Gyermeke görcsösen fogja a ceruzát? Nehezen olvasható írása hemzseg a hibáktól? Ez esetben előfordulhat, hogy gyermeke diszgráfiás, azaz írás-és helyesírás zavara van.
Milyen képességek szükségesek az íráshoz?
Az írás - a többi tanulási képességhez hasonlóan - igen összetett folyamat. Kivitelezéséhez sok-sok apró dolog összehangolt munkájára van szükség. Melyek ezek a képességek? Az ujj- és kézmozgás megfelelő szintjének köszönhetően tudja gyermeke helyesen fogni a ceruzát, így kerülhetnek az egyes formák a papírra. A szem és kéz összehangolt munkájának eredményeként pedig éppen oda kerülnek az egyes jelek, ahová valók - nem lógnak ki sem a vonalközből, sem a négyzetből. Természetesen a jó hallási megkülönböztető-képesség is elengedhetetlen, hiszen nem mindegy, hogy a '4' vagy a '7' kerül a füzetbe diktálás után.
Ha ezen képességek közül egy (vagy akár több) nem megfelelően működik, akkor fejlesztésre van szükség. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy gyermekénél írás- helyesírás-zavar alakul ki.
Diszgráfiás a gyermekem?
Ha az íráshoz szükséges képességek sérültek, fejletlenek vagy netalán hiányoznak, akkor könnyen diszgráfia alakulhat ki.
A diszgráfiás gyermek írásképe rendezetlen. A betűk kilógnak a sorokból, egyik jobbra dől, a másik balra. Ráadásul a betűk formája sem szép kerek, hanem inkább szögletes, "szálkás". Előfordul, hogy a szavakat egészen közel írja egymáshoz, majdhogynem egybeérnek, egy másik sorban pedig óriási távolságot hagy két szó között. Képtelen egy írómozdulattal leírni egy szót, szinte betűnként felkapkodja a ceruzát - megszakítva ezzel a folytonosságot.
Gyakran tapasztalom, hogy ezek a gyerekek összekeverik az egymáshoz hasonló írású betűket: T -F, v-u, o-a stb.
Helyesírásuk csapnivaló. Nem érzik a rövid-hosszú hangzók közötti különbséget: megkettőzik pl. a 't'-t a tárgyragnál (könyvett), viszont ahol kellene (pl. múlt idő jelölése), ott nem teszik: ivott helyett 'ivot'-tat írnak. Képesek akár egy egész mondatot is egy szóként leírni, nem tudják betartani a szóhatárokat.
Tollbamondáskor lassabban dolgoznak, mint társaik. Nekik ugyanis nehézséget jelent a hallott hangot "betűre" fordítani - lassan jut eszébe a leírandó betű formája.
A diszgráfia okai
Ha gyermeke nem tudja a betűket a vonalrendszerbe beírni, mert azok állandóan "kicsúsznak" belőle, vagy nem találja a "vastag" vonalat, akkor érdemes először a látását megvizsgáltatni. Egy egyszerű szemészeti vizsgálattal megállapítható, hogy gyermekének minden rendben van-e a látásával. Ha nincs gond vele, akkor elképzelhető, hogy a térbeli tájékozódási képessége nem az életkorának megfelelő szintű - ezen fejlesztőpedagógus tud segíteni.
Előfordul, hogy gyermeke görcsös igyekezettel próbálja alakítani a betűket, mégsem sikerül neki. Egészen egyszerűen gyenge a kézügyessége. Ebben az esetben színezzenek sokat, gyurmázzanak, fessenek, nyírjanak, ragasszanak, vagy fűzzenek gyöngyöt. Ezek a tevékenységek mind-mind a kézügyesség fejlesztését szolgálják.
A helyesírás gyengeségét okozhatja a nem megfelelő hallás. Ebben az esetben is első teendő a szakorvos felkeresése. Lehet, hogy egy megnagyobbodott orrmandula a ludas abban, hogy gyermeke nem hallja meg a különbséget 'fél' és a 'vél' között - ezért nem tudja helyesen leírni a diktált szót. Ha nincs fül-orr-gégészeti elváltozás, tehát ép hallószervekkel rendelkezik, mégis gyenge a helyesírása, akkor lehet, hogy beszédészlelési problémával küzd gyermeke. Ez esetben kérje a logopédus segítségét. A gyenge ritmusérzék nehezíti a rövid és hosszú hangok megkülönböztetését.
Varázsbetű - alapszükséglet a diszgráfiások terápiájában
Lehet, hogy túlzásnak érzi ezt a kijelentésemet, de gondolkodjon el rajta! Hosszas terápiával lehet javítani a diszgráfián, de teljesen meggyógyítani nem lehet. Viszont van egy nagyszerű segítség: a számítógép! Ennek használatát engedélyezik az iskolákban, egyetemeken, így egy diszgráfiás gyermek is érvényesülni tud a felsőoktatásban. Hiszen ekkor nem számít a rendezetlen íráskép, a helyesírási hibákat pedig a gépre telepített ellenőrző program kijavítja. Ahhoz azonban, hogy a számítógéppel ugyanolyan gyorsan tudjon írni, mint társai a tollal, rengeteget kell gyakorolnia. Ha ráadásul ez a gyakorlás a Programcsalád használatával történik, két legyet ütnek egy csapásra. Több játék alkalmas ugyanis a helyesírás javítására. A rövid-hosszú hangok megkülönböztetését, az egymáshoz hasonló hangok elkülönítését, a mondatok szavakra szétszedését számos játék segítségével gyakorolhatják.
Játékötlet otthonra
Kódfejtő játék - Titkosírás
Ebben a játékban az egyes betűket egymáshoz nagyon hasonló jelekkel helyettesítettük. Gyermekének az a feladata, hogy megfejtse a kódolt írást. A játékot innen töltheti le.
Malacka - gyurmázás
A diszgráfiás gyermekek kézügyességét gyurmázással is lehet fejleszteni.
Készítsenek otthon só-liszt gyurmát.
Íme a recept:
· 3 csésze liszt, 2 csésze só, 1 ¼ csésze langyos víz
Keverje össze a lisztet a sóval, majd hozzáöntve, a vizet gyúrja össze. Hagyja pihenni 15 percig. Ekkor újra gyúrja át. Ha túl lazának érzi, akkor rakjon még hozzá egy kis lisztet. Ha pedig túl száraznak, akkor vizes kézzel gyúrja át (ne öntsön hozzá vizet!)
Malacka készítése
1.) Vegyen ki egy kis adag gyurmát a tálból, tegye folpackra (vagy nylon zacskóba, hogy ne száradjon meg). A maradék gyurmához pedig tegyen piros temperát - így lesz rózsaszín.
2.) Készítsen golyókat - gömbölyítéssel ( rózsaszínből: 1 nagyot, 1 közepeset, 4 kisebbet ; fehérből: két kicsi golyót
3.) A legnagyobb golyó egyik oldalát kissé lapítsa el - ez lesz a malac teste
4.) A közepes méretű golyót illessze a testhez - ez lesz a feje
5.) Két kisméretű golyót lapítson el (kör formája legyen), majd illessze a fejre - ezek lesznek a fülek:
6.) Egy kisméretű golyót kissé ellapítva, majd két vonalkát belenyomva (fogpiszkálóval, számolópálcával) elkészítheti az orrát:
7.) Az utolsó rózsaszín golyócskából sodrással elkészíthetik a farkincát:
8.) A fehér golyócskákat illessze a malacka fejére és egy fekete filctollal rajzolja be a szemgolyót:
Eredményes kódfejtést, vidám "malackészítést" kívánok!
Legközelebb
A következő hírlevélben egy különleges nyelvi zavarról, annak okairól és fejlesztési lehetőségeiről olvashat.
Üdvözlettel:
Dudáné Driszkó Adrienn