„Új” fogalomhasználat

·        megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra visszavezethető/

·        vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő gyermek, tanuló

 

Rehabilitációs foglalkozás Kt. 52. § (6) bek.

Fejlesztőfoglalkoztatás Kt. 30. § (7) bek.

Kt. 121. § (1) bek. 29. pont a) pont, Kt. 121. § (1) bek. 29. pont b) pont

 

Iskolai szempontból meghatározó


A diagnosztikában

• Érzékszervek épsége / Orvosi és más szakmák

• Mozgás korlátozottsága /Orvosi és más szakmák

• Általános mentális képességek (IQ, de hogyan mérve?)/  Pszichológia, gyógypedagógia és más szakmák

• Kognitív profil / Pszichológia és más szakmák

• Magatartásszabályozás / Pszichológia és más szakmák Oktathatóság, nevelhetőség /Pedagógia és gyógypedagógia 


Az ellátásban és az oktatásban

SNI-a – rehabilitáció, fejlesztés /gyógyped. és szükség esetén más szakma

SNI-bfejlesztés /ped, gyógyped. és szükség esetén más szakma

(Feltéve, ha vannak olyan szakemberek, akik az organikus/nem organikus dichotómia szerint megbízhatóan diagnosztizálnak (kérdés milyen eszközzel?)


A jelen


·        Komplex, a fejlődési zavar és atipikus fejlődés (SNI-a, SNI-b) vizsgálatára alkalmas, standardizált eljárásokat alkalmazó   diagnosztikai rendszer : NINCS, egységes protokoll: NINCS

·        Képzés, továbbképzés, feladatellátás (törvényi szabályozás nem teljes): ÁTFEDŐ, ESETLEGES és NEM TELJES

·        Szakmai kompetenciaterületek (pedagógus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus, speciálisan képzett pszichológus, szakorvos): ÁTFEDŐ, NEM EGYÉRTELMŰEN SZABÁLYOZOTT

·        Valódi minőségbiztosítás, szakmai ellenőrzési rendszer: NINCS

 

CÉL: Egységes, ellenőrizhető, szakmailag megalapozott és finanszírozható SNI-ellátó rendszer létrehozása


Feladatterületek:


Ellátó szakmák: a szükségletazonosítás komplex szakmai programja és egységes
 protokollja

• Komplex diagnosztikai rendszer (nem azonos a pedagógiaival)

• Képzés, továbbképzés, feladatellátás (törvényi szabályozás nem teljes)

• Szakmai kompetenciaterületek (pedagógus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus,

iskolapszichológus, speciálisan képzett pszichológus, szakorvos)

• Minőségbiztosítás, szakmai ellenőrzési rendszer


Ellátó rendszerek: a szakmai feladatok transzparens intézményrendszerének
működtetése

    • Önkormányzati és állami feladatok harmonizációja

• Az ellátás szintjeinek egységes, követhető működése

• Az ellátás szakmai kompetenciaterületeinek (oktatási, egészségügyi, szociális) egyeztetése

• Az SNI-vel kapcsolatos tevékenységek régiók szerinti összehangolása

 

Javaslat

• Tervező team létrehozása a középtávú feladatok súlyozására

• Közép- és hosszútávú terv kialakítása

• Feladatmegosztás a tervezésben

– Diagnosztika (komplex), szűrés, protokoll – SÜRGŐS!

– Rehabilitáció és fejlesztés

– Intézményrendszer – a decentralizált működés áttekintése

– Finanszírozási utak átalakítása - - SÜRGŐS

– Szakmai ellenőrzés, minőségbiztosítás - SÜRGŐS!

– Szakmai centralizáció területeinek (pl. információs rendszer, szakmai ellenőrzés, stb.) kiemelése

– Komplex diagnosztika és fejlesztés összehangolása, utóbbiak hatásvizsgálata

  

(Forrás: Csépe Valéria MTA lev. tagja)


Dokumentumok

dokumentumokDokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!

Témakörök

temakorokA honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.

Segítségnyújtás

segitsegHa kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!

Fórum

forumfórum az a hely, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Mindenkit várunk oda, akinek kérdése van vagy segítséget szeretne nyújtani másoknak.