Biztosan Ön is ismer olyan gyermeket, aki óvodában - látszólag - nagyon jól teljesített, az iskolában mégis rengeteg problémája adódott. Soha nem tudta, hogy hol is tartanak a könyvben, állandóan társait nézte, "leste", hogy mit is kell csinálni. Hogy mi lehet ennek az oka? Elképzelhető, hogy a nyelvi fejlődés sérülése áll a háttérben.
Mi is a beszéd?
A beszéd alapvetően két szinten megy végbe. Az alsóbb szintek felelősök például a hangsorok helyes felismeréséért - ez a beszédészlelés. A felsőbb szinteken már az információ-feldolgozás történik, azaz az elhangzott üzenet megértése. Ez a beszédmegértés területe.
Ha valamelyik szint megsérül, akkor az információ feldolgozása csak részleges módon vagy tévesen történik meg.
A beszéd megjelenésének késése
A gyermeki beszédfejlődés az 1-3 éves kor között igencsak tág határok között mozog. Vannak gyerekek, akik igen korán kezdenek el beszélni, ezzel szemben mások még óvodába lépéskor is csak 1-2 szót mondanak.
Mikorra kell megindulnia a beszédnek? Ezzel kapcsolatban a nyelvkutatóknak nincs egységes álláspontjuk. Van olyan szakember, aki 18 hónapos korban húzza meg a határvonalat, van, aki 3 éves korig nem tartja későnek a beszéd megindulását, de van, aki a kettő között, 2 éves kortól tekinti kórosnak, ha nem indul meg a beszédfejlődés. Egy dologban azonban egyetértenek: alaposan meg kell vizsgálni, miért is késik a beszéd kialakulása, azaz részletes vizsgálat után pontosan diagnosztizálni és megfelelő terápiában részesíteni a gyermeket.
Mi lehet a beszédkésés oka?
A részletes vizsgálatok kideríthetik, hogy miért is késik a kisgyermek beszéde. Lehet, hogy egyszerűen azért késik a beszéd, mert egy túl nagy orrmandula elzárja a fülkürtöt, emiatt a hallás nem tökéletes. Ebben az esetben természetesen a beszéd megjelenése is késhet. Ekkor egy műtéttel orvosolható a probléma, így a beszéd is fejlődésnek indulhat. Egy ingerszegény, elhanyagolt környezetben élő kisgyermek beszéde sem fejlődhet optimálisan. Ha ezen okok miatt késik a beszéd, egyszerű megkésett beszédfejlődésről beszélhetünk, és hamar elérhető az életkornak megfelelő beszédfejlettségi szint.
Ha egy lassúbb agyi értés, születés előtti, közbeni vagy az utáni sérülés következtében késik a beszéd, akkor akadályozott beszédfejlődésről, fejlődési diszfáziáról van szó. Ebben az esetben a terápia összetettebb, több fejlesztési síkon zajlik.
Alaposabb vizsgálatok kiderítették, hogy van a beszédfejlődési késést mutató gyermekeknek egy olyan csoportja, amelynél nem találtak idegrendszeri eltérést, az intelligencia átlagos, vagy magas, ép a hallás, épek a beszédszervek, normálisak a társas kapcsolatok, mégis jelentős a nyelvi elmaradás. Ezt SLI-nak (Specific Language Impairment) nevezik, magyarra fordítva speciális nyelvi sérülést jelent. Azaz minden normálisan működik, az anyanyelv elsajátítása mégis problémát jelent számukra. Az USA-ban végzett vizsgálatok alapján az iskolások 7%-a ezzel a nehézséggel küzd. Számukra gondot jelent a nyelvtani szabályok kiszűrése az élő beszédből, így nem is tudják ezeket alkalmazni. Ezért minden egyes képzett alakot egyesével meg kell tanulniuk és ez bizony nem könnyű feladat.
Üdvözlettel:
Dudáné Driszkó Adrienn