Körülvesznek bennünket környezetünk zajai. Álljunk meg egy pillanatra, és hallgatózzunk! Ugye mennyi mindent hallunk a szűkebb és a tágabb környezetünkből egyaránt? Egy kis odafigyelés az állatok, járművek, tárgyak, a testünk, az emberek hangjaira, és máris fejlődik, finomodik a hallási érzékelésünk.
Gyermekjátékok, melyek fejlesztik a hallást
Koszorú c. dalos játék: A gyermekek körben állnak, valaki a kör közepén guggol, kezével eltakarja a szemét. Az ismert gyermekdalt éneklik:
"Koszorú, koszorú, mért vagy olyan szomorú?
Azért vagyok szomorú, mert a nevem koszorú."
Egyik gyermek a guggoló háta mögé áll, és kopogtat a hátán:
"Kip-kop, kopogok,
találd ki, hogy ki vagyok!"
Lopakodás: A gyermekek körben ülnek, egyikük bekötött szemmel középen ül. Ha a játékvezető egyikükre rámutat, az nagyon óvatosan középre lopakodik. A hunyó igyekszik megállapítani, hogy merről közelítik meg, és arra mutat, amerre a társát hiszi. Ha eltalálja, helyet cserélnek, ha nem, akkor ő marad középen.
Hol szól a csengő? Három gyermeknek kendővel kössük be a szemét és vigyük őket a szoba különböző pontjára. Mindegyiket forgassuk meg jól, hogy ne tudjon tájékozódni. Valahol a szobában megszólaltatunk egy csengőt. A bekötött szemű gyermekeknek oda kell menniük, ahol a csengő szól. Aki először ér oda, az a győztes. A csengő lehetőleg a három gyermektől azonos távolságban szóljon.
Állathang-utánzók
Vau-vau kutyus: Bekötjük az egyik gyermek szemét. Ő áll a kör közepére, ő lesz a gazdi. A többiek körben állnak, ők lesznek a kutyusok. A gazdi háromszor megfordul a tengelye körül, s amikor megáll, rámutat valakire, és azt mondja: "Ugass kutyus, vau-vau!" Akire rámutatott, annak ugatni kell, a gazdinak pedig ki kell találnia, ki a kutyus. Ha téved, helyet cserél a kutyussal. Ha felismeri, maradhat a kör közepén, vagy fordítva. Más állathanggal is játszhatjuk.
Kismadárka: A gyermekek félkörben helyezkednek el, néhány lépéssel előttük nekik háttal ül az egyik gyermek. Mikor ez a gyermek azt mondja: "Kismadárka adj egy hangot!" akkor a játékvezető rámutat valakire, akinek hangosan kukorékolnia kell. A kérdezőnek ki kell találnia, hogy melyik gyermek szólt. Nehezíthetjük a játékot, hogy más madárhangot ad ki vagy elváltoztatja a hangját. Ha eltalálta, helyet cserélnek. Csak akkor játszhatjuk, ha a gyermekek jól ismerik, és meg tudják különböztetni egymás hangját.
Kutya kergeti a cicát: Minden gyermek választ magának egy olyan állatot, amelyiknek ismeri a hangját. Egymás között is megbeszélik.
Kutya kezdi: "A kutya kergeti a cicát, vau-vau." A cicának folytatni kell, átveszi a szót: "A cica kergeti a kecskét, miau, miau." Most már a kecskének kell folytatnia. Többször is sorra kerülhetnek egymás után.
Állatkertben: Mindenki kiválaszt egy-egy állatkerti állatot, melyet hanggal, mozgással megszemélyesít. A többieknek ki kell találniuk, melyik állatra gondoltak.
Játék a beszédhangokkal, szavakkal
Névsorolvasás: Minden gyermek megkapja egy hang hívóképét (Pl. sz - kígyó, z - méhecske, c - cica, s - vonat, zs - repülő, cs - csöpögő csap, r - motor) Egy gyermek szólítja őket a hangokkal. Ha 's' hangot ejt, kijön a vonat, Ha 'sz' hangot ejt, kijön a kígyó stb.
Hangfelismerés szavakban: A kosárban tárgyak vannak, mindegyik nevében megtalálható pl. a kígyó hang. A gyermek a kendő alá nyúl, és megpróbálja kitalálni, milyen tárgyat fogott meg, utána megkeresi a 'sz' hangot a nevében. Ha az elején hallja a 'sz' hangot, akkor a játékmozdonyba teszi a tárgyat, ha a végén, akkor az utolsó kocsiba, ha benne van a szóban, akkor a középső kocsiba.
Játék a szavakkal: A játék lényege, hogy a hallott szavak képét kell a kisgyermeknek megmutatnia. A nagyobb gyermekeknél a szavakat egymáshoz hasonló, kis eltérésű képzési sajátosságokkal rendelkező hangokból kell összeállítani (pl. papa-baba, pap-bab, kéz-kés)
Játék a nevekkel: A gyermekek körben ülnek. Két gyermek, pl. Gábor és Peti kezdi a játékot. Gábor megszólal, mintha telefonon hívná barátját: "Gábor hívja Petit." Ekkor Peti azonnal a saját nevét mondja, és utána teszi egy másik gyermek nevét: "Peti hívja Terit." Most Teri folytatja. Mindenkire kerüljön sor többször is, senki ne maradjon ki. Próbáljuk minél gyorsabban.
A hallási memória fejlesztése
Állat-, virág-, gyümölcs stb. memória: Alkalmasak bármilyen főfogalom alá csoportosítható szavak. Egymás után mondják a körben ülők a szavakat úgy, hogy a következő mindig mondja az előtte elhangzottakat, majd hozzátesz egy újabbat. Aki ront, vagy nem tudja folytatni a sort, kiesik.
Kirándulni megyünk: Mi kerüljön a hátizsákba? Itt is fokozatosan növekedik az elemek száma: pl. zsemle, zsebkendő, sajt, üdítő stb.
Elmentem a boltba: A játékot kezdő gyermek azt mondja: "Elmentem a boltba és vettem egy túrót." A következő gyermek: "Elmentem a boltba, vettem egy túrót, és egy tejfölt."A következő mindig ismétli, amit az előzőek mondtak, és mond hozzá egy új élelmiszernevet.
Betűk, számok sorrendje: Az elhangzás után kell kirakni betű-, illetve számkártyákkal. Fokozatosan emeljük az elemszámot, hárommal indítsuk, aztán ameddig tudja a gyermek.
Versek tanítása: Tanítsunk a gyerekeknek növekvő hosszúságú és nehézségű mondókákat, verseket!
A Varázsbetű, mint játék
Természetesen a legnagyobb öröm, ha felnőtt és gyermek együtt tud játszani. Ha van idejük, segíthetnek gyermeküknek a hallási észlelés fejlesztésében programunk segítségével is. A gyermek hangos olvasását javíthatják, a szóanyag, a mondatok tollbamondásával pedig csiszolhatják helyesírását.
Ha gyermekük egyedül használja programunkat, akkor a Varázsbetű nagy segítséget jelenthet gyermekük számára az értelmes, hasznos játéktevékenységben. A programcsalád legfiatalabb tagja, a Bábel a fogalmi gondolkodás fejlesztésének nagyszerű eszköze. Szókincsbővítésre, figyelem-, memóriafejlesztésre, helyesírás gyakorlásra egyaránt használható játékos gyakorlatokat tartalmaz. A program a játékosság eszközével tanítja az ismereteket a diszlexiás panaszokkal küzdő gyermekek számára éppúgy, mint az olvasás készségszintű elsajátítását célul tűző kisiskolásoknak.
Játékötlet
Szógyűjtés, a szókincs fejlesztésére is alkalmas.
Hol járunk, mit csinálunk? A játékvezető mond egy fogalmat, vagy főnevet: gyógyszertár, vasalás, az erdőben, a piacon stb. és a gyerekeknek olyan szavakat kell mondaniuk, amelyek kapcsolódnak ehhez a fogalomhoz. Gyorsan haladjunk, ne legyen gondolkodási idő!
Kisebb gyerekek (óvodásoknak is) fogalmai: iskolatáska, osztály, óvoda, orvosnál, kert, fürdőszoba, tévé, kirándulás, Duna - part, tűzoltó, fodrász, születésnap, Karácsony, állatkert, bevásárlás, könyvtárban stb.
Nagyobb gyerekeknek ajánlott: atomerőmű, kőkorszak, Északi - sark, űrutazás, Egyiptomi - birodalom, Hannibál, ünnepek, templom, bizonyítvány, zene, szabadidő, magány, társ, politika, család, gyermekkor - felnőttkor stb.