3. AJÁNLÁSOK

A következő ajánlások azon az elven alapulnak, hogy a támogatásra szoruló gyermekeknek és családoknak joga van a korai fejlesztéshez. Az előző fejezetekben bemutatott elemzési eredményeket tekintetbe véve számos releváns gondolat került felszínre, melyeknek megfelelő gyakorlati alkalmazása igen fontos. A következő ajánlások célja, hogy tudatosítsák a szakértőkben a gyakorlati alkalmazás megfelelő stratégiáit, és segítsék őket a korlátok leküzdésében – ez a családok és a gyermekek érdeke. Ezeket az ajánlásokat a projekt találkozóin zajló szakmai eszmecsere alapján dolgozták ki, és bár elsősorban a korai fejlesztésben dolgozó vagy dolgozni szándékozó szakemberek számára készültek, a politikai döntéshozók figyelmére is igényt tartanak.

A következőkben a második fejezetben említett fő jellegzetességeket találhatjuk, valamint ajánlásokat, melyek ezek sikeres gyakorlati megvalósítását célozzák.

3.1 Elérhetőség

Annak biztosítására, hogy a korai fejlesztés minden rászoruló család és gyermek számára elérhető legyen, a következő ajánlásokat tették.

A korai fejlesztéssel kapcsolatos politikai intézkedések:

politikai döntéseknek kell garantálniuk a rászoruló családok és gyermekek korai fejlesztéshez való jogát helyi, területi és országos szinten egyaránt. A korai fejlesztés politikájának, a fejlesztés minőségének és az értékelés kritériumainak definiálásával elő kell segítenie a szakértők és a családok közös munkáját. Az egyes országok helyzetét tekintve három témakör kíván különös figyelmet:

  1. a családoknak és a szakértőknek olyan politikai intézkedésekre van szükségük, melyeket a gyakorlati alkalmazás stratégiái, a célok, eszközök és eredmények tekintetében gondosan koordinálnak;
  2. a politikai intézkedéseknek támogatniuk és biztosítaniuk kell a kapcsolódó oktatásügyi, szociális és egészségügyi szervezetek koordinációját. Kerülni kell az egymást átfedő vagy egymásnak ellentmondó intézkedéseket;
  3. a politikai döntések vonatkozhatnak a területi és országos korai fejlesztést támogató központok kialakítására, melyek összekapcsolják a fejlesztés politikai, szakmai és felhasználói (családi) szintjeit. 

Az információ elérhetősége: ahol szükséges helyi, területi és országos szinten is kiterjedt, világos és pontos információt kell nyújtani a korai fejlesztés keretein belül elérhető ellátásról/szolgáltatásokról mind a családok, mind pedig a szakértők számára. Különösen figyelni kell a pontos és érthető nyelv használatára. Eltérő kulturális háttérrel rendelkező családok esetén az általuk preferált nyelvet kell használni, így számukra is biztosítható a releváns információk elérhetősége és érthetősége.

A célcsoportok egyértelmű meghatározása: a politikai döntéshozók csoportja határozza meg a korai fejlesztés kritériumait, de a szakértők tanácsadói szerepe semmiképpen sem elhanyagolható. A korai fejlesztési központoknak, az ellátásnak, a csoportoknak és a szakértőknek a meghatározott célcsoportokra kell koncentrálniuk a tevékenységüket, mégpedig a helyi, területi és/vagy országos szinten meghatározott prioritásokkal összhangban. A szintek közötti ellentmondások torzulást okozhatnak, aminek következményeképpen a gyermekek és a családok esetleg nem jutnak támogatáshoz vagy nem érik el a megfelelő forrásokat.

3.2 Közelség
 
3 A közelség szó jelentése kettős jelentéssel bír ebben a dokumentumban: közel egy helyhez, illetve közel valakihez.
A korai fejlesztési ellátás és szolgáltatások földrajzi elérhetőségének és családközpontúságának biztosításához a következő tényezőket kell számításba venni:

A szolgáltatások/ellátás decentralizációja: A korai fejlesztést biztosító szolgáltatásoknak és/vagy ellátásnak a lehető legközelebb kell kerülnie a családokhoz, hogy:

A gyermekek és a családok igényeinek kielégítése: a szolgáltató és ellátó szervezeteknek minden erőfeszítést meg kell tenniük, hogy elérjék a családokat és a gyermekeket, illetve kielégíthessék az igényeiket. Ez magában foglalja, hogy: 

 

3.3 Költségfedezet

Ahhoz, hogy a társadalmi és gazdasági hátterek különbözősége ellenére a korai fejlesztési ellátás és szolgáltatások az azokat igénylő valamennyi családot és gyermeket elérjék, arra van szükség, hogy az ellátás és a szolgáltatások ingyenesek legyenek. Ez azt jelenti, hogy állami szervezeteknek, biztosítótársaságoknak, non-profit szervezeteknek közpénzből kell finanszírozniuk a korai fejlesztéssel kapcsolatos költségeket. Így teljesülhetnek a minőségi szabványok, melyeket az adott ország a korai fejlesztést szabályozó törvényeiben lefektetett. Abban az esetben, ha a korai fejlesztést – a csaIád költségén – az államilag finanszírozott szervezetekkel karöltve magánszervezetek is végzik, az adott ország korai fejlesztést szabályozó törvényei által lefektetett minőségi szabványoknak a gyakorlatban nekik is meg kell felelniük.

3.4 Interdiszciplináris munka

A korai fejlesztéshez kapcsolódó szolgáltatásokban/ellátásban számos szakterület különböző háttérrel rendelkező képviselője érintett. A következő ajánlások a minőségi csoportmunka biztosítására vonatkoznak.

Együttműködés a családokkal4: a családok a szakértők legfontosabb munkatársai, ezért az együttműködés a munka alapvető feltétele. Figyelni kell arra, hogy:

A csoportépítés megközelítése: eltérő szakmai hátterük dacára, saját szakterületüknek megfelelően a korai fejlesztéssel foglalkozó csoportoknak/szakértőknek interdiszciplináris keretek között kell dolgozniuk a feladatok elvégzése előtt és alatt egyaránt. Mindannyiuknak el kell fogadni az alapelveket, a célokat és a munkamódszereket. A különböző megközelítések integrálása és koordinációja egy részekre tagolt munkafolyamat helyett egy átfogó, holisztikus megközelítést céloz meg. Különös figyelmet kell fordítani a következőkre:

 

A csoporttagok stabilitása: a csoportoknak a lehető legstabilabbnak kell lenniük. Ez elősegíti a hatékony csoport kialakulását és garantálja a minőségi eredményeket. A tagok gyakori és indokolatlan változtatása hatással lehet a támogatás minőségére, a csoportmunkára és a képzésre.

3.5 Változatosság

A következő ajánlások a korai fejlesztési szolgáltatásokban és ellátásban részt vevő egészségügyi, oktatásügyi és szociális szektorok közös felelősségvállalásának biztosítására vonatkoznak.

A szektorok megfelelő koordinálása: a különböző szektorok bevonása megfelelő és koordinált intézkedéseken keresztül garantálja valamennyi prevenciós szint céljainak megvalósítását. Ez a következőket jelenti:

 

Az ellátás megfelelő koordinálása: a megfelelő koordináció biztosítja a közösségi erőforrások legjobb felhasználását. A megfelelő koordináció a következőket jelenti:

Ahogy már említettük, ezek az ajánlások elsősorban a területen dolgozó, vagy ott dolgozni szándékozó szakértőknek íródtak, de a politikai döntéshozókat is érintik. A korai fejlesztéssel kapcsolatos politika értékelése és közzététele elősegíti a szakmai dialógust, és ösztönzően hat a kutatásokra. Ne feledjük: helyi, területi és országos szinten egyaránt igaz, hogy a korai fejlesztéssel kapcsolatos politika a családok, a szakértők és a politikai döntéshozók közös felelőssége.

 

 

 


Dokumentumok

dokumentumokDokumentumaink segítséget nyújtanak, ha szükséged van rá a munkád során. Vedd figyelembe, te is segíthetsz másoknak, ha publikálsz itt cikkeket!

Témakörök

temakorokA honlap megpróbálja összegyűjteni a fejlesztéshez, gyógypedagógiai és logopédiai munkához szükséges anyagokat. Tegyél te is azért, hogy minél több anyagot találjanak itt az érdeklődők.

Segítségnyújtás

segitsegHa kérdése van, a fórumban megkérdezheti és a megfelelő szakember megpróbál segíteni Önnek!

Fórum

forumfórum az a hely, ahol meg lehet beszélni a problémákat. Mindenkit várunk oda, akinek kérdése van vagy segítséget szeretne nyújtani másoknak.