„Új” fogalomhasználat
· megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra visszavezethető/
· vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő gyermek, tanuló
Rehabilitációs foglalkozás Kt. 52. § (6) bek.
Fejlesztőfoglalkoztatás Kt. 30. § (7) bek.
Kt. 121. § (1) bek. 29. pont a) pont, Kt. 121. § (1) bek. 29. pont b) pont
Iskolai szempontból meghatározó
– A diagnosztikában
• Érzékszervek épsége / Orvosi és más szakmák
• Mozgás korlátozottsága /Orvosi és más szakmák
• Általános mentális képességek (IQ, de hogyan mérve?)/ Pszichológia, gyógypedagógia és más szakmák
• Kognitív profil / Pszichológia és más szakmák
• Magatartásszabályozás / Pszichológia és más szakmák Oktathatóság, nevelhetőség /Pedagógia és gyógypedagógia
– Az ellátásban és az oktatásban
• SNI-a – rehabilitáció, fejlesztés /gyógyped. és szükség esetén más szakma
• SNI-b – fejlesztés /ped, gyógyped. és szükség esetén más szakma
(Feltéve, ha vannak olyan szakemberek, akik az organikus/nem organikus dichotómia szerint megbízhatóan diagnosztizálnak (kérdés milyen eszközzel?)
A jelen
· Komplex, a fejlődési zavar és atipikus fejlődés (SNI-a, SNI-b) vizsgálatára alkalmas, standardizált eljárásokat alkalmazó diagnosztikai rendszer : NINCS, egységes protokoll: NINCS
· Képzés, továbbképzés, feladatellátás (törvényi szabályozás nem teljes): ÁTFEDŐ, ESETLEGES és NEM TELJES
· Szakmai kompetenciaterületek (pedagógus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus, speciálisan képzett pszichológus, szakorvos): ÁTFEDŐ, NEM EGYÉRTELMŰEN SZABÁLYOZOTT
· Valódi minőségbiztosítás, szakmai ellenőrzési rendszer: NINCS
CÉL: Egységes, ellenőrizhető, szakmailag megalapozott és finanszírozható SNI-ellátó rendszer létrehozása
Feladatterületek:
– Ellátó szakmák: a szükségletazonosítás komplex szakmai programja és egységes protokollja
• Komplex diagnosztikai rendszer (nem azonos a pedagógiaival)
• Képzés, továbbképzés, feladatellátás (törvényi szabályozás nem teljes)
• Szakmai kompetenciaterületek (pedagógus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus,
iskolapszichológus, speciálisan képzett pszichológus, szakorvos)
• Minőségbiztosítás, szakmai ellenőrzési rendszer
– Ellátó rendszerek: a szakmai feladatok transzparens intézményrendszerének működtetése
• Önkormányzati és állami feladatok harmonizációja
• Az ellátás szintjeinek egységes, követhető működése
• Az ellátás szakmai kompetenciaterületeinek (oktatási, egészségügyi, szociális) egyeztetése
• Az SNI-vel kapcsolatos tevékenységek régiók szerinti összehangolása
Javaslat
• Tervező team létrehozása a középtávú feladatok súlyozására
• Közép- és hosszútávú terv kialakítása
• Feladatmegosztás a tervezésben
– Diagnosztika (komplex), szűrés, protokoll – SÜRGŐS!
– Rehabilitáció és fejlesztés
– Intézményrendszer – a decentralizált működés áttekintése
– Finanszírozási utak átalakítása - - SÜRGŐS
– Szakmai ellenőrzés, minőségbiztosítás - SÜRGŐS!
– Szakmai centralizáció területeinek (pl. információs rendszer, szakmai ellenőrzés, stb.) kiemelése
– Komplex diagnosztika és fejlesztés összehangolása, utóbbiak hatásvizsgálata
(Forrás: Csépe Valéria MTA lev. tagja)