Név ………………………………………………………..……….Osztály……………………….…......BNO:……………..…
Fejlesztési terület: anyanyelv és kommunikáció
Időszak |
Fejlesztendő képességek |
Feladatok, tartalmak |
|
I.félév
II.félév
F O L Y A M A T O S A N
|
Beszédkészség, szóbeli szövegek alkotása és megértése
Kapcsolatfelvétel, kapcsolattartási képességek |
a) Figyelem a gondos hang-képzésre, beszédlégzésre. Figyelem a beszélgetőtársra Verbális percepció fejlesztése
b) Beszédhelyzetnek megfelelő közlés használata A nyelvhelyességi és nyelvtani ismeretek alkalmazása a beszédben
c) Gondolatok, információk, érzelmek és vélemények egyszerű, érthető közlése
d) Aktív szókincs használata. Ismert szövegek megjelenítése dramatikus játékkal
e) Mások véleményének meghallgatása, megértése, reprodukálása
f) Részvétel beszélgetésben, vitában. Saját vélemények megfogalmazása, álláspont megvédése
g ) A különböző közlési helyzetek felismerése, a közlési helyzethez igazodó nyelvhasználat
h) Szövegalkotás és szövegszerkesztés szóban a szövegtípusnak megfelelően
j) Beszédpartnerrel való együttműködés. Érvelés, cáfolat, érvek felkutatása, rendszerezése, álláspont, vélemény kialakítása
j) A nonverbális kommunikáció néhány elemének megfigyelése
j) Az üzenet lényegének, érzelmi tartalmának megértése
k) A tantárgyi szakszavak
l) Konfliktusok feloldásának képessége
|
Légző- és artikulációs gyakorlatok (szöveges légzőgyakorlat, hangsúly, hangerő, tempóváltások) Utánzás: állathangok, beszédhangok, Memoriter szöveghű tolmácsolása kifejező szövegmondással Párbeszédes szituációk Szituációs játékok Szerepcsere Telefonbeszélgetés: magán-hivatalos Kötetlen beszélgetés Megkezdett jelenetek folytatása Játék: Amerikából jöttem… Meselánc, Meseszövés Erről jut eszembe (asszociációs játék) Barkochba, többféleképpen Fekete, fehér, igen, nem Szószerkezetek kiegészítése, toldalékok pótlása Szavakból mondatalkotás Megkezdett mondat folytatása, befejezése Képek megnevezése, értelmezése Mindennapi élmények, olvasmányok tartalmának összefüggő elmondása Dramatikus játék Képhez tartozó igaz állítások megkeresése, gyűjtése, válogatása Képsorok mondanivalójának verbális megfogalmazása Szókitaláló: 3-4 kulcsszó alapján nevek, fogalmak kitalálása Folytasd a sort! (gyűjtőfogalmak szerint, szóban) Beszélgetés, véleményalkotás adott témában Vélemények ütköztetése Érvek és cáfolatok Érzelmek kifejezése mozgással, arcjátékkal Érzelmek leolvasása Üzenetek értelmezése. Jelek, képek, szöveg, utalás A nyelvhasználat és a viselkedés közötti összefüggések: elemzés, helyzetjátékok Magán- és nyilvános kommunikációs helyzetek, kifejezésmód, viselkedés A párbeszéd különböző típusai; a párbeszéd szabályai, szerkezete és technikái A magánbeszéd különböző típusai; a magánbeszéd szabályai, szerkezete, technikái Az írott és szóbeli szövegek különbségei Tömegkommunikációs és közéleti szövegtípusok Információforrások; az ismeretszerzés, tájékozódás lehetőségei Riport készítése Szakszavak az aktív szókincsben Diktafon, magnó, pc használata |
I.félév
II.félév
F O L Y A M A T O S A N
|
Olvasás, írott szöveg megértése |
a) Auditív, vizuális percepciós képességek
b) Az olvasás jelrendszerének elsajátítása.
c) A tanult betűk összeolvasása, szavak, szószerkezetek mondatok hangos olvasása.
d) Hangos és néma olvasás
e) Az értelmező hangos olvasás
f) Különböző mondatfajták hanglejtésének megfigyelése és reprodukálása a hangos olvasásban.
g) Szöveg felolvasása különböző hangnemekben,
h) Az aktív szókincs gazdagítása az olvasott szövegekkel összefüggésben.
i) Képesség a szövegek kapcsolatának és különbségének felismerésére és értelmezésére
j) Az irodalmi és nem irodalmi kommunikációs helyzet jellemzőinek felismerése
|
Zörejek megkülönböztetése egymástól. Olvasás tanítása Meixner-módszerrel Meixner-féle szóoszlopok olvasása Szókapcsolatok gyűjtése Gyűjtőfogalmak szerinti rendezés Gyűjtőfogalomhoz alárendelt fogalom keresése Kép, tárgy, szereplők tulajdonságainak párosítása Eseménysor összeállítása: képsor, mondatok Megkezdett mondat folytatása, befejezése Mi a sorrend? (a mondat szavait keverjük) Látószögnövelő gyakorlatok Mesék, versek, történetek hangos vagy néma olvasása, hangsúly, értelmezés, tartalom, lényeg Olvasási módok: betű szerinti, beleélő, értelmező Szövegrekonstruálás többféleképpen Szólánc sokféleképpen Kakukktojás Folytasd a sort! (gyűjtőfogalmak szerint, írásban, szóban) Szinoníma-kereső Bontójáték (egybeírt mondat tagolása) Tréfás, írásos utasítások Információs feladatlapok Oktató programok A különböző közlésformák (leíró, elbeszélő, érvelő, értekező) felismerése, olvasása Ünnepi műsorok összeállítása Hétköznapi jelenetek Riportok keresése újságban, értelmezés, tartalom Kiselőadásokhoz anyaggyűjtés Beszámolók tartása Intézménylátogatások Különféle szituációkban szükséges normák követése |
I.félév
II.félév
F O L Y A M A T O S A N |
Írásbeli szövegek alkotása, íráskép, helyesírás |
a) Az írás jelrendszerének elsajátítása.
b) Az eszközszintű íráshasználat fokozatos begyakorlása.
c) Mondatalkotás szavakból,
d) Szövegalkotás néhány mondat összekapcsolásával
e) A szöveg tagolásának gyakorlása.
f) A tanult helyesírási, nyelvhasználati és nyelvhelyességi ismeretek alkalmazása
g) Szövegalkotási képesség különböző szöveg-típusokban és műfajokban
h) Személyes és olvasmányélmények megfogalmazása, az önkifejezés képessége, a leírás, elbeszélés, jellemzés, vélemény, ismertetés stb. műfajában
i) Szövegalkotás és szövegszerkesztés írásban a szövegtípusnak megfelelően
|
Elrejtett vonalak, formák megkeresése Anagramma Összegyúrt történetek Kakukktojás, rejtvény készítése egymásnak Szólánc sokféleképpen Rímes játékok Szöveg átírása szabadon Szöveg átírása adott szavakkal, kifejezésekkel Szöveg átírása adott szabállyal Szövegek kiegészítése, átírása különböző nézőpontokból, Stílus- és hangnemváltási gyakorlatok; Élményszerű személyes történet leírása Az írott és szóbeli szövegek különbségei Tömegkommunikációs és közéleti szövegtípusok Információforrások; az önálló ismeretszerzés, tájékozódás technikái Helyesírási program számítógépen |
F O L Y A M A T O S A N |
A tanulási képesség fejlesztése
|
a) Az olvasás és írás elsajátításához szükséges képességek Pontos és differenciált vizuális észlelés: azonosság, különbözőség észlelésének fejlesztése: alak-háttér megkülönböztetése: alakállandóság: Gestalt-látás fejlesztése A hallott (auditív) információk pontos észlelése, megkülönböztetése: adott hangok kiemelése, adott hangok helyes egymásutániságának felismerése, hangcsoportok egységbe foglalása Összerendezett, koordinált mozgás, szem - kéz koordináció. Kinesztétikus percepció fejlesztése Taktilis percepció fejlesztése Verbális percepció fejlesztése
b) Az önálló feladatvégzés egyes lépéseinek megalapozása.
c) Tapasztalatszerzés ismeretek, adatok, információ gyűjtésében.
d) Gyűjtött adatok, ismeretek elrendezése, a kitűzött célnak megfelelő felhasználása
e) Vizuális és verbális információk együttes kezelése, megértése (illusztráció, ábra, tipográfia, szövegek vizuális elrendezése
f) Elemi gyakorlottság az információ felhasználásában,
g) Eligazodás gyermekeknek szóló ismeretterjesztő művekben, lexikonokban, enciklopédiákban, antológiákban
h) A logikus gondolkodás lépéseinek megismerése és alkalmazása (pl. szövegek részekre bontása, szövegek felépítése).
i) Tömörítés, összefoglalás megértése és készítése adott szempont alapján
j) Vázlatkészítés tanítói irányítással, a vázlatok bővítése, szűkítése megadott szempontok szerint.
k) Jegyzetkészítés tanári irányítással, fokozatosan önállósulva az adott témában és feladathelyzetben.
|
Figyelemtréning: pl. szinonímrajz: mindkét kézzel egyszerre rajzolunk szimmetrikus alakzatokat, adogató játékok pl. babzsák-adogatás háromszor előre, egyszer vissza stb Gestalt-látás fejlesztése: azonosság, különbözőség észlelésének fejlesztése: Hangutánzó gyakorlatok végzése. Gyakorlatok beszédhangokkal Mi van a zsákban? Betűelemek vagy betűk felismerése tapintás alapján Tapintott tulajdonságok felsorolása, ezek alapján felismerés (zsákjátékok) Másképpen: lényeges tulajdonság alapján betűkitalálás Téri tájékozódással és a testsémával kapcsolatos szavak gyakoroltatása pl. mozgatható végtagú figurával történő játék Mozgás észlelése csukott szemmel pl. Mit írok a hátadra? Szókincsbővítés különböző játékhelyzetekben Mi változott? Rontójáték Egyeztető játékok (dominó, memória) Igaz vagy hamis? Mi a különbség? Mi az azonosság? Ellentétpárok Szabályfelismerési játékok: pl kakukktojás, barcohba stb. Föld, víz levegő játék Szóalkotó, szótagkereső Mondatkiegészítés Mondatfűzés, Meseszövés Hol járunk, mit csinálunk? (l. Anyanyelvi feladatok, játékok) Közmondások, mondatok összekeverve Lényegkiemelés képekkel, szavakkal Algoritmikus játékok Varázsdoboz játék Rejtvények Szófejtő: néhány rövid szóból új szavak alkotása Gyufarejtvények Találós kérdések Totó: irodalmi tananyag felhasználásával Fejtörők Agytorna (feladatlap-sorozat) Lényegkiemelés (feladatlap-sorozat) Szókincsfejlesztés (feladatlap-sorozat) Szótárhasználat Lexikonhasználat Lényegkiemelés aláhúzással Adatok rendszerezése Időrend követése Hivatalos iratok megírása, megválaszolása Telefonbeszélgetések: magán- és hivatalos forma Csekk, postai utalványok kitöltése Vázlatkészítés: közösen, irányítással, lényeges szavak megadásával, önállóan Jegyzetelés csökkenő irányítással Oktató programok |
I.félév
II.félév
F O L Y A M A T O S A N |
Ismeretek az anyanyelvről
|
a) Nyelvi-nyelvtani jelenségek felismerése. /pl.: szöveg, mondat, szó megkülönböztetése, a szófajok felismerése
b) Szókincsgyakorlatok –aktív, passzív
c) A tanult nyelvtani, helyesírási, stilisztikai, nyelvhelyességi alapismeretek alkalmazása a nyelvhasználatban.
d) Az alapvető nyelvi rétegek különbségének felismerése, különösen a szókincs területén
e) Korábbi évszázadokban született szövegek megfigyelése
|
Játék a szavakkal Párosító játékok Szógyűjtés adott betűvel, szófajjal, Rokonértelmű szavak gyűjtése, Ellentétes szavak gyűjtése, párosítása Rejtvények Anagramma Szó-mondatalkotó-kiegészítő játékok Titkos írás Helyesírási gyakorlatok, Másolás, tollbamondás Hibakereső-javító feladatok Szójátékok Betűjátékok Meseszövés adott szavakkal Erről jut eszembe… Szókincsfejlesztő feladatlap-sorozat Magnóról, rádióból stb. szöveghallgatás, szövegelemzés Régi szöveg olvasása, értelmezése, elemzése
|
I.félév
II.félév
F O L Y A M A T O S A N
|
Ismeretek az irodalomról
|
a) Az olvasás iránti érzelmi és gondolati érdeklődés felkeltése
b) Ismerkedés változatos ritmikai, zenei formálású lírai művekkel.
c) Rövidebb epikai művek és népköltészeti alkotások olvasása
d). A népköltészet és a műköltészet különbségeinek megtapasztalása
e) A mű cselekményének kezdő és végpontjának, idejének, helyszínének, szereplőinek megállapítása
f) A mű szövegére és a mű hatására irányuló figyelem fejlesztése (pl. képzettársítások, érzelmi tapasztalatok, a képzelet mozgósítása)
g) A költő nyelv néhány sajátosságának megfigyelése. A költői nyelv és a mindennapi nyelv hasonló és eltérő vonásai
h) Az esztétikum felfedezése a mindennapokban. Képesség a szövegekben rejlő jelentések feltárására, megértésére (pl. esztétikai elemek, erkölcsi, emberi problémák)
i) A mű írójának, egy-egy olvasott mű keletkezésének, néhány jellegzetes körülményének ismerete.
j) Néhány klasszikus magyar író, költő portréja. A világirodalom néhány alkotásának és alkotójának ismerete
k) Tájékozódás a magyar irodalomban
|
Korosztálynak megfelelő versek, mesék, történetek, szövegek olvasása, elemzése (részletezve)
Az irodalmi tananyag, ismétlése, gyakorlása, elmélyítése, felzárkóztatás
Esztétikai elemek keresése Megszemélyesítés, egyéb költői eszközök felismerése, értelmezése
Rövid memoriterek
Keresés számítógépen, szótárban, könyvtárban, szövegben (adott kifejezés, szómagyarázat, irodalmi művek, költők, írók, adatok stb.
Adatok rendszerezése
Felismerő játékok (helyszín, szereplők, kitalálás tulajdonságok alapján stb.)
Staféta (mese/történet) olvasás
Stílusfelismerő játékok
Rövid irodalmi alkotások megtekintése videón, dvd-n, elemzés |
I.félév II.félév
F O L Y A M A T O S A N |
Az ítélőképesség, az erkölcsi, esztétikai és történeti érzék fejlesztése
Kritikai képességek fejlesztése
Véleménynyilvánítás, állásfoglalás formai követelményei, hangnem megválasztásának képessége |
a) A szomorú és a vidám, a szép és a csúnya megkülönböztetése különféle verbális és képi szövegekről folytatott beszélgetésekben
b) Fogékonyság az együttérzésre; az erkölcsi érzelmek, az igazságérzet tudatosítása
c) Képesség az élmények átélésére, ezek megőrzésére és kifejezésére; empátia, reagálás mások érzelmeire, és azok megnyilvánulásaira
d) A képzeletvilág folyamatos gazdagodása. A kreatív és reproduktív képzelet fejlesztése
e) A műélvezet minél gyakoribb megtapasztalása.
A látott, hallott, olvasott, elképzelt élmények felidézésére.
f) Mindennapi konfliktusok átélése dramatikus játékokkal
g) A tetszésnyilvánítás árnyaltabb nyelvi formáinak használata
h) A tapasztalaton, értékfelismerésen és mérlegelésen alapuló kritikai érzék fejlesztése
i) A véleménynyilvánítás eljárásainak alkalmazása szóban és írásban; Más véleménye iránti nyitottság
j) Véleménynyilvánítás nyilvános kommunikációs helyzetben
k) Olvasott irodalmi mű irodalmi értékének bizonyítása/cáfolata a szövegtapasztalat alapján
|
Megkezdett történetek: befejezés többféle-képpen Mese, történet hallgatása, olvasása, tanulság összefüggések és a tagolódás; a párhuzam és az ellentét, az ok-okozati viszonyok felismerése, helyes alkalmazása
Vélemények megfogalmazása Vélemények ütköztetése A vita kulturált keretei Indoklás, következtetés, ítéletalkotás
Önismereti játékok Önismereti tesztek: www.necc.hu
Szituációs játékok Kisfilmek, videók, dia
Látott, olvasott, hallott művészi alkotások átélése, az élmények feldolgozása, megvitatása, értékelése
Az értékek felismerésére, saját értékeinknek és mások értékeinek a tisztelete, készség ezek védelmére.
Dramatizálás
Önálló véleményalkotás és véleménynyilvánítás: érvelés, cáfolat, bizonyító példák megfogalmazása,
Önismereten alapuló önbizalom a vélemény kifejtésében.
Érvek összegyűjtése, elrendezése, hangoztatása
Hozzászólás közérdekű kérdésekhez: pl. az iskolai élet, a szűkebb és tágabb közösség problémái
Értékek, értékviszonyok, hatás |
(Úgy gondolom a felsorolásból lehet válogatni, törölni, kiegészíteni a gyermek képességeinek és a fejlesztési területeknek megfelelően)
Készítette: Juhászné Gáspár Dorottya
gyp tanár
(Forrás: alsós portál, kompetenciák, feladatgyűjtemények, képességfejlesztő kiadványok)