Segítenek, vagy ártanak?
Ön is meglepődik azt látva, hogy gyermeke jobban kezeli az egeret, mint Ön? Pedig nincs ebben semmi meglepő! Bizony, hozzá kell szoknia, hogy a modern tömegkommunikációs eszközök a gyermekkor szerves részei, s ezt felhasználva segíthet gyermeke tanulási nehézségén.
Internet a családban
Napjainkban már sokféle szakirodalom létezik, amely a tanulási nehézségekkel foglalkozik. Azonban mindig kerülnek előtérbe olyan területek, amelyről még keveset tudunk, újabb és újabb kutatási eredmények látnak napvilágot. Ezekhez az információkhoz a leggyorsabban az Internet segítségével juthatunk.
A világhálón keresztül megismerkedhet olyan szülőkkel, akiknek hasonló nehézségekkel kell szembenéznie, mint Önnek. Praktikus segítséget kaphat másoktól, szakemberektől kérhet tanácsot, mégpedig akkor, amikor Önnek a legmegfelelőbb - akár hajnali 2 órakor.
De mégsem ezek a dolgok az Internet legfőbb erényei egy diszlexiás gyermek szülőjének, hanem az, hogy csemetéje minden felszólítás nélkül gyakorolja az olvasást. Gondoljon csak bele! Ahhoz, hogy egy weboldalra elnavigáljon, gyermekének be kell írnia a weboldal nevét - ezzel máris gyakorolja a helyesírást. Majd, hogy az oldalon tájékozódni tudjon, olvasnia kell, majd az olvasottakat meg is kell értenie - hiszen csak így találja meg az általa kitűzött célt.
A legfontosabb azonban az, hogy a diszlexiás, diszgráfiás gyermekek számára a Közoktatási Törvény biztosítja a számítógép-használatot - azaz, ha értékelhetetlen gyermeke írása, akkor joga van számítógéppel megírni a dolgozatokat, használva a szövegszerkesztő segítségét. Így akár egyetemi diplomához is juthat tanulási nehézséggel küzdő gyermeke.
Az Internet veszélyei
Ez alatt a néhány esztendő alatt - mely alatt az Internet meghódította a világot - már Ön is meggyőződhetett arról, hogy egy olyan kapu nyílt a világra, melyen válogatás nélkül áramlik az információ. Tehát gyermeke nemcsak az őt fejlesztő és okosító tartalmakat töltheti le, hanem sajnos könnyen odatévedhet olyan weboldalakra is, amelyek súlyos károkat okozhatnak gyermeki lelkében. Mit tehet ezek ellen? A legfontosabb, hogy ne söpörje a szőnyeg alá a problémát, ne gondolja azt, hogy ez a veszély Önt biztosan nem fenyegeti. Beszéljen gyermekével az Internet veszélyeiről. Mondja el neki, hogy vannak emberek, akik a láthatatlanság mögé bújva sokszor olyan dolgokat állítanak magukról, ami nem teljesen igaz. Ha a chatszobában beszélgetve sértő, bántó dolgokat olvas, egyszerűen csak lépjen ki onnan, hiszen az irányítás az ő kezében van.
Egyébként léteznek olyan "szűrőprogramok", amelyek a szülők megnyugtatására készültek. Ezek ugyanis megszűrik az Internet állományait és csak olyan oldalakat engednek letölteni, amelyeket előzőleg már felnőttek ellenőriztek.
Nem győzöm hangsúlyozni a gyermekkel való beszélgetés fontosságát. Feltétlenül szakítson időt arra, hogy gyermekével beszélgessen arról, mit is nézett, miket talált a "hálón", s az hogyan tetszett neki. Így biztosan nem fog gyermeke "kicsúszni" az Ön kezei közül. Mutasson neki érdekes weboldalakat, ahonnan az érdeklődésének megfelelő tartalmakat ismerhet meg, ahonnan a tanulásához szükséges segédanyagokat találhat.
A televízió
A "Varázsdoboz" negatív hatásairól már biztosan Ön is sokat olvasott. Arról, hogy egy gyermek minél több időt tölt el tévénézéssel, annál agresszívabbá válik. Arról azonban már kevesebbet beszélnek, hogy a szinkronizált filmeknek köszönhetően nőtt a beszédészlelési, beszédmegértési problémával küzdő gyermekek száma. Hogy mi köze van a szinkronizált filmnek a beszédészleléshez? Nagyon fontos, főleg a beszédtanulás fázisában (óvodáskorban), hogy a gyermek ne csak hallja a szavakat, hanem lássa is az ajakmozgást. A szinkronizált filmeknél pedig a gyermek által hallott szó és a színész ajakmozgása egyáltalán nincs összhangban. Ez összezavarhatja a gyermeket, és súlyosbíthatja beszédészlelési zavarát. Ezért fontosnak tartom, hogy ezeknél a gyermekeknél fokozottabban "szűrjék meg" a tévéműsorokat - ne nézzen szinkronizált filmeket gyermeke. Nagyon jó magyar mesefilmek vannak, melyek akár az Interneten, akár DVD-ken elérhetőek.
Később, ha már gyermeke megtanult olvasni, a filmeket nézzék eredeti hanggal, magyar felirattal. Ennek két előnye is van: az egyik, hogy gyermeke tudtán kívül gyakorolja az olvasást, hiszen, ha olyan filmet néznek, ami érdekli gyermekét (pl. Harry Potter), egyáltalán nem lesz teher számára az olvasás. A másik pozitívuma az eredeti nyelven nézett filmnek az, hogy gyermeke "ingyen nyelvórán" vesz részt, amely ráadásul igen hatékony. Anyanyelven beszélő színészek tökéletesen ejtik ki a számunkra idegen nyelvű szavakat. Gyermeke hallja a helyes kiejtést, hozzá pedig olvassa a magyar jelentést - ezáltal észrevétlenül gyarapodik szókincse.
Hogyan segíthet Önnek a Varázsbetű?
A Varázsbetű Programcsalád egyesíti a fentebb már felsorolt pozitívumokat. A számítógép "varázsának" köszönhetően a gyermekek szívesen ülnek le "játszani" a feladatokkal. Ezek a játékok azonban kemény munkát igényelnek tőle, amit ennek a varázslatnak köszönhetően Ő egyáltalán nem vesz észre, szórakozva gyakorolja az olvasást, a helyesírást, tréningezi memóriáját, vagy akár fejleszti számolási készségét.
Szerencsére a Programcsalád - a Beállításoknak köszönhetően - széles életkori skálán alkalmazható. A játékok olyannyira leegyszerűsíthetők, hogy már 3 éves kortól (vagy még korábban) lehetővé teszi a vele való foglalatoskodást. Természetesen mértékkel. Később pedig fokozatosan nehezíthetők, oly mértékig, hogy bizony egy-egy feladat még Önnek is feladhatja a leckét.
Az Angol nyelvi kiegészítő csomagnak köszönhetően a Varázsbetű a nyelvtanulás hatékony segítője is lehet. Jó néhány feladat megoldható angol változatban is, ezzel segítve a diszlexiások számára amúgy is rendkívül nehéz nyelvtanulást.
Játékötlet otthonra
Ma egy mozgásos játékot ajánlok Önnek. A sok ülés után igazi felüdülést jelenthet a DOBOZJÁRÁS.
A játékot már 4 éves kortól lehet játszani 1-20 játékossal. Csupán 3 nagy üres festékesdobozra van szükségük. (Ha versenyezni akarnak, akkor versenyzőnként kell a 3-3 festékesdoboz!)
A játék menete: Helyezzen három festékesdobozt egymástól kis távolságra, a földre. Egy gyermek álljon rá két dobozra úgy, hogy a doboz közepére lépjen, így biztosan tud egyensúlyozni. Óvatosan hajoljon le a harmadik dobozért és azt helyezze az egyik lába elé. Majd egyenesedjen fel, s lépjen rá a most odahelyezett dobozra. Ezután újra hajoljon le, s az üresen maradt dobozt tegye a másik lába elé. Így kell haladni lépésről lépésre. A célnál lépjen le a dobozról, s adja át a dobozokat a társának.
Versenyezhetnek is - az győz, aki előbb beér a célba.
Fontos, hogy olyan dobozt válasszanak, amelyet a gyermekek jól meg tudnak fogni - ezért jók a festékes dobozok, mert azoknak belső peremük van. A dobozokat kis távolságra helyezzék a lábuk elé, mert a nagy távolságot átlépni nem könnyű, ezt csak a nagyobbak tudják megcsinálni. Mindig pontosan a láb elé kell tenni a dobozt, hogy egyenes vonalban lehessen haladni.
Vidám egyensúlyozást, felhőtlen együttlétet kívánok!
Üdvözlettel:
Dudáné Driszkó Adrienn