minden egyes gyermekben a lehető legoptimálisabb mértékben bontakoztassa ki a benne rejlő lehetőségeket. Ez minél kevesebb korlát és a lehető legnagyobb tudatosság együttes fennállása mellett érhető el.
-
Hangsúlyt fektet arra, hogy
-
A gyermek fejlődésének kulcsfontosságú szakaszait figyelembe véve jelentős mértékben megváltoznak az oktatás fő hangsúlyai, új tanulási módszerek és tevékenységek kerülnek bevezetésre.
- felgyorsítsa vagy visszafogja a tanulás tempóját,
- megváltoztassa az értelmi, érzelmi és akarati tényezők egymáshoz viszonyított hangsúlyát,
- külön egyénre szabott anyagokat használjon, differenciált feladatokat adjon.
A redszerváltozáskor (1989) lehetőség nyílt arra, hogy újból alakuljanak Waldorf-iskolák.
Ma már 15 iskola és több mint 30 óvoda, Waldorf óvónő- és tanárképző, gyógypedagógus-képző intézet működik Magyarországon.
- másrészt a gyermek nem rendelkezik elég ismeretanyaggal, ezért több területen el lehet maradva társaitól (amit ő a már említett fejlődéspedagógiai alapelvekből kiindulva a Waldorf-iskola magasabb évfolyamain tanulna),
- viszont azok a területek (pl. művészetek, mitológia), amelyeken ő van előnyben, az új környezetben nem biztos, hogy különösebben értéknek számítanak,
- Részletek
- Írta: Szerkesztő
- Kategória: Módszerek
- Találatok: 100767
"Segíts nekem, hogy magam tudjam csinálni!"
Mária Montessori (1870-1952) Olaszország első orvosnője volt.
1898-tól gyógypedagógiai intézetet vezetett, majd további egyetemi tanulmányok folytatása után pedagógusi diplomát szerzett. 1907-ben Rómában megnyitotta az első Gyerekházat 3-6 éves gyermekek számára ("casa dei bambint"), ennek nyomán kialakuló módszere hamarosan világszerte elterjedt.
Pedagógiai rendszerének kidolgozásakor a gyermek alapos megismeréséből, megfigyeléséből indult ki.
Nevelési célok, feladatok:
Ø szabadságra, önállóságra, önművelődésre nevelés azáltal, hogy a gyermek fejlettségi szintjére és a felfedezés örömére épít,
Ø a gyermeki tevékenységhez nyújtott optimális segítségnyújtás,
Ø az akadályok elhárítása a gyermek fejlődése elől,
Ø a fejlődés feltételeinek biztosítása: amire képes a gyermek, azt önállóan is elvégezhesse: "Segíts nekem, hogy egyedül dolgozhassak!"
Ø a kibontakozó tevékenység célja, hogy gyermeket saját fáradozásai útján segítse hozzá az egyre nagyobb mértékű önállósághoz és tökéletesedéshez.
A tanításközpontúság helyett az önálló tanulást helyezi előtérbe.
Pedagógiai koncepciójának ismérvei
- Minden gyermek veleszületett adottsága révén ösztönösen törekszi a világ megismerésére, intenzív cselekvési vágy él benne. Saját tevékenysége alapján közvetlen tapasztalatokat szerez, kialakulnak és fejlődnek képességei, készségei, gondolkodása, fogalmai.
Csak saját tapasztalatai alapján szerezhet az ember igazi tudást ( a saját tapasztalás útján szerzett ismeretek kb. 90%-a rögződik, míg az olvasottaknak csak kb. 10 %-a).
- Minden gyerek számára meg kell engedni a szabad felfedezés örömét, és a problémák önálló megoldását.
- Minden gyermek életében vannak fogékony periódusok. A fejlődés ún. szenzibilis fázisok – intenzív, irreverzibilis időszakok – során valósul meg. Az intenzív érdeklődés hatására a gyermek a tudást különösebb erőfeszítés nélkül szívja magába, ha a megfelelő cselekvést a megfelelő időben biztosítjuk.
Fejlődési periódusok
4 - 6. éves kor: a tudat fejlődése, az én és az akaraterő megjelenése
2. 7-12 éves kor: megjelennek a tudományos ismeretek, a gondolkodás alapjai,
kialakul a közösségi és erkölcsi fogékonyság
3. 12-18. éves kor: "szociális újszülöttkor" (önálló döntések, biztonság
szükséglete, fogékonyság a felnőttkor társadalmi szerepe, az
igazság és az emberi méltóság iránt)
- A gyermek fejlődési, haladási ütemét tiszteletben kell tartani, így a tanulás örömteli és eredményes folyamat marad.
- A gyermek számára olyan környezetet kell biztosítani, ami örömet nyújt, mert életkorának megfelel és fejlesztő tevékenységre motivál .
- Biztosítani kell a fejlődéshez szükséges speciális eszközrendszert. Az eszközökkel való manipuláció során a gyerekek a saját tapasztalataik alapján megismerik az anyagi világ tulajdonságait, fejlesztik különböző képességeiket. Az eszközöknek mindig tartalmazniuk kell a feladatmegoldás ellenőrzésének a lehetőségét is, ezáltal a gyermek maga javíthatja hibáját is.
- A gyermek annál szabadabb, minél függetlenebb a felnőttől.
- A nevelés-oktatás legfőbb formája az önművelődés, a szabad munka.
Pl. egy 2. osztályos gyerek olvasás-írás nehézségei miatt az anyanyelvet az elsősökkel tanulja, de az állandó célzott fejlesztéssel tanév közben, de legkésőbb a harmadik osztály végére eléri társai szintjét.
Ennek az ellenkezője is megvalósulhat: az anyanyelvi készségekben fejlett első osztályos gyerek ezt a tárgyat a másodikosokkal tanulhatja.
A pedagógus szerepköre a Montessori-pedagógiában
A pedagógus nem fõszereplõje a tanórának.
A tanár indirekt módon, tudatosan előkészített környezetet segítségével hat a gyerekre. Célja, hogy a gyerek ne passzív befogadó legyen, hanem saját munkája révén önállósodjon, szerezze meg ismereteit, érje el fejlődési állapotának legmagasabb szintjét.
Feladatai:
- A pedagógus legfontosabb feladata a megfigyelés. A megfigyelés alapján személyre szóló segítséget tud nyújtani.
Mindig akkor és annyi segítséget kell adnia, amennyire a gyereknek az önálló tevékenységhez, tanuláshoz szüksége van
- Ismernie kell a gyermek fejlődési periódusait.
- Ehhez igazodva kell kialakítani a közvetlen környezetet.
- Biztosítani kell a szükséges és optimális eszközrendszert. Az eszközöket a gyermekek érdeklődésüknek megfelelően vehetik elő, s tetszés szerint használhatják bármeddig. A pedagógus eszközöket előkészíti, fejleszti, újakat tervez, feladatlapokat készít stb.
- A pedagógus legyen a gyermek segítője és irányítója, vezesse azokhoz az eszközökhöz, amelyekre akkori fejlődése fokán szüksége van.
- A pedagógus egyenként vagy kiscsoportban foglalkozik a gyerekekkel. Tulajdonképpen csak kezdeményez, tanácsokat ad a témaválasztáshoz. azután hagyja, hogy a gyerek szabadon tevékenykedjen. Nem magára hagyja, hanem változatos tevékenységi lehetőséget biztosít számára.
Oktatási és nevelési irányelvek
Ø A gyerekek szabadon mozoghatnak, kommunikálnak. Nincsenek padokba kényszerítve.
Szabad, mert mindent megtehet, ami nem sérti mások szabadságát. Az agresszió tilos.
Ø Az eszközök és a feladatok a mindenkori igénynek megfelelően választhatóak.
Különböző életkorú gyerekek dolgoznak együtt (3-6, 6-9, 9-12, 12-18 éves).
Ø Életkori integráció valósul meg, a pihenési szakaszokat szükség szerint a gyerekek maguk iktatják be.
Ø Egyéni fejlődési ütem szerint haladnak.
Ø Nincsenek hagyományos értelembe vett tanórák, szünetek, kötelező haladási ütem.
Ø A gyerekek napitervet illetve hetitervet készítenek. A vállalt feladatokat önállóan végzik el, szükség szerint segítséget kérnek.
Ø A nap beszélgetéssel indul, majd a munkára felkészülés részeként csendgyakorlat következik.
Ø A tanítás-tanulás a tantárgyakhoz kialakított környezetben folyik. A tananyagot a gyerekek ismeretblokkokban sajátítják el.
Ø Közös megbeszéléseken, helyzetelemzéseken kerül sor az önellenőrzésre, hibák javítására, korrekcióra
Ø Nincs osztályzás, felülről jövő értékelés. Évközben szóbeli értékelést kapnak a tanulók, évvégén Montessori és hagyományos bizonyítvány egyaránt van
Ø Az iskolák közötti átjárás biztosított.
Magyarországon 1991-ben létesült először Montessori iskola.
A Montessori Oktatási Centrum keretében óvoda, elemi iskola és gimnázium működik. Az intézmények alapítványi fenntartásúak. Az egyes csoportokban felzárkóztatás és tehetséggondozás is folyik.
Az óvodában a csoportok nem életkor szerint differenciálódnak. A gondosan előkészített környezet a gyerekek életkorához, fejlettségi szintjéhez alkalmazkodik. Rendszeresek az ún. csendgyakorlatok.
Az elemi iskola elsősorban Montessori módszereire támaszkodik.
Csendgyakorlatok és beszélgető-körök biztosítják a témára való felkészülést.
A foglalkozások eszközválasztással kezdődnek. A szabadpolcokon található eszközökből, feladatokból a gyerekek választanak, feladatokat vállalnak a különböző műveltségi területeknek megfelelően. Maguk tervezik a munka menetét, egyéni ritmus szerint, saját ütemben haladnak. Önállóan ellenőrzik munkájuk eredményét is.
Dolgozhatnak egyénileg, de kiscsoportban is.
A középiskola bevezető szakasza (7. 8. évfolyam) átmeneti periódus. Megjelenik az epocha-rendszer (az ismeretek tantárgyakra bontása, tantárgyak évfolyamos bontásban).
A középiskola második szakasza elmélyítő, fejlesztő jellegű. Folytatódik a differenciált feladatválasztás és feladatmegoldás.
Folyamatosan változik meg az értékelés rend. A tartalmi értékelés mellett egyre nagyobb szerepet kap az objektiv teljesítmény értékelése, mint pl. százalék, pontozás stb.
Egyre inkább az alkotói-szerkesztői tevékenység kerül előtérbe.
A középiskola harmadik, lezáró szakasza felkészít az érettségire és a továbbtanulásra.
Mivel a továbbtanulás során teljesítmény-centrikus elvárások szerepelnek, a reformpedagógiai törekvések kissé háttérbe kerülnek, az oktatás során több hagyományos elem pl. frontális munka is megjelenik .
Jelentősen megnő a kutatómunka szerepe.
Az iskolába járási kötelezettség nem merev, vannak kutatónapok, könyvtári órák stb.
”Montessori nevelési rendszerének minden mozzanata a képességek fejlesztésére, a valóság megismerésére, az ember megbecsülésére, a kölcsönös segítségnyújtásra, a tudás és a szépség szeretetére irányul.”
"Az így nevelt gyermek boldog, bátor, bízik önmagában, érzelmekben gazdag, segítőkész, gyermekkora derűs, hiszen érzi, hogy szeretik, és tiszteletben tartják személyiségét, biztosítják szabadságát. Megkapja az önálló döntési jogot önmaga megvalósításához, miközben, ha szükségét érzi, feltétel nélkül támaszkodhat a pedagógus segítő irányítására.”
Összeállította: Juhászné Gáspár Dorottya
(Forrás: Németh Krisztina: házi dolgozat, Magyarországi Montessori Egyesület: tanfolyami jegyzet, sulinet)
- Részletek
- Írta: Szerkesztő
- Kategória: Módszerek
- Találatok: 68161
SINDELAR (5-7 ÉVESEKNEK)
A tanulási zavart okozó részképesség-gyengeségek felismerése
és terápiája óvodáskorban és iskolát kezdő gyermekeknél
Cél: A tanulási zavar megelőzése, illetve kisiskoláskorban a zavar elmélyülésének megakadályozása.
Aktivitás: A program két részből áll.
I. Az egyéni vizsgáló eljárás: - a gyermek megismerését szolgálja a képességek minőségi elemzése által
- a feladatok az Affolteri-koncepcióra épülve az észlelési szintek fejlettségét mérik, jelzik.
- modalitásspecifikus szint
- intermodális szint
- szeriális integráció
A vizsgálóeljárás feladatai
- Vizuális differenciálás
- Vizuális diszkrimináció
- Verbális akusztikus differenciálás
- Verbális akusztikus diszkrimináció
- Intermodális integráció
- Vizuális szeriális emlékezet
- Verbális akusztikus emlékezet
- Intermodális szeriális emlékezet
- Beszédmotorika
- Vizuomotoros koordináció
- Vizuális figyelem
- Akusztikus figyelem
- Testséma téri orientáció
II. Gyakorlóprogram: - egyéni
- kiscsoportos formában
A gyermek képességeinek feltérképezése után a gyengén működő részképességekre irányul a fokozatosság elvére épülő játékos fejlesztőprogram.
Indikáció: a részképesség-gyengeség okozta tanulási zavar, illetve a később, vagy kísérő tünetként jelenlévő magatartásproblémák javítására indikált.
Időtartam: napi rendszerességgel 10 percig végezhető. A fejlesztés ajánlott időtartama 1 év.
Ki végezheti/végzettség: A konkrét fejlesztést gyermekhez közel álló személy (szülő, nagyszülő stb.) végzi. Ezt a munkát a program használatában jártas pedagógus/pszichológus rendszeresen kontrollálja és tanácsot, segítséget ad.
A honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.
Dokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!
Ha kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!
A