Az iskola számos feladata, és gondja nem terelheti el a figyelmét gyermeke kézügyességének fejlesztéséről. Ez ugyanis elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy az írás elsajátítása nehézségek nélkül történjen, és örömteli tevékenység legyen.
Az írástanuláshoz nagyon fontos a megfelelő szintű finommozgások kialakulása. Ezért nagy gondolt kell fordítani a kézfej és az ujjak izmainak edzésére, az ujjmozgások összerendezésére. Ez történhet tornáztatással, vagy valamilyen kézműves tevékenység végeztetésével. Ezek mellett további fontos teendő a szem és a kéz összehangolt munkájának megteremtése.
Tornáztatás
A gyermekek körében igen kedveltek az "ujjtornák". Az ujjak tornáztatása során különböző gyakorlatokat végezhetnek:
1. Nyitogató
A gyermek ökölbe szorított kezének ujjait egyenként nyitogatjuk (nagyobb gyermekek önállóan nyithatják), s közben a mondókát mondjuk:
"Hüvelykujjam almafa, Mutatóujjam megrázta, Középső ujjam felszedte, Gyűrűs ujjam hazavitte, A kisujjam mind megette Megfájdult a hasa tőle." |
2.
Mutogató
A gyermekek kezükkel illetve ujjaikkal mutassák meg a mondókában elhangzó mozdulatokat:
"Ujjaimat mutogatom, közben vígan mondogatom: |
Emeljék fel a kezüket és mozgassák és mozgassák ujjaikat! |
Kifordítom, befordítom, Fölfordítom, lefordítom, |
Forgassák ki-be a tenyerüket! Forgassák föl-le a tenyerüket! |
Zongorázok, furulyázok, | Utánozzák a zongorázás, furulyázás mozdulatait! |
Erősebb lett a kezem, A tornát befejezem." |
Tárják szét kezeiket! |
3.
Mozgató
Különböző mozdulatokat kell végezniük a gyerekeknek. Itt már az ügyességnek és a gyorsaságnak is fontos szerep jut:
Kő, papír, olló: Három jelet kell megjegyezni ehhez a játékhoz. Kő: ökölbe szorított kéz, papír: kinyújtott tenyér, olló: mutató és középső ujj szétnyitva. A két játékos egyszerre mondja: "kő, papír, olló!", s a végén az egyik jelet mutatják. Ha egyforma jelet mutatnak, az döntetlen. Ha két különbözőt, akkor az nyer, amelyik az erősebb. (A papír erősebb, mint a kő, mert bele lehet csomagolni a papírba a követ. A kő viszont erősebb az ollónál, mert a kő kicsorbítja az élét. Az olló erősebb, mint a papír, mert el tudja vágni azt.)
Vörös pecsenye: Üljenek egészen közel egymáshoz gyermekével. Egyikük tartsa mindkét tenyerét fölfelé maga előtt. A másikuk tenyérrel lefelé (kb. 3-4 cm-re) a másik keze fölé helyezze a sajátját. Az alsó játékos igyekezzen egy hirtelen mozdulattal a felső kezek valamelyikét meglegyinteni. Ha sikerül az ütés, cseréljenek, ha nem, maradjanak ugyanígy.
Kézműves tevékenység
Valamennyi kézműves tevékenység kitűnően tornáztatja gyermeke kézizomzatát. Mindenki kedvére kiválaszthatja a hozzá legközelebb álló kézműves tevékenységet - lehet ez festés, gyurmázás, gyöngyfűzés, nyírás, tépés, és sorolhatnám még az újabbnál újabb kreatív játékokat. Az ország szinte valamennyi pontján megtalálhatók a különféle kreatív boltok (az Interneten is elérhetők), ahol kedvükre választhatnak a sokféle lehetőség közül. A kézizomzat fejlesztésén túl az esztétikai érzék és a kreativitás is fejlődik a játékok során, a maradandó alkotások pedig a lakás különböző díszeivé válhatnak.
A kézizomzat fejlesztése a mindennapi tevékenységek során
Milyen gyakran fordul elő Önnel, hogy a rohanás, késés miatt Ön öltözteti fel gyermekét? Pedig a gombolás, cipőfűzés, cipzár föl-le húzása, a masnikötés mind-mind fejleszti gyermeke kézizomzatát. Nagyon fontos tehát, hogy gyermeke önállóan végezze ezeket a tevékenységeket, még akkor is, ha eleinte kicsit hosszabb időt igényel. Higgye el, ez a kis várakozás igazán meghozza gyümölcsét!
Hogyan fejleszti a Varázsbetű a kézügyességet?
Valamennyi számítógépes tevékenység jótékony hatással van a szem és kéz összehangolt mozgásának a kialakítására. Hiszen miközben a képernyőre néz gyermeke, kezével úgy irányítja az egeret vagy a billentyűzetet, hogy arra rá sem pillant.
A Dobozoló elnevezésű játék tanítványaim egyik nagy kedvence. Irányítása nagyon egyszerű. Az üveg először a felső futószalagon érkezik, majd átkerül az alsóra. Amikor az alsó szalagon a megfelelő doboz fölé ér, a billentyűzet lefelé mutató nyila megnyomásával dobhatják be a dobozba. Ha az üveget rossz dobozba teszik, vagy ha leesik a szalag végén, akkor összetörik, és egy életet elveszítenek. A játék kezdetén öt életük van, ezt a képernyő bal alsó sarkában sorakozó öt befőttesüveg jelképezi. 500 pontonként kap a játékos egy bónusz életet. A játék folyamatosan gyorsul, tehát egyre nehezebbé válik. A játék beállításai a Fájl menü Beállítások pontjából érhetőek el. Három játéktípusból lehet választani: betűk azonosítása, betűcsoportok azonosítása, kép és szó azonosítása. Így a különböző életkorú gyermekek kiválaszthatják a számukra legnagyobb kihívást jelentő feladattípust. Valamennyi játékfajta esetén meg lehet határozni a játék kezdő fokozatát, tehát azt a sebességet, mellyel kezdetben érkeznek az üvegek.
Játékötletek otthonra
A rajzolós versikéket nagyon szeretik a gyerekek. A versike mondása közben, a vonalakat rajzolgatva észrevétlenül elkészül a szép kis rajzocska. Eközben a mozgás és a beszéd is összhangba kerül, ami elengedhetetlenül fontos a tanuláshoz (pl. korongok számolásánál nagyon fontos, hogy egy korongra egy számot mondjon).
A rajzolás menete: A számok jelzik, milyen sorrendben kell megrajzolni az egyes részeket.
Íme két kis versike:
A macska
- Ugribugri
- tarka
- macska,
- itt a
- füle,
- ott a
- bajsza.
- Domborodó hasikája
- rajta
- a négy
- lábacs-
- kája.
A kiskakas
- Rajzoltam
- egy
- kiskakast,
- tarka
- tol-
- last,
- tarajast.
- Csőre van és
- lába
- kettő,
- készen
- van a
- kis éb-
- resztő.
Tartalmas együttlétet, jó rajzolást kívánok az egész családnak!
Üdvözlettel:
Dudáné Driszkó Adrienn