Honnan tudhatja, hogy gyermeke valójában diszkalkuliás és nem csak egyszerűen lusta számolni?
A diszkalkulia megjelenési formái
A számolási zavar nem egységesen jelentkezik. Többféle megjelenési formája lehet.
Előfordulhat, hogy maga a sorban számolás okozza a nehézséget. Például nem tudja, hogy 29 után 30 következik, vagy a 40 előtt a 39 van. Ettől függetlenül azonban a matematikai logikai feladatok megoldásában jól teljesíthet. Például jól SUDOKU-zik.
A diszkalkuliának olyan formája is lehet, amikor a gyermek képtelen sorbarendezni az információkat, nem tudja a matematikai műveleteket sorban elvégezni.
Hogyan segíthet diszkalkuliás gyermekének?
Az első és legfontosabb dolog megkeresni azt a pontot, amelyet biztosan megértett gyermeke.
Például, ha második osztályban gondot okoz számára a tízesek összeadása, térjenek vissza az egyesekhez (10 + 30 helyett 1 + 3 ) és innen építkezzenek tovább.
Vagy ha gond van a négyes szorzótáblával, de a kettest tudja, akkor lépjenek vissza oda, majd pálcikákkal szemléltetve magyarázza el a négyes szorzótáblát.
Hogyan?
Első lépésként rakják ki a kettes szorzótáblát - kettesével rakják egymás mellé a pálcákat. Egyszer Ön, majd másodszor gyermeke. Aztán állapítsák meg, hogy 2+2=4, ezért gyermeke 2-2 köteg pálcikát húzzon össze egy csomóba. Az Ön kettes szorzótáblája maradjon eredeti állapotában. Így láthatja gyermeke az összefüggést a kettes és a négyes szorzótábla között. Rá fog jönni gyermeke, hogyha tudja a kettes szorzótáblát, akkor már tudja a négyest is - félig.
A közös nevező megkeresése is egyszerű, ha a következő módon próbálják:
Írják a nevezők (törtvonal alatti szám) alá az adott számhoz tartozó szorzótáblát (3-as alá a 3-ast szorzótáblát, a 4-es alá a négyest), így:
Majd keressék meg a számoszlopokban azt a számot, amelyik mindkettőben szerepel (ez a 12) - és karikázzák be, így:
Majd nézzék meg, hogy az egyes oszlopokban hányadik helyen áll a bekarikázott szám - azaz hányszor 3 egyenlő 12-vel? (pl. az első oszlopban a hármas szorzótáblánál a negyedik helyen áll - mert 3*4 az 12)
A számlálót (törtvonal feletti szám) ugyanannyival kell megszorozni, ahányadik helyen állt a 12 - ugyanannyival kell szorozni a számlálót, mint a nevezőt.
Így lesz:
A síkidomok kerületét, területét is könnyebb kiszámítani, ha otthon kartonból elkészítik őket, és például fonallal "körbekerítik".
Mit kell szem előtt tartania?
Nagyon fontos, hogy mindent próbáljon apró lépésekre bontani gyermekének - lehetőleg tárgyakkal szemléltetve. Tartsa szem előtt a következő gondolatot:
"Meséld el nekem - és el fogom felejteni.
Mutasd meg nekem - és emlékezni fogok rá.
Engedd, hogy megtegyem - és meg fogom jegyezni."
Számolási készség fejlesztése a Varázsbetű Programcsaláddal
A Varázsbetű Programcsalád 3 része is a számolási készség fejlesztését szolgálja. A "Számmemória", "Számország" és a "Számdominó" játékokat nemcsak diszkalkuliás gyermekeknek javaslom, hanem ügyes, tehetséges kis matematikusoknak is számolási képességük további gyorsítására.
Számmemória
A klasszikus memóriajáték számokkal játszható változata. Mint ahogy korábban megszokhatták, ez a játék is alkalmas arra, hogy valamennyi korosztály megtalálja maga számára a kihívást jelentő feladatot. Szabályozni lehet a számkört: a tízestől egészen a 300-as számkörig lehet bővíteni a gyakorlatokat. Meg lehet határozni a párokat: lehet számnak szám a párja ( pl. 16-nak a 16) - ez a legegyszerűbb fokozat. Kicsit nehezebb, amikor műveletet kell számmal párosítani: 4:4-nek 1 a párja. Legnehezebb, amikor műveletnek művelet a párja: 5+3-nak a 4+4.
Tetszés szerint választhatók a műveletek. Lehet gyakorolni összeadást, kivonást, szorzást, osztást külön-külön, de tetszés szerint variálhatóak a feladatok. S ha már mindenféle módon kipróbálták, s úgy érzik, kissé unalmassá vált, fokozzák az érdeklődést azzal, hogy csökkentik a várakozási időt. Ezzel késztetve minél gyorsabb számolásra gyermeküket. A játék további előnye, hogy a feladatlapok kinyomtathatók, így asztal mellett ülve a család is újraélheti a játék izgalmait.
Számország
A számolási alapkészséget kiválóan tréningezhetik ezzel a játékkal. Itt az ötöstől az ezres számkörig terjedően határozhatók meg az egyes feladattípusok. Valamennyi műveletvégzés (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) és a szöveges feladatok különböző típusai is gyakorolhatóak ezzel a játékkal. Szükség esetén grafikus segítséget is kérhetnek.
Számdominó
A hagyományos dominójáték elvén alapszik. Mindenki beállíthatja az Ő szintjének megfelelő nehézségi fokozatot, valamint a gyakorlásra váró művelettípust is. Kiválóan fejleszti a logikus gondolkodást is a matematikai képességeken túl.
Játékötlet otthonra
A logikus gondolkodás fejlesztéséhez a következő játékot ajánljuk Önnek. Játszhatják a hagyományos logikai készlettel, vagy az általunk elkészített programmal, melyet innen tölthet le.
A játék neve: Változtass!
Valamennyi síkidomnak négyféle tulajdonsága van:
Méret: kicsi vagy nagy?
Alak: kör, négyzet vagy háromszög?
Felület: sima vagy lyukas?
Szín: piros, kék, zöld vagy sárga?
A program egy síkidomot rak a sor elejére. Gyermekének az a feladata, hogy a keretben található elemekből kiválassza azt, amely csak egy tulajdonságban különbözik a megadott síkidomtól. Ezt illessze az adott elem mellé. Majd folytassa a megkezdett sort tovább úgy, hogy a következő elem mindig csak egy tulajdonságában különbözzön az előtte állótól.
Pl.:
"Gumizás"
Ez a játék a gyermekkoromat juttatja eszembe. Emlékszem, az volt a legnépszerűbb az osztályban, akinek volt egy nagy darab gumija. Ön is emlékszik rá? Tanítsuk meg erre a játékra gyermekeinket is!
Szükség van egy 2-3 méteres gumira.
Két ember a gumitartó (gyerek vagy felnőtt) egy pedig ugrál :
A gumit az első fokozaton a bokára kell helyezni és kezdődhet az ugrálás:
2.) két ugrás a jobb oldalon
3.) mindkét lábbal ráugrani a gumira
4.) terpesz
5.) összehúzás
6.) kilépés, szembefordulás a gumival
7.) átugrás
8.) fordulás, rálépés a gumira
9.) kiengedés, ráugrás a gumira
Ha hibátlanul sikerült végrehajtani a gyakorlatot, akkor tovább lehet lépni a következő fokozatra és ott is ugyanezt az ugróiskolát kell járni. És így folytatni végig a fokozatokon.
- fokozat: boka
- fokozat: lábszár
- fokozat: térd
- fokozat "alsó" comb
- fokozat: "felső" comb
- fokozat: csípő
Ha elrontja az ugrálást (beleakad a gumiba, vagy nem tud ráugrani a 3. pontnál), akkor csere következik - az egyik gumitartó emberrel. Ha újra rá kerül a sor, ott folytathatja, ahol előtte elrontotta. Tehát nem kell előről kezdenie.
Az a legügyesebb, aki a leghamarabb járja ki az összes fokozaton.
Köszönöm a segítséget a képeken szereplő tanítványaimnak, Barna Mónikának, Szabó Istvánnak és Rácz Attilának. (A fotók megjelentetésébe a szülők beleegyeztek.)
Legközelebb
A következő hírlevélben a diszgráfiáról olvashat.
Üdvözlettel:
Dudáné Driszkó Adrienn